וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הפסגה: הבוקר תפתח עצרת האו"ם

ניר יהב, שליח וואלה! חדשות לניו יורק

23.9.2009 / 4:19

אחרי פסגת המנהיגים המשולשת ועם הפנים לפתיחת העצרת הכללית של האו"ם, העיר ניו יורק שוב במרכז ההתרחשויות המדיניות. ניר יהב, שליח וואלה! חדשות לניו יורק מדווח

העיר ניו יורק מוצפת בימים אלו בשוטרים. הבוקר (רביעי) נפתחת עצרת האו"ם והעיר, התוססת ממילא, מלאה מפה לפה במנהיגים ובמשלחות מכל העולם. 120 נשיאים וראשי ממשלה צפויים להשתתף באירועי העצרת הכללית של האו"ם ובצל ההתרעות הכלליות לפיגועים בעיר, במשטרת ניו יורק ובשירות החשאי לא לוקחים סיכונים. האבטחה חסרת תקדים, בעיקר באזור הרחובות 42-46 ופינת השדרה הראשונה, שם שוכנים בניין האו"ם והמלונות המקיפים אותו.

כמדי שנה, יכללו האירועים נאומים ארוכים, דיונים בשלל נושאים כגון הגרעין וההתחממות הגלובלית, פגישות פומביות אך גם מפגשים חשאיים, פליטות פה, משברים דיפלומטים, ניסיונות לעורר תשומת לב (מישהו אמר קדאפי?), חיבוקים והמון המון רכילויות של "מאחורי הקלעים". ראש הממשלה נתניהו, אגב, צפוי לשאת את נאומו בפני העצרת ביום חמישי. "אני עדיין מגבש את הנאום", אמר אתמול בתגובה לשאלתנו מה הוא למסור לעולם. הנושא האירני, למי שתהה, יתפוס מקום של כבוד בנאום.

כוכב עצרת האו"ם הוא – איך לא – נשיא ארה"ב ברק אובמה. בימים אלו עסוק אובמה עד מעל הראש בענייני פנים, כגון רפורמת הבריאות שאותה הוא מקדם במרץ, המלחמה באפגניסטן, ומצבו הרעוע בסקרים. גופו של אובמה אמנם נמצא בניו יורק, אך מחשבותיו נתונות למחוזות אחרים, מטרידים הרבה יותר. אלא שלמרות עיסוקיו הרבים ועל אף המנהיגים הרבים המשחרים לפתחו, בחר אובמה להיפגש עם שני מנהיגים ממקום נידח וקטן אי שם במזרח התיכון, בנימין נתניהו ואבו מאזן.

"הפגישה הייתה טובה, אפילו טובה מאד", הקדים נתניהו והבהיר. מבחינתו הפגישה המשולשת עם אובמה ואבו מאזן אכן הייתה טובה: הוא השיג בה שני הישגים לא רעים בכלל. הראשון, עצם קיומה. במשך כמעט חצי שנה דורשים הפלסטינים להקפיא את ההתנחלויות כתנאי למפגש בין אבו מאזן לנתניהו. הלחץ האמריקאי עשה את שלו ואבו מאזן נאלץ – ממש כך – להיפגש עם נתניהו. השני, אובמה אמר לנתניהו "ריסון הבנייה בהתנחלויות" ולא "הקפאה". עבור נתניהו זה המון. עבור אבו מאזן – פחות.

שנה טובה מעריקאת

לאחר הפגישה דאג אבו מאזן לרמוז כי הוא כלל לא רצה בה. בהודעה שפרסם, אמר אבו מאזן כי הגיע לפגישה מתוך היענות להזמנה של אובמה ומתוך כבוד "למאמצים שמשקיע אובמה כלפי העם הפלסטיני". אובמה, שייחל בסתר לבו לכך שהפגישה תוביל להכרזה על חידוש המשא ומתן, התאכזב. הפגישה הייתה סמלית בלבד, לא התקבלו בה החלטות מוגדרות. אפשר לומר שהייתה זו הזדמנות לצילום נחמד של שלושת המנהיגים ותו לא.

נתניהו טען לאחר הפגישה כי הוחלט שיש לחדש את המגעים ללא הצבת תנאים. אבו מאזן, יש לציין, לא הכחיש לגמרי את הדברים. הוא גמגם משהו על כך שהמשא ומתן יחודש בתנאי שישראל תגלה מחויבות לנסיגה לגבולות 67' ושעליה למלא אחר התחייבויותיה במפת הדרכים, בעיקר בכל הנוגע להפסקת הבנייה בהתנחלויות. כפי שזה נראה כעת, הצדדים מבינים כי אין מנוס מחזרה לשולחן המשא ומתן בקרוב מאד. ייתכן שתוך שבועות ספורים.

אל נתניהו מתלווים לניו יורק גם שר הביטחון אהוד ברק ושר החוץ אביגדור ליברמן. שר החוץ דחה את השמועות והדיווחים על כך שהמשלחת הפלסטינית לא לחצה את ידו ואף גילה כי אבו מאזן בכבודו ובעצמו ניגש אליו ואמר לו "שלום לשר החוץ!". בתגובה ביקש ממנו ליברמן בחיוך: "לא צריך להיות רשמי, הרי אנחנו שכנים". הסתבר גם שראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, ד"ר סאיב עריקאת, ניגש לליברמן ואיחל לו בעברית (!) "שנה טובה". אז מי אמר שרק ליברמן מבין ערבית?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully