וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיצי שומר נגיעה

ריבי מאיר, ריני חביב-עמירן

23.9.2009 / 16:37

איך ניגשים לחתול מפוחד ומרוחק, ואיך יודעים אם הכלב והחתול מסתדרים? המומחיות לטיפול התנהגותי לחתולים, ריבי מאיר וריני חביב-עמירן, עונות לשאלות שלכם

שלום, לאחרונה אימצתי חתולה בת 4 חודשים, מקסימה ושובבה. בנוסף, יש לי בבית כלב בן 9 חודשים. הם משחקים ונהנים יחד, זה ברור, אך הוא כלב די גדול ואני חוששת שבלי כוונה הוא יכול להזיק לה. איך אדע מתי להפריד ביניהם?

שלום רב ותודות על פנייתך. נראה מתיאורך שהחתולה והכלב שלך בתחילתה של ידידות מופלאה ושכיף לכם בבית. את בהחלט יכולה להיות רגועה וכל עוד החתולה בריאה וחזקה , יודעת להגן על עצמה, וכשנמאס לה היא מגיבה בסטירה קלה באוויר או עשיית "פווו" לכלב – זה בסדר גמור.

חשוב מאד להבין שלחתולים ולכלבים יש שפת גוף ומסרים שונים לחלוטין, ולעיתים לוקח זמן עד שהם מכירים זה את שפתו של האחר או האחרת. בפרק זמן זה של ההיכרות יש להשגיח וכאשר יש הבדלים משמעותיים בגודל ובהתנהגות בין החתול והכלב יש להתערב עד שהחתול או החתולה גדולים פיזית ובטוחים בעצמם, כדי להתגונן ולהעביר מסרים ברורים.

כמו בכל התאקלמות, משך הזמן הוא בסביבות שבועיים עד חודש, כאשר כמובן, כל מקרה לגופו, אבל באופן כללי בזמן הזה יש להשגיח ולוודא שאין תאונות ותקלות וכל אחד יודע לשמור על עצמו ולכבד את גבולות האחר. בנוסף, חשוב מאד לאפשר לחתולה להגיע למקומות גבוהים ומוגנים בכל עת: לצייד את הבית במדפים מדורגים פנויים לטיפוס ו/או בכל אביזר אחר המתאים למחבוא ומסתור במקומות אליהם הכלב לא יכול להגיע.

מזון היבש וגם הרטוב של החתולים מאד טעים לכלבים וחשוב להניחם במיקום גבוה כל הזמן וגם את המים כמובן. עניין עשיית הצרכים יכול גם הוא להוות מיקום אסטרטגי לכלב לשחק (להציק) לחתולה. מומלץ להצטייד בארגז פתוח עמוק ורחב, כדי שהחתולה תוכל לצאת ממנו ולא תרגיש כלואה.

כמו-כן יש צורך לוודא שהכלב לא מנשנש את צואת החתולה (הם נוטים לעשות זאת...) ולא מפריע לה בעשיית הצרכים באופן כללי. חוץ מזה, "לזרום" ולתת להם לשחק ולאהוב זה את זו וההפך, ככל שהם יירצו.

באופן טבעי כלבים וחתולים מסתדרים נפלא כשבני האדם לא מתערבים יותר מידי. בהצלחה ונשמח לקרוא עדכונים. נ.ב. – עיקור לחתולה חובה כמובן וגם סירוס לכלב מאד מאד מומלץ.

החתולה שלי מאוד ידידותית אבל גם מאוד פחדנית. היא לא נותנת להרים אותה (מה שמאוד מקשה עלינו כאשר צריך לקחת אותה לווטרינר) ולפעמים כאשר אני סתם באה ללטף אותה היא נבהלת ובורחת. האם יש משהו שאני יכולה לעשות כדי לשכנע אותה לבטוח בי?

שאלה חשובה ובהחלט מאד נפוצה. חשוב לדעת – קיים רצף מאד ארוך של התנהגויות אצל חתולים, בכל הנוגע למידת החברותיות שלהם כלפי האדם (אנשים באופן כללי והאדם שאיתם באופן ספציפי ). מצידו האחד של הרצף נמצאים החתולים החברותיים ביותר . אלו אשר ניתן ל"סמרטט" אותם והם נהנים מכך (בדרך כלל נדיר אצל חתולים מעורבים ונפוץ יותר אצל חתולים גזעיים אשר לא עברו קשיים מצד אנשים בעברם או בהיסטוריה ובגנים המשפחתיים שלהם).

כאן כדאי לציין, שישנו גן מסויים אשר אחראי למידת החברותיות של החתול. גן זה בדרך כלל מגיע מהאב ואם חתולה ברחוב מזדווגת עם חתול הגר בתוך בית (היוצא ונכנס כרצונו),ואשר מתנהג בחברותיות רבה כלפי האדם – נראה גם חתולים מאד חברותיים ברחוב, למרות כל הסכנות.

בצד השני של הרצף אנחנו מכירים (מרחוק בלבד) את החתולים שאינם מוכנים לכל מגע של האדם, גם אם יש אחד אשר מאכיל אותם בכל יום. הם פשוט לא סומכים על בני אדם, באשר הם (ובצדק מלא, יאמרו הרבה אנשים אוהבי חתולים), ולא יתקרבו מרחק נגיעה, אשר עלול בתיאוריה לסכן את קיומם.

לאורך כל הרצף הזה יש הרבה מאד התנהגותיות שונות ומגוונות של חתולים בכל הנוגע למידת החברותיות כלפי האדם וזה כמובן משתנה על פי הנסיבות והאנשים הספציפיים הנקרים על דרכם. כולנו מכירים את החתול החברותי בתוך ביתו ואם האנשים שאיתו – אשר הופך לנמר , כאשר הוא נלקח לוטרינר... בכל מקרה ובקשר לחתולה הספציפית שלך – היא באיזשהו מקום על פני הרצף וראשית – חשוב מאד לכבד אותה כפי שהיא ותמיד לוודא שיש לה אפשרויות לברוח, להסתתר ולעשות כרצונה כשיש משהו שמפחיד אותה.

אסור להכריח אותה לעשות דבר מה שאיננו מתאים לה ואם מגיעים אנשים הביתה, להניח לה להיות מקום נוח ומוסתר שהיא בוחרת. תמיד להגן עליה ולקבל אותה בדיוק כפי שהיא. שנית - לדעת שלא מדובר בחוסר בטחון בך, אלא פחד מפני העולם והאנשים, כפי שהיא מרגישה במקום מאד עמוק בתוך תוכה. ככל שתקבלי אותה בדיוק כמו שהיא (חתולים מרגישים את האנרגיות שלנו) ותגני עליה, כך היא תהיה רגועה ופתוחה יותר.

היא לעולם לא תהיה החתולה החברותית ביותר וזה טבעי ומקובל ביותר אצל אינסוף חתולים. מה עוד תוכלי לעשות כדי להפוך אותה לקצת יותר רגועה וחברותית? הרבה פעילויות מתאימות עבורה בתוך הבית – משחקים איתך ולבדה, גבהים לטפס אליהם ולהיות במצב צפייה בלי אפשרות של אדם להגיע אליה, מקומות מסתור נעימים ברחבי הבית, אוכל מעולה ומגוון וכמובן הרבה התייחסות נעימה בדיבור ובכל התנהגות כלפיה, וכך גם בקשי מאנשים אחרים המגיעים לביתך.

דעי תמיד שחתולים מפוחדים הם חתולים מאד מיוחדים ורגישים, וכאשר הם נפתחים אלינו באהבה מגיעות מהם אנרגיות נהדרות ומלאות קסם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully