וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למכירה: רבע מבנק דיסקונט

שרון שפורר, אתי אפללו ומוטי בסוק

23.9.2009 / 6:57

מניות המדינה בלאומי ודיסקונט בדרך לבורסה: שר האוצר יובל שטייניץ הנחה את החשב הכללי שוקי אורן להכין מתווה למכירת השליטה בבנק לאומי ומניות המדינה בדיסקונט בשווי כולל של 4 מיליארד שקל

מניות בנק לאומי ובנק דיסקונט המוחזקות בידי המדינה עשויות להגיע לבורסה בתוך חודשים ספורים. מדינת ישראל נערכת למכור את השליטה בלאומי ואת מניות דיסקונט שבהן היא מחזיקה, ואשר אינן מעניקות לה שליטה בבנק. מדובר במניות בשווי כולל של 4 מיליארדי שקלים.

שר האוצר, יובל שטייניץ, הנחה באחרונה את החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, ומי שמשמש יו"ר חברת נכסים מ.י המחזיקה בנכסי המדינה, להכין מתווה למכירת השליטה בלאומי וכנראה גם למכירת המניות בדיסקונט. לפי הערכות, הכוונה היא לבצע את המכירה בתוך חודשים ספורים, ואף ייתכן שעד לסוף 2009. התרחיש הסביר ביותר הוא כי המדינה תמכור את המניות באמצעות הבורסה.

המדינה מחזיקה כיום בכ-11.46% ממניות לאומי. מניות הבנק עלו מתחילת 2009 בכ-76%, והבנק נסחר כיום לפי שווי של כ-20 מיליארד שקל. שווי אחזקות המדינה בלאומי מסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל. כמו כן מחזיקה המדינה כ-25% ממניות דיסקונט, ששוויו כ-1.75 מיליארד שקל.

דיסקונט נסחר לפי שווי של כ-7 מיליארד שקל לאחר עלייה של כ-120% מתחילת 2009. מדובר במכירת מניות בהיקף כולל של כ-4 מיליארד שקל שתסייע לשליטה בגירעון בתקציב המדינה.

ההערכות כי המדינה תחליט למכור את המניות באמצעות הבורסה נובעות מהאפשרות שבעקבות המשבר הצטמצם מספר המועמדים לרכישת השליטה בבנק, הנדרשים להון עצמי גבוה ולחשיפת עסקיהם האישיים. נוסף על כך לקחי האירועים האחרונים במערכת הבנקאות הישראלית לימדו כי בעלי השליטה בבנקים, כמו הפועלים או דיסקונט, אינם בהכרח כתובת כשהרגולטורים זקוקים להם.

דוגמה לכך היתה הפרשה בבנק הפועלים שבה בעלת השליטה, שרי אריסון, סירבה להיענות לדרישת בנק ישראל להדיח את יו"ר הבנק דני דנקנר; גם המקרה שבו בעלי השליטה בדיסקונט, קבוצת ברונפמן שראן, לא נענו לרמזים עבים ששיגר להם בנק ישראל כי ברצונו לראות הנפקת זכויות בבנק, חיזק מסקנה זו.

דיסקונט עדיין סובל ממכפיל ההון הנמוך במערכת

מכירת השליטה בלאומי באמצעות הבורסה תתאפשר הודות לחוק (אוהד) מראני - תיקון 13 לחוק הבנקאות הדן במצב שבו מתנהל בנק ללא גרעין שליטה. ואולם עם זאת דרושים בחוק תיקונים שיסדירו ליקויים הנוגעים למינוי דירקטורים בבנק. בנק ישראל נתן את הסכמתו להליך שבו יתוקנו הליקויים בחוק מראני ותתאפשר מכירת השליטה בבורסה.

מניות דיסקונט שמוכרת המדינה אינן מניות שליטה. המדינה נותרה עם מניות בדיסקונט לאחר שבתחילת 2009 פקעה האופציה שניתנה לבעלי השליטה בו, ברונפמן ושראן, לרכוש מניות נוספות מידי המדינה. האופציה פקעה בעקבות צניחה חדה במניות דיסקונט ב-2008. מאז התאוששו המניות, אך הבנק עדיין נסחר כיום במכפיל ההון (שווי שוק ביחס להון עצמי) הנמוך במערכת.

ביוני 2009 נחשפה ב-TheMarker תוכנית המדינה למכירת השליטה בלאומי בתוך תקופה קצרה. מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, אמר אז כי "בהחלט יכול להיות שבשנה הקרובה, אם תיווצר הזדמנות, נמכור את המניות שלנו בבנק לאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully