וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחתנים? מעכשיו, אסור לרב לגבות תשלום

גלעד גרוסמן

22.9.2009 / 16:55

היועמ"ש פרסם תקנות חדשות הקובעות כי על רבנים עובדי ציבור נאסר לקבל תמורה כלשהי על עריכת טקס החופה. עוד נקבע בין היתר, כי רב רשאי לערוך לכל היותר שתי חופות בערב

היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז פרסם היום (שלישי) את הנחיותיו החדשות לרבנים עובדי ציבור, בנוגע להגבלות על דרישת תמורה לעריכת טקסי חופה. במסגרת ההנחיות החדשות, נאסר על רבני ערים, מועצות מקומיות, שכונות ומועצות אזוריות לגבות תשלום על עריכת חופה כאשר אחד מבני הזוג מתגורר בתחום אחריותו.

ההנחיות הן תוצר של עבודת צוות משותף בו השתתפו נציגי משרד המשפטים, הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת. מזוז הורה על הקמת הצוות בעקבות פרסומים ותלונות על קבלת כספים שלא כדין על ידי רבנים עבור עריכת חופות. מבדיקה הסתבר כי לא קיימים כללים בסוגיה זו, לאחר דיונים ממושכים גיבש הצוות המשותף נוסח מוסכם של כללים, שאושר על-ידי היועץ המשפטי לממשלה ועל-ידי מועצת הרבנות הראשית. הכללים יופצו בימים הקרובים לכלל הרבנים עובדי הציבור.

בין היתר, נכתב בכללים כי רק במידה שחתונה נערכת 15 קילומטרים או יותר מחוץ לגבולות תחום כהונתו של הרב, הותר לו לקבל מבני הזוג החזר הוצאות נסיעה, ובמרחקים מסוימים - גם דמי ביטול זמן, לפי שיעורים מקסימליים שנקבעו. עוד נקבע, כי רב עובד ציבור יוכל לקבל תמורה עבור עריכת החופה רק כאשר שני בני הזוג מתגוררים מחוץ לתחום כהונתו, ובתנאי שקיבל היתר לעבודה פרטית. בנוסף, קבע הצוות כי בכל פעם שיקבל הרב תמורה על עבודתו, יצטרך לדווח על כך לשלטונות המס.

כמו כן, הוגבל גם מספר החופות אותן רשאי רב עובד ציבור לערוך בערב אחד. החל מהשעה 16:00 רשאי רב עובד ציבור לערוך לכל היותר שתי חופות בערב אחד, בין במסגרת תפקידו ובין שלא במסגרת תפקידו, בין בתמורה ובין שלא בתמורה. התקנות החדשות מנסות להגן גם על הזוגות, ונקבע כי חייב להיות הפרש בין שתי החופות כדי שהרב לא יאחר למאוחרת שבהן.

מהמרכז לפלורליזם יהודי של התנועה הרפורמית, שפנה לפני כשנתיים ליועמ"ש בדרישה להעמדת הרב מאיר לאו לדין משמעתי בגין גביית תשלומים בעבור חופות שלא כדין, נמסר בתגובה להנחיות החדשות: "אנו מברכים על הנחיות היועמ"ש שגובשו בעקבות פנייה שלנו ושל גורמים נוספים. יחד עם זאת, יש להצטער שהממסד הרבני לא השכיל לסגל לעצמו נורמות של טוהר מידות ואנו נדרשים להתערבותו של היועמ"ש. אנו קוראים לציבור הרחב לדווח לרשויות החוק על כל חריגה מן ההנחיות במטרה להחזיר ליהדות את כבודה, וזאת לרבות במקרים בהם רבנים יסרבו להשיא בני זוג רק משום שאינם משלמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully