וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עג'מי" הוא הסרט הטוב ביותר

עינב שיף

26.9.2009 / 21:25

ירון שני וסכנדר קובטי זכו בפרס הסרט, הבימוי, העריכה והתסריט. "העניין הוא לא התחרות", אמר שני, "ולכן גם הנסיעה לאוסקר היא לא הדבר העיקרי"

פרסי אופיר מטעם האקדמיה הישראלית לקולנוע, התקיים הערב באודיטוריום חיפה. ירון שני וסכנדר קובטי הם הזוכים הגדולים של הערב. סרטם "עג'מי" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, בפרס הבימוי, העריכה ובפרס התסריט. משמעות הזכייה היא ש"עג'מי" יזכה לייצג את ישראל ברשימת המועמדויות בקטגורית הסרט הזר הטוב ביותר באוסקר האמריקאי. ההחלטה על חמשת הסרטים הסופיים בקטגוריה תתקבל בתחילת השנה הבאה.

"אנחנו מאוד שמחים", אמר ירון שני לוואלה! תרבות בתום הטקס. "העניין הוא לא התחרות בינינו ל'לבנון', כי אי אפשר לקחת את עג'מי מעג'מי. ולכן גם הנסיעה לאוסקר היא לא הדבר העיקרי. העשייה עצמה היא ההצלחה".

"עג'מי", בהפקתו של מוש דנון שעלה לקבל את הפרס, הוא פרויקט בן 7 שנים של קובטי ושני, העוסק בסיפורי חיים קשים סביב שכונת עג'מי ביפו. דנון, יושב ראש איגוד המפיקים ואחד הגורמים הבולטים במאבק למען זכויות הקולנוע בקרב גופי השידור, עלה נרגש לבמה ואמר "כל אחד יכול למצוא ב'עג'מי חלק שהוא יכול להזדהות איתו". דנון הודה לכל צוות הסרט ול- 20,000 האנשים שהלכו לסרט בשבוע הראשון להקרנתו. כעת יפנה דנון למשימת קידום הסרט בעולם לקראת ההכרזה על הסרטים הזרים שיתמודדו על האוסקר.

"אני לא מאוכזב", אמר במאי "לבנון", שמוליק מעוז לאחר הטקס. "כשהחיים והקהל מחייכים אליך בצורה כזו, זו חוצפה להיות מאוכזב. אני נרגש מעצם העובדה שמיליוני צופים יראו את 'לבנון'. 'עג'מי' הוא סרט מצויין".

יש לציין שהזוכה בפרס אופיר הוא המועמד הרשמי של ישראל לקטגורית הסרט הזר באוסקר, עם זאת, אין הגבלה שכזו על אותה הקטגוריה ב"גלובוס הזהב" וככל הנראה, "לבנון" יוגש מטעם ההפקה כמועמד אפשרי לקטגוריה זו.

פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר, על שם השחקן המנוח מוסקו אלקלעי, הוענק לסרט "שיטת השקשוקה" של מיקי רוזנטל. מנכ"ל מועצת הרשות השנייה, מנשה סמירה העניק את הפרס בעת שציטט את אלקלעי. "אין לתת לבעלי המאה לקבוע מה ישודר", אמר. "שיטת השקשוקה היא הוכחה שאסור להתייאש", אמר רוזנטל. "הרעה החולה של החברה היא אובדן התקווה בדרך. איבדנו את התקווה להגיע עם שכנינו לשלום ואני אומר שאפשר. איבדנו את התקווה להילחם בטייקונים שנהנים מזכויות יתר, ואפשר".

בסך הכל זכה "עג'מי בחמישה פרסים (סרט, בימוי, תסריט, עריכה ומלחין), אחריו "לבנון" עם ארבעה (שחקן משנה, זהר שטראוס, עיצוב אמנותי, צילום ופס קול). "סיפור גדול" מיד אחר כך ברשימה עם שלושה פרסים (שחקנית ראשית, עירית קפלן, שחקנית משנה, לבנה פינקלשטיין ועיצוב תלבושות).

לצד חגיגת הקולנוע, טקס אופיר מתקיים בצל מאבקים תקציביים תמידיים והכרה מצד גופי השידור השונים בפעילות האקדמיה. "הקולנוע הישראלי חווה עשור מדהים של הצלחות מדהימות", אמר יו"ר האקדמיה, מארק רוזנבאום בשיאו של הטקס. "מצד שני, יש לנו הסדר מאד טוב עם האוצר אבל גופי השידור לא שמים עלינו. רק HOT וקשת מקיימים את החוק וכל השאר מוציאים אותנו למלחמות מיותרות. רשות השידור לא השקיעה בנו כבר שנים", סיכם רוזנבאום.

"יש לוודא שכל הגופים ובהם ערוץ 10, יעמדו במחויבות שלהם לקולנוע הישראלי", הוסיפה בהמשך השרה לימור לבנת שהתבטאה לראשונה בנושא. "אני מצדיעה לקולנוע הישראלי שהוא הפך לשגריר הטוב בעולם", אמרה לבנת כשהעניקה את פרס הבימוי לקובטי ושני.

השחקנים הטובים ביותר

פרס השחקן הראשי הוענק לסשה אגרונוב על "הבודדים". אגרונוב ניצח מועמדים אחרים כמו איציק כהן, עפר שכטר ויואב דונט, שהזכייה נובאה לו טרם הטקס על משחקו ב"לבנון". "אני לא שחקן מקצועי", אמר בנאום הזכייה, "כל ההצלחה הזאת מגיעה לאלוהים שהביא אותי מברית המועצות".

בפרס השחקנית הראשית זכתה עירית קפלן על תפקידה ב"סיפור גדול" ולמעשה, אף לא אחד משחקני שני הסרטים הפייבוריטים, "לבנון" ו"עג'מי", לא זכה בפרס. "פעם ראשונה שאני משמינה מנחת ולא משווארמה", אמרה קפלן על הזכייה.

פרס שחקן המשנה הוענק לזהר שטראוס על "לבנון". שטראוס זכה על התפקיד גם בפסטיבל ירושלים מוקדם יותר השנה. "שמוליק", פנה שטראוס בנאום התודה שלו לבמאי הסרט, שמוליק מעוז, "אולי יש לנו סיכוי". שטראוס הודה גם למפיק המנוח אורי סבג, שהיה בין המפיקים הראשונים של "לבנון" עד שהלך לעולמו. מאוחר יותר במהלך הערב העניק ארי פולמן פרס מיוחד על הצטיינות בקולנוע לאשתו של המפיק המנוח אורי סבג, עינת. "אורי חסר לנו בכל צעד. היית צריך ללכת על השטיח האדום בונציה", התייחסה עינת להשתתפות "לבנון" בפסטיבל בתחילת החודש. "איש מלא טאקט, ענווה וחוכמת חיים", אמר פולמן. "המורשת של אורי היא אחת - כשבאים אליכם אנשים צעירים, תנו להם צ'אנס".

בפרס לשחקנית המשנה זכתה לבנה פינקלשטיין על תפקידה ב"סיפור גדול".

אסי דיין: "אני פשוט מודה לכולם"

במהלך הערב הוענק פרס מפעל חיים לאסי דיין. קטעים נבחרים מהקריירה של דיין הוקרנו ונפתלי אלטר, שהלחין את השיר "במקום הזה" שכתב דיין עם בתו של אלטר, רוני, עבור הסרט "החיים על פי אגפא", ביצע את השיר לכבוד דיין. "אני פשוט מודה לכולם", אמר דיין, "ובמיוחד לאמי, בת 92, ואני עדיין חושב שהמשפט 'אמא יש רק אחת' מכוון אליה".

פרס אופיר, על שם שייקה אופיר ז"ל, המכונה גם האוסקר הישראלי מוענק מאז 1990 על הצטיינות בכל תחומי הקולנוע. דיין בעצמו הוא גם שיאן הפרסים בטקס אופיר. הוא היחיד שזכה על בימוי, משחק ותסריט ביחד וסך זכיותיו הוא 8.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

זוכים נוספים

* עיצוב אמנותי - אריאל רושקו, "לבנון".

* עיצוב תלבושות - ענבל שוקי, "סיפור גדול".

* צילום - גיורא ביוז, "לבנון".

* עיצוב פס קול - דוד ליס ואלכס קלוד, "לבנון".

* מלחין - רביע בוכארי, "עג'מי".

* ירון שני וסכנדר קובטי - "עג'מי".


(עדכון ראשון: 20:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully