וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מאות ימותו משפעת בשל מחסור בציוד"

נעמה טלמור

24.9.2009 / 18:18

בכנס של האיגוד הישראלי לטיפול נמרץ הזהירו הרופאים כי קיים מחסור חמור בציוד בבתי החולים. "אף אחד לא יודע כמה ציוד יש וכמה ציוד עומד לרשותנו"

פרופ' צ'רלס ספרונג, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בבית החולים הדסה עין כרם, אמר היום (חמישי) בכנס של האיגוד הישראלי לטיפול נמרץ כי "אנחנו רואים כבר עכשיו, יום יום, חולים שמתים בשל מחסור במיטות טיפול נמרץ. במקרה של התפרצות מגיפת שפעת יהיו מאות ואלפי חולים שיצטרכו מיטות – ואין. מאות ואלפים ימותו בגלל חוסר ציוד".

בכנס, שנערך במשרדי ההסתדרות הרפואית, השתתפו מנהלי מחלקות היחידות מבתי החולים השונים בארץ, עלו נושאים רבים ומדאיגים באשר למוכנות היחידות לטיפול נמרץ במקרה של התפרצות מגפת שפעת החזירים. האיגוד תובע ממשרד הבריאות להעמיד אמצעים נוספים לטובת ההיערכות לשפעת חזירים, ולהציג קווים מנחים ברורים לגבי הפסקת הפעילות בבתי חולים במקרה של התפרצות מגיפה על מנת להעמיד את כל המשאבים לטיפול במחלה.

כמו כן, דורש האיגוד לפרסם הנחיות לגבי סדרי העדיפויות של הטיפול: מי יזכה להנשמה ומי לא. ראשי האיגוד הישראלי לטיפול רפואי נמרץ והאיגוד לטיפול נמרץ בילדים, שהשתתפו בכינוס, מתריעים כי ההיערכות למגיפת שפעת חזירים אינה מנוהלת וכי איננה נשלטת בראייה כלל-מערכתית מקיפה.

ד"ר ערן סגל, יו"ר האיגוד הישראלי לטיפול נמרץ, אמר כי "יש לדרוש ממשרד הבריאות לקבוע מתי יופסקו טיפולים אלקטיביים. אף אחד לא יודע כמה ציוד יש, כמה ציוד עומד לרשותנו. יש קושי לקבל נתונים ממשרד הבריאות".

טיוטת נייר עמדה המתגבשת עתה באיגוד, מציינת כי על פי המספרים הרשמיים של משרד הבריאות, צפויים בחורף הקרוב מעל 2,200 מונשמים. הנחת העבודה היא כי מספר המונשמים במקביל בבתי החולים בהשוואה לאשתקד יוכפל. האיגוד מבקש לנצל את הזמן עד להתפרצות המגיפה להקניית מיומנויות נדרשות לאנשי צוות נוספים, ולהרחבת יכולות הטיפול.

40%-60% מהחולים המונשמים יהיו עם כשל רב מערכתי

רופאי האיגוד מעריכים כי 40-60% מהחולים המונשמים יסבלו מכשל רב מערכתי. לפיכך, מבקש האיגוד מבתי החולים וממשרד הבריאות להיערך להגדלה של יכולות הדיאליזה על ידי שיפור תשתיות, הגדלת כמות מכשירים וצוותי הפעולה. זאת מכיוון שהצוות הקיים בשגרה אינו מספיק גם כיום לטיפול מיטבי .

מנתונים שהוצגו בכנס ומסקירת מקרי חולים שאושפזו במחלקות לטיפול נמרץ ברחבי הארץ, עולה כי משך האשפוז של חולים בשפעת החזירים ארוך יחסית, ההתאוששות איטית, והמחלה מאובחנת במקרים רבים רק בשלבים מאוחרים ומתקדמים שלה. כ-70% מהחולים נזקקים להנשמה פולשנית, וכמעט 20% זקוקים לדיאליזה. הניסיון שהצטבר במדינות בחצי הכדור הדרומי, שחוו כבר את מגיפת השפעת הנוכחית בעונת החורף שלהן, הוליד באוסטרליה למשל תחזית לשיעור תחלואה של 20% מהאוכלוסייה ותמותה של 0.14% מהחולים – שפירושם כ-2,000 מקרי מוות בישראל לאורך עונת השפעת - כפליים מהממוצע הרב שנתי. לדברי ד"ר סגל, "השאלה היא האם אנחנו ערוכים ל- 8,000 מונשמים לאורך העונה בבתי החולים שלנו. אנחנו יודעים שבשיא של שפעת קודמת בישראל היו כ-1,000 מונשמים בו זמנית במדינת ישראל. במדינת ישראל יש 300 מיטות טיפול נמרץ, מה שאומר שהמסה הגדולה של המונשמים אינם מאושפזים כלל במיטות טיפול נמרץ".

פרופ' מרווין שפירא, מנהל המחלקה למחלות זיהומיות בבית החולים איכילוב בת"א, הדגיש כי במקביל לשפעת החזירים, ממשיכה המערכת הרפואית להתמודד גם עם סוגים נוספים של שפעת עונתית. בהתייחסות לאפשרות הטיפול בשפעת החזירים באמצעות התרופה "טמיפלו", אמר פרופ' שפירא כי "לא ברור שטמיפלו מורידה תמותה. כל העבודות שפורסמו מדברות על התחלת טיפול מוקדם במחלה. העקומה אומרת שככל שאנחנו מתחילים בטיפול יותר מוקדם, נמנעת התפתחות המחלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully