וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: הוזלה צפויה בדמי הקישוריות בסלולר

אמיתי זיו

23.9.2009 / 7:54

דמי הקישוריות צפויים לרדת ל-8-16 אגורות לדקה במקום 22 כיום. חברת הייעוץ הבינלאומית NERA החלה לבדוק את רמת דמי הקישוריות בישראל עבור משרד התקשורת

חברת הייעוץ הכלכלי הבינלאומית NERA החלה לבדוק את תחום דמי הקישוריות בישראל. הבדיקה נועדה לקבוע מה העלות של העברות שיחות על גבי רשתות חברות הסלולר - למשל, כמה עולה העברת שיחה שיצאה מלקוח פלאפון ללקוח סלקום.

כיום גובות חברות הסלולר בעבור דמי הקישוריות 22 אגורות לדקה, אך במשרד התקשורת סבורים כי ניתן להוריד את התשלום באופן משמעותי בזכות השיפורים הטכנולוגיים של השנים האחרונות. הפחתתת דמי הקישוריות תוזיל את המחיר לדקת שיחה לצרכנים.

משרד התקשורת דיווח אתמול כי נציגי NERA הגיעו לישראל ונועדו עם מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר, טל ובכירים אחרים במשרד. מחר ומחרתיים ייפגשו חברי צוות NERA עם מפעילות הסלולר. ההליך אמור להימשך כמה חודשים, ובסיומו תגיש הוועדה את המלצותיה לשר התקשורת, משה כחלון.

גם באירופה מורידים את דמי הקישוריות

הפעם האחרונה שבה הוחלט על הפחתת דמי הקישוריות היה ב-2004, בזמן כהונתו של אהוד אולמרט כשר התקשורת. משרד התקשורת שכר אז את שירותי הייעוץ של חברת אנלסיס, שקבעה כי יש להוריד את דמי הקישורית מ-45 אגורות לדקה ל-15 אגורות לדקה.

חברות הסלולר התנגדו אז לרפורמה בטענה שהיא תגרום להן נזקים של 80 מיליון שקל, ולבסוף נקבע כי דמי הקישוריות יירדו רק ל-22 אגורות לדקה. הירידות התבצעו בארבע פעימות ב-2004-2008, כאשר בסמוך לכל פעימה העלו חברות הסלולר את המחיר של דקת שיחה "כדי לפצות את עצמן".

כעת ההערכות הן שדמי הקישוריות יירדו למחיר של 8-16 אגורות לדקה, ואף פחות. מלבד דמי הקישוריות, NERA תבדוק, בין היתר, גם כמה עולה לחברת סלולר לחבר לקוח לגלישה סלולרית כדי שמשרד התקשורת יוכל לקבוע בעתיד הפרדה בין ספק הגישה לספק תשתית. NERA תבדוק גם מה צריך להיות גובה דמי התשלום של מפעיל וירטואלי חדש (MVNO) שירצה לרכוש מהמפעילות הקיימות דקות שיחה במחיר סיטונאי ולמכור אותן לצרכנים במחיר מוזל. לתעריף שתקבע NERA לדקת שיחה תהיה השפעה מכרעת על יכולת הכניסה של שחקנים חדשים למגרש הסלולרי.

מלבד תחומי הסלולר, ממשיך משרד התקשורת לבחון את תחום השידורים, בדגש על שידורים מבוססי אינטרנט webTV ו-IPTV.

גם בעולם פועלים הרגולטורים בנושא דמי הקישוריות. נציבות האיחוד האירופי פירסמה ביוני הנחייה לפיה דמי הקישוריות יירדו במדינות האיחוד באופן הדרגתי מ-8 יורו-סנט בממוצע הנהוגים כיום, עד לרמה של 1.5-3 יורו-סנט לדקה ב-2012. מחיר קישור הגומלין משמעותי למצב התחרות בשוק הסלולרי הישראלי כי אם יקום מפעיל סלולרי חמישי - כפי שמתכנן משרד התקשורת - אחת ההוצאות המרכזיות שלו תהיה דמי הקישוריות. הסיבה היא שלמפעיל שכזה יהיו מעט לקוחות בשנים הראשונות - דבר שיוביל לכך שמרבית השיחות יהיו ממנו החוצה למפעילים אחרים, מול מיעוט שיחות נכנסות (הרבה הוצאות קישוריות מול מיעוט הכנסות קישוריות).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully