וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגות לא סולחת ללבייב, גם ביום כיפור

מיכאל רוכוורגר

27.9.2009 / 10:38

האווירה הסלחנית לא הגיעה לבית ההשקעות שמתמודד עם נזקי הקריסה של אפריקה ישראל: "אם לבייב רוצה לשמור על השליטה עליו להזרים להזרים סכום גבוה משמעותית מחצי מיליארד שקל"

אחרי שבוע סוער שכלל הצגת הצעת מתווה ראשוני של הסדר לפריסת חוב של 7.5 מיליארד שקל על ידי אפריקה ישראל של לב לבייב והאיומים של הנושה הגדול שלה - בית ההשקעות פסגות - לפנות לבית המשפט בדרישה לפירוק החברה במידה שלבייב לא יזרים הון כחלק מן ההסדר, מייד אחרי יום הכיפורים המגעים בין החברה למחזיקי החוב יצברו תאוצה. זאת אחרי שבסוף השבוע שעבר מונו חברי הנציגות שינהלו מול החברה את המגעים בניסיון להגיע להסדר חוב.

לקראת המגעים עם הנציגות, אפריקה ישראל מנסה להעביר מסר בשיחות לא פורמליות, כי לבייב יכניס יד לכיס ויזרים כחלק מן ההסדר 200-300 מיליון שקל לחברה בכדי לשמור על השליטה. ואולם, סכומים אלה לא צפויים לספק את הגופים המוסדיים. בתגובה לפרסומים הללו, אמרו בבית ההשקעות פסגות, כי: "לפי הערכות, שווי החברה לאחר ההסדר ינוע סביב 3 מיליארד שקל ולבייב ידולל לאפס, כך שאם הוא מעוניין לשמור על השליטה עליו להזרים סכום גבוה משמעותית מחצי מיליארד שקל", והוסיפו כי ההצעות השונות של החברה ייבחנו על ידי הנציגות.

"סיימנו את סיבוב הנוכחי, אך בסיבוב הבא אנחנו לא מתכוונים להתמזמז ולבזבז זמן יקר. אם נראה שאפריקה לא משפרת את ההצעה שלה אזי לא יהיה מנוס מלהקדים את עו"ד יוסי שגב ולהגיש בקשת פירוק החברה, שכן אופציית פירוק עדיפה מן המתווה הנוכחי", כך אמר ל-TheMarker גורם בכיר באחד הגופים המוסדיים הגדולים המעורבים בהסדר של אפריקה.

מחזיקי אג"ח ט', שאפריקה חייבת להחזיר להם בנובמבר הקרוב כ-550 מיליון שקל, הצליחו במאבקם לקבלת נציגות נפרדת שתורכב משלושה נציגים: גלובל פייננס ג'י.אר 8 (המחזיקה ב-30% מסדרה ט), ילין-לפידות ומנורה-מבטחים. ל-12 סדרות האג"ח האחרות של אפריקה תהיה נציגות משותפת שתורכב מחמישה חברים: בית ההשקעות פסגות, מגדל שוקי הון, כלל, הראל ומנורה-מבטחים.

מחזיקי אג"ח ט' נשמעו בסוף השבוע מרוצים מכך שהצליחו לקבל נציגות נפרדת, אך דרוכים ומודעים לכך שהמאבק האמיתי שלהם בעצם עדיין לא התחיל. "אנחנו נהיה הטריגר הכי גדול בהסדר הענק הזה, כי אנחנו משלמים את המחיר הכבד ביותר של המהלך שאפריקה יצאה אליו, ולכן נהיה פחות ותרנים. עד עכשיו לבייב לא הסכים להתפשר על שום דבר, כך שגם אנחנו לא נמהר לרוץ ולהתקפל".

"לא בזבזנו זמן וכבר היום יש לנו פתרונות יצירתיים, אך קודם כל ניקח מומחים כלכליים ומשפטיים המכירים את אפריקה ונלמד אותה על בוריה בפרק הזמן הקצר העומד לרשותנו", ציינו מחזיקי אג"ח ט'. עם זאת, בשלב זה המחזיקים לא ממהרים לפרק את אפריקה וטוענים כי: "למרות שעד עכשיו אפריקה התעלמה מאיתנו בתקווה שאנחנו חלק מן הנציגות המשותפת. אנחנו הלכנו לפגישות עם החברה עם ראש פתוח ולא חמומי מוח. אנחנו לא רוצים את נפילתו של לבייב, אך אנחנו כן רוצים לקבל את מה שמגיע לנו".

ההסדר: תשלום מזומן מוקטן, הנפקת מניות ואג"ח חדשים - ושליטה אצל לבייב

באמצע השבוע שעבר אפריקה פירסמה את המתווה הראשוני להסדר החוב שלא כלל מספרים מפורטים, אך לפי הערכות של המעורבים בהסדר מדובר בתשלום במזומן של כ-500 מיליון שקל; הנפקת מניות חדשות של אפריקה ישראל וחברות הבנות לפי שווי מאזני של כ-3.5 מיליארד שקל כך שהשליטה באפריקה תישאר בידי לבייב ובחברות הבנות בידי אפריקה ישראל; הנפקת סדרת אג"ח חדשה בהיקף של מיליארד שקל וכן הנפקת כתבי התחייבות נדחים סחירים למשך תקופה של עד 16 שנה, שאינם נושאים ריבית והצמדה וניתנים להמרה למניות החברה (אך לא צויין מה יחס ההמרה).

ההצעה של אפריקה, ובעיקר העובדה כי לבייב לא מתכוון להזרים כסף לחברה, זכו לקיתונות של ביקורת מצד הגופים המוסדיים שראו בהצעה ניסיון ביצוע של מעין "תספורת" של כמה מיליארדי שקלים. שכן לטענתם ההצעה להמיר חוב במניות לפי שוויין בספרים אינה מציאותית בהתחשב בכך ששווי השוק של המניות הללו נמוך בעשרות אחוזים משוויין בספרים. גם ההצעה להנפיק שטר הון לתקופה כה ארוכה לא זכתה להתלהבות מצדם של המוסדיים, שחלקם טענו כי מחיר ההמרה למניות שחושב על ידם כמעט כפול משווי המניה של אפריקה כיום. "אולי באמת עדיף ללכת לפירוק ולקבל 80-85 אגורות לכל שקל של חוב, לעומת תספורת של 50-55 אגורות כפי שמשקפת ההצעה כיום", ציינו חלק מן מהמוסדיים.

דובר אפריקה ישראל מסר בתגובה כי אפריקה דיווחה בשבוע שעבר על בחירת שתי נציגויות שיקיימו עם החברה תהליך הידברות שבסופו ייקבע המתווה שיוסכם על ידי שני הצדדים. בנוסף, דיווחה החברה על המתווה הראשוני כפי שהוצג בשיחות הראשוניות שקיימה טרם בחירת הנציגויות. השבוע צפויה אפריקה ישראל להיפגש רשמית עם הנציגויות ולדון בפרטי המתווה. החברה פועלת במטרה לקדם את השיחות לגיבוש ההסדר במהירות והיא תמסור כל מידע בנושא אך ורק לאחר הסכמה עם הנציגות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully