וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לפרק את אפריקה זו משימה לאומית"

מאת נורית רוט

23.9.2009 / 22:39

עו"ד יוסי שגב, המייצג מחזיק אג"ח גדול של החברה, מאיים לפנות לבית המשפט בבקשה לפירוק אפריקה ישראל - אם פסגות לא תעשה זאת

האיומים לפנות בבקשת פירוק נגד חברת אפריקה ישראל מתרבים: עו"ד יוסי שגב כבר הכין בקשת פירוק נגד החברה מטעם בעל איגרות חוב של אפריקה, והוא עומד להגישה בתוך כמה ימים, אם בית ההשקעות פסגות לא יגיש בקשת פירוק לפניו.

שלשום פורסם כי פסגות, בניהולו של רועי ורמוס, שיגרו מכתב לאפריקה ישראל שבבעלות לב לבייב, באמצעות עורכי הדין גיל אורן, שי רייכר ודרור ויגדור ממשרד עו"ד יגאל ארנון ושות', שבו התריעו כי אם החברה לא תשנה את עמדתה בנוגע להזרמת ההון, בפסגות ינקטו את כל האמצעים האפשריים כדי להגן על עמיתי קופות הגמל - כלומר, יפנו לערכאות משפטיות בבקשה לפתיחת הליכי פירוק לאפריקה.

המכתב של פסגות נשלח לאחר שהדיונים שקיימו ראשי בית ההשקעות בשבוע האחרון עם מנכ"ל אפריקה ישראל, איזי כהן, ועם סגן יו"ר הדירקטוריון של אפריקה, נדב גרינשפון, עלו בתוהו. במהלך הדיונים ביקשה אפריקה לבצע "תספורת" לחוב, כלומר לוותר על כ-3 מיליארד שקל מתוך חוב של 7.5 מיליארד שקל.

ואולם כעת מתברר כי בזמן שאפריקה ניהלה דיונים עם פסגות, היא פעלה במקביל להדוף נושה נוסף שמאיים לפרקה - אחד מבעלי איגרות החוב מסדרה כב' שנרכשו עוד בהנפקתם, המיוצג על ידי שגב. מועד הפירעון המלא של איגרות החוב בסדרה זו הוא 2017. שגב, יחד עם עו"ד בועז שגב ממשרדו, פנו בתחילת החודש לאפריקה ישראל ודרשו ממנה להודיע להם אם החברה היא חדלת פירעון כיום או לא, ואם נעשו בשלושת החודשים האחרונים פעולות המהוות העדפת מרמה.

אפריקה: המתינו בסבלנות להסדר

לטענת שגב, המשקיע שאותו הוא מייצג חושש שאפריקה תפעל (ואולי אף פעלה כבר) באופן שיכול לגרום לו נזק, שכן החברה, לדבריו, עלולה לפעול בדרך של העדפת נושים, לאור לחצים המופעלים עליה מכל עבר. לפי שגב, מנכ"ל החברה ולבייב נמנעו מלהודיע בצורה ברורה אם אפריקה חדלת פירעון.

כמו כן, לטענתו, החברה עושה פעולות שונות - כמו מימושים והסדרים שונים או קבלת תשלומים באיגרות חוב מופחתות של החברה - באופן שעלול להצביע על העדפה במרמה של נושים. לפיכך, הודיעו עורכי הדין שגב במכתב לאפריקה, לקוחם ביקש מהם להגיש בקשה לפרק את אפריקה ולמנות מפרק זמני לחברה.

בתשובה למכתב טען בא כוח אפריקה, עו"ד עמית פינס ממשרד וקסלר ברגמן, כי אפריקה "אינה נוהגת איפה ואיפה עם נושיה הנוכחיים והעתידיים ואינה נוקטת כל צעד בלתי הפיך או אחר שיש בו כדי להוות העדפת נושים מכל סוג שהוא". אפריקה הוסיפה כי היות שהיא מתעתדת להציע לבעלי איגרות החוב, "הצעה הוגנת וראויה להסדר, אין מקום לאיום בנקיטת הליכי פירוק, שלא יועילו בדבר ורק עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך, לא רק למרשתי אלא גם לנושיה".

על שאלת שגב אם אפריקה היא חדלת פירעון השיב פינס כי "עצם משמעות ההליכים הנוכחיים לקראת הסדר עם בעלי איגרות החוב נועדו למנוע הגעת מרשתי למצב של סכנה לחדלות פירעון". באשר לשאלה אם נעשו פעולות המהוות העדפת מרמה, השיב פינס כי "התשובה היא חד משמעית - לא". לפיכך, הציעה אפריקה בתשובתה לשגב להמתין בסבלנות עד להסדר, "ואנו מקווים כי תמצאו אותו ראוי לאימוץ ואישור".

ואולם כיום, לאחר שמתבררים פרטי ההסדר שאותם מציעה אפריקה, איבד שגב את סבלנותו והוא עומד לממש את איומו. "האמנתי שהצעת ההסדר תהיה ראויה, ולא הדבר המאוד לא צודק ולא נכון שהם מציעים, שאני לא רוצה לקרוא לו בדיחה. זה פחות ממה שאפשר לקבל בפירוק, הבעלים לא מכניסים יד לכיס הפרטי ולא תורמים דבר, ולכן ההצעה הזו לא ראויה. לכן, החלטנו שאנחנו רוצים למנות מפרק ושאפריקה תעשה הסדר תוך כדי פירוק. הבקשה שלנו כבר מוכנה. אם אני לא אראה בתוך כמה ימים שפסגות מגישים בקשת פירוק משלהם - אמליץ לקליינט שלנו להגיש את הבקשה", אמר אתמול שגב ל-TheMarker.

"לא ביקשתי להתמנות למפרק"

ייתכן מאוד כי שגב אכן ייאלץ לממש את איומו. מקורבים לפסגות אמרו אתמול ל-TheMarker כי האופציה של פירוק היא אמנם אחת האפשרויות שנבחנות, ואולם ישנן עוד אופציות רבות לפעולה, גם במקרה שתשובתה של אפריקה ישראל לא תניח את דעת פסגות.

למה אתם ממתינים לבקשה של פסגות?

שגב: "כי פסגות מייצגת את קופות הגמל, את מקבלי הפנסיה ואת עם ישראל. לכן ראוי לתת לה את המקום הראשון. כוחה של בקשה שמוגשת בשם ציבור גדול כל כך הוא שהיא נכונה וצודקת יותר מבקשה שמגיש נושה, גם אם יש לו 10 מיליון שקל באג"ח של אפריקה. הנושה היחיד לא מייצג את הכלל, לכן אני נותן לאחרים את הכבוד להחליט על הנפת הגרזן ולא לנושה הבודד. אבל אם אראה שפסגות מושכים את הזמן ולא עושים דבר - אגיש את הבקשה".

האם במקרה כזה אתה תבקש להיות המפרק של אפריקה?

"לא ביקשתי להתמנות למפרק. השארתי את העניין לשיקול בית המשפט, אבל אני מניח שאם אני מגיש בקשה לפירוק בית המשפט מבין מזה שאם הוא היה ממנה אותי, לא הייתי מתנגד. אני חושב שמפרק צריך לעשות עבודה טובה של בדיקת האחריות האישית של המנהלים ושל הבעלים של אפריקה, ואם הם אחראים - להביא מהם כסף.

"אני יודע לעשות את זה. עשיתי את זה בבנק צפון אמריקה לפני 12 שנה, שם הבאתי 550 מיליון דולר מהמנהלים ומהבעלים לפי פסק הדין שניתן. מצד שני, אני לא בטוח אם אני רוצה לקחת על עצמי את התפקיד הזה.

"זו עבודה קשה מאוד, אבל אני רואה בזה משימה לאומית. זה יהיה תקדים שילווה אותנו לכל אורך עתיד המדינה כי אם ניתן לאנשים לקחת כספי פנסיה ולהשקיע אותם במקומות מסוכנים, ואחר כך לברוח מאחריות אישית - זה יהיה רע מאוד".

חוששים מהעדפת נושים אסורה

בטיוטת בקשת הפירוק שנשלחה כבר לאפריקה נטען כי הסיבה להגשת הבקשה היא החשש שיתבצעו פעולות בלתי הפיכות שעלולות להוות העדפת נושים אסורה, בין השאר משום שנושים שונים מפעילים לחצים על החברה באופן שיוצר פערים משמעותיים ופסולים בין נושים מאותו מעמד. "רק הגשתה של בקשת פירוק בפועל יכולה למנוע לחץ פסול זה", נכתב בטיוטת הבקשה.

מטרת הבקשה, כותבים עוד עוה"ד שגב, היא לאפשר לבית המשפט לפקח על פעולות החברה השונות לרבות הסדרי נושים ומימוש הנכסים וההתחייבויות של החברה, כך שיתבצעו ללא העדפת נושים; בנוסף, שעסקות שנעשו קודם לבקשת הפירוק ובמהלך שלושת החודשים שקדמו לה ייבחנו אף הן על ידי בית המשפט, כדי לוודא שלא היתה בהן העדפת נושים; וכן לאפשר לבית המשפט למנות "מי שישמש עיניים מטעמו ואשר יהיה שותף לכלל ההצעות להסדרים הנרקמים בחברה".

אפריקה, נכתב בבקשה, היא חברה להשקעות הפועלת באמצעות חברות כמו אפריקה נכסים, אפריקה מגורים ודניה סיבוס. "לכאורה, מטרת החברה היא להשיג מימון ולהשקיעו בחברות אלה מתוך ציפייה לרווח. יחד עם זאת, נכון להיום החברה מונעת מהחברות מימון, מונעת מהן להוציא פרויקטים לפועל ומונעת רווחים עתידיים. ברי אם כן שהחברה זנחה זה מכבר את מטרותיה".

לכן, נטען, מצב הנושים של אפריקה ושל החברות שבאמצעותן היא פועלת "ישתפר באופן משמעותי אם ימונה בעל תפקיד שיאפשר לחברות לפעול להשאת רווחיהן. כך, ככל שהדבר יידרש, ניתן יהיה למכור את החברות כעסק חי ומניב, חלף הרס פעילותן, לשם שימורה הזמני של החברה האם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully