וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשבון מחברת החשמל - על בסיס הערכה בלבד"

רינה רוזנברג

23.9.2009 / 18:24

אחד מכל שמונה צרכנים בישראל מקבל חשבון חשמל המבוסס על הערכה של חברת החשמל, כך עולה מדו"ח תלונות ופניות הציבור של הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל לשנת 2008

אחד מכל שמונה צרכנים בישראל מקבל חשבון חשמל המבוסס על הערכה של חברת החשמל, כך עולה מדו"ח תלונות ופניות הציבור של הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל לשנת 2008.

מוני החשמל המותקנים הם הכלי היחידי שבידי חברת החשמל המאפשר עריכת חשבונות מדויקים עבור החשמל שנצרך במקום. אך לא כל החשבונות המוגשים ללקוח מייצגים את שיעורי הצריכה כפי שהתקיימו במציאות. לפי הדו"ח 11% מהחשבונות מוגשים על בסיס הערכה כתוצאה מדילוג יזום. חברת החשמל מגישה את החשבון על בסיס הערכה מסיבות התלויות בצרכן, כמו חוסר גישה למונים, מכיוון שהם מותקנים בתוך חצרות ובתים. מנתונים שבידי הרשות לחשמל עולה כי לחברת החשמל אין גישה חופשית ל-14% מכלל המונים מכיוון שהם מותקנים בשטח בתים פרטיים.

הבעיה המרכזית בהערכות צריכה אלו, היא החשש להיווצרות חוב אצל אחד משני הצדדים בגין חיוב לא מדויק. אם גבתה חברת החשמל כסף מהלקוח עבור צריכת חשמל שלא נצרכה בפועל, תיאלץ החברה להחזיר את הפרשי הצריכה שהיא חייבת לו בתוספת ריבית. אם יתברר לאחר קריאת מונה מתקנת כי הלקוח הוא זה שחייב לחברת החשמל - יוגש לו החשבון לתשלום כשאינו כולל ריבית, אך עדיין מדובר בחוב צריכה שלטענת רשות החשמל יכול להגיע לאלפי שקלים.

על מנת לצמצמם מקרים של חיובי יתר, גיבשה רשות החשמל אמת מידה לפיה חברת החשמל תקרא את מוני החשמל אחת לחודשיים, ובכל מקרה לא יעלה זמן אי-הקריאה על פרק זמן של שנה, כשהצרכן מתבקש לעזור למנוע מצבים של חוסר גישה למונה. עם זאת, מהדו"ח עולה כי 7% מהמונים המותקנים בבתים לא נקראו במשך שנה ויותר. בעקבות ממצאים אלו פנתה הרשות לחברת החשמל והנחתה לפנות לבעלי המונים הללו לצורך תיאום קריאה בזמנים הנוחים לו. אפשרות נוספת שתאפשר את איזון החשבונות של הלקוח מול חברת החשמל היא מסירת קריאת המונה על ידי הלקוח באופן עצמאי למוקד 103 של החברה.

לברר במוקד 103

רשות החשמל ממליצה לציבור לפנות למוקד 103 של חברת החשמל על מנת לבדוק האם חשבון החשמל שלהם נקרא על ידי קורא מונים או מבוצע לפי הערכת צריכה. ברשות מתייחסים לממצאים אלו כ"נתון מדאיג, ההולך וגדל מידי שנה ויש לבחון דרכי פעולה לצמצום היקף ההערכות, שאינן רצויות. לדברי מירב יוסף, ראש אגף פניות הציבור ברשות החשמל, "ההערכות גורמות להצטברות חובות צרכניים ובעטיין מתקיימות לחברה עלויות של תיקוני חשבונות, זיכויים, והתראות ניתוקים. מאחר והדילוגים היזומים הם בשליטת החברה, עליה לפעול לצמצום מיידי של היקף הדילוגים היזומים שהיא מבצעת".

בדו"ח הנוכחי של הרשות לחשמל היקף התלונות בעקבות בעיית הערכות הצריכה הוא הגבוה ביותר מכלל התלונות המטופלות ברשות לחשמל. בשנת 2008 היתה עלייה של כ-100% בכמות הפניות המטופלות על ידי המחלקה בהשוואה לשנה קודמת, שנבע מפתיחתו של אתר הרשות לפניות מקוונות מטעם הצרכנים. ברשות מציינים כי שיעור הערכות גבוה - בולט על רקע העובדה כי רשות החשמל העמידה עבור חברת החשמל תקציב בסך 2% לשנה לצורך הוצאת המונים אל מחוץ לבתים. עם זאת, טוענים ברשות כי "בשנת 2008 לא ניכרת פעילות של חברת החשמל להקטין את מצבת המונים המותקנים בחצרות בתים".

מחברת חשמל נמסר בתגובה: "הודעת הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל אינה ברורה לנו, שכן החברה פועלת על פי אמות המידה שהרשות עצמה קבעה. חברת החשמל פנתה מספר פעמים לרשות לשירותים ציבוריים - חשמל והסבירה כי קריאת מוני החשמל היא אינטרס מובהק של החברה, וזאת משיקולים כלכליים: אי קריאת המונים מגדילה את הוצאות החברה. יתר על כן, חברת החשמל מבצעת כ-30 מיליון קריאות מונים בשנה ולכן מספר התלונות בנושא הוא כמעט אפסי".

באשר להוצאת מונים הנמצאים בתוך דירות, טוענת החברה כי "מדובר במאות אלפי מונים, בעלות הנאמדת ב-2 מיליארד שקל, דבר שעל פניו אינו מוצדק מבחינה כלכלית. בתוך כך יש עלויות התאמה שעל הלקוח לבצע בדירתו. כאשר החברה נאלצת לא לקרוא מונים, הדבר נובע ממחסור זמני באותה העת של קוראי מונים. נדגיש, כי כל העלות הנחסכת לחברה בגין אי ביצוע קריאת המונה מועברת ללקוח על ידי זיכוי חשבונו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully