וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיצוי הדין - חשוב אבל לא מספיק

ברק כלב

25.9.2009 / 8:02

ראש הממשלה לשעבר זכאי עד שלא יוכח אחרת. אך אם אכן יורשע באישומים השונים, ניתן להסבירם רק בהעדר מורא מגורמי האכיפה והבקרה עד לכדי שאננות.

לפי שעה, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט זכאי, עד שלא יוכח אחרת. אם אכן יוכחו האישומים השונים, נצטרך לשאול כיצד זה מרשה לעצמו איש ציבור בכיר לפעול באופן חוזר ונשנה ולאורך זמן , כמתואר בכתב האישום, תוך הפרה קשה של טוהר המידות וכללי המנהל התקין.

ההנחה הרווחת בספרות העוסקת בשחיתות ועבריינות הינה כי ככל שקטן הסיכוי להיתפס וככל שעולה תוחלת הרווח מן העבירה, כך גובר הסיכוי להתרחשותה. הנחה זו תואמת מאוד את האינטואיציה, וכך גם תובנות יסודיות הנובעות ממנה, לדוגמא: הצורך להגביר את שקיפות ההחלטות גורמי המנהל והצורך לחזק את גורמי האכיפה ומנגנוני הבקרה והביקורת. אם יוכחו החשדות כנגד אולמרט, הרי שלא ניתן להסבירם אלא בהעדר מורא מגורמי האכיפה והבקרה, המגיע כדי שאננות ממש, מצידו של נבחר ציבור וקבוצה של מקורבים.

שכן רק שאננות והעדר מורא עשויים להסביר העזה לקבל, באופן חוזר ונשנה ולאורך שנים, תרומות בסכומי כסף של מאות אלפי דולר ארה"ב מאדם פרטי- מר משה טלנסקי, תוך הפרת שורה של חוקים ותוך הסתרת הדבר במסגרת דיווחים כוזבים שהגיש אולמרט למבקר המדינה.

רק שאננות והעדר מורא עשויים להסביר את ההעזה לקיום מערכת מושחתת המיוחסת לאולמרט ולמקורבו מר אורי מסר, אשר במסגרתה ניהל מר מסר עבור אולמרט בחשאי את קופת כספי המרמה, ובמקביל זכה להתערבותו של אולמרט במסגרת הפעלת סמכויותיו כשר, למען לקוחותיו של מסר כעו"ד פרטי.

גורמים אלה הם שיכולים להסביר אף שורה ארוכה של מעשי הונאה חוזרים ונשנים בהם דרש אולמרט מגופים ציבוריים שונים לממן טיסות שכבר מומנו על ידי גורם אחר בסכום של כמעט מאה אלף דולר.

רק שאננות והעדר מורא עשויים להסביר שורה ארוכה של דיווחים בהם הסתיר אולמרט את כספי התרומות, כמו גם הכנסותיו מ"ענף הטייס" ממבקר המדינה, תוך הגשת מסמכים כוזבים. כך גם בנוגע להסתרת ההכנסות הנ"ל מרשויות המס. מי שיקרא את כתב האישום ימצא בו אף אישומים חמורים נוספים.

אם וככל שימצא אולמרט אשם, הרי שמיצוי הדין עימו בחומרה עשוי אכן להגביר את ההרתעה, במבט צופה פני עתיד.

אלא שבמיצוי הדין אין די במקרה זה ולא ניתן לראות בכך סיום הטיפול בבעיות שהתגלו. במידה רבה יש לראות במיצוי הדין רק נקודת התחלה.

מן הראוי כי גורמי האכיפה יפעלו, בצד מיצוי הדין, אף לניתוח והסקת מסקנות מערכתיות ומוסדיות מן השאננות והעדר המורא, המשתקפים מהנכונות לפעול באופן חוזר ונשנה ולאורך תקופה ארוכה תוך הפרת אמונים קשה, כמתואר בכתב האישום.

ברק כלב הוא סמנכ"ל משפט וכלכלה בתנועה לאיכות השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully