וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעללות בשריון: "הקצינים ברחו מאחריות"

22.9.2009 / 10:44

ביה"ד הצבאי של פיקוד הצפון אישר את הסדר טיעון שנחתם עם שניים משלושת הנאשמים בפרשת ההתעללות בגדוד 74. הם יכלאו לתקופה של 5 חודשים. ההורים: "מדובר בעונש חמור מדי"

יח"צ - חד פעמי

צילום: אבישי גולן, עריכה: ענת ברק

בית הדין הצבאי של פיקוד הצפון אישר הבוקר (שלישי) את הסדר הטיעון שנחתם בין הפרקליטות הצבאית לבין שניים מהנאשמים בפרשת ההתעללות בגדוד 74 של חטיבת השריון. במסגרת הסדר הטיעון, ייגזר על השניים עונש של חמישה חודשי מאסר בפועל, הורדה לדרגת רב-טוראי ורישום פלילי למשך חמש שנים בלבד. מכיוון שהחיילים יושבים במעצר כבר 70 יום ובניקוי שליש של התנהגות טובה הם ישתחררו בתוך כחודש.

אחד הנאשמים בפרשה, סמ"ר און בלומנזוןן, אמר על דוכן העדים: "אני מצטער על מה שעשיתי לחברי, אך את הדברים האלה לא למדתי בבית אלא בצבא. זה משהו שאני עברתי וזה גם מה שעשו לי. כל הקצינים בחטיבה התנערו מאחריות ועצוב לי שזה כך". הוא הוסיף כי "בזמן אמת בקרב, הם רוצים אותך לידם, אבל בזמן המשפט הם מתנערים ממך. אין לי אלא לקוות שיטפלו בתופעה הזאת בדרך חינוכית".

אביו, יחיעם בלומנזון, אמר כי "מדובר בעונש חמור, אי אפשר שלא לראות פה את תסמונות הש.ג., הכל הפילו על הילדים, הילדים לא המציאו את המסורת, לפי בדיקות שלנו היא קיימת לפחות 15 שנה, לא ראינו מה קרה לשדרת הפיקוד, למפקדים, המג"ד יצא עם הערה משמעתית, על המח"ט לא שמענו בכלל, אף אחד מהחטיבה לא ביקר אותם 73 ימים בכלא".

פרקליטו של סמל ראשון און בלומנזון, הנאשם המרכזי בפרשה, עו"ד שלומי ציפורי, בירך על הסכמת הפרקליטות להגיע להסדר טיעון קל יחסית. "מתחילת הפרשה טענו כי מעשיו של מרשי לא בוצעו על רקע עברייני או סדיסטי וכי כל שעשה היה במסגרת הנורמה שרווחה בפלוגתו. בסופו של יום גם הפרקליטות הצבאית השתכנעה שכל מעשיו בוצעו במסגרת 'מסורת' ואף הצהירה בבית הדין כי הטיפול המערכתי לא יתמקד במרשי אלא במיגור התופעה".

"תמונה ברורה של כוחנות ואלימות"

הנאשם השלישי ועורך דינו החליטו לדחות את עסקת הטיעון ולהמשיך להיאבק על חפותו. עורך הדין, זרי חזן אמר כי "אנחנו מוכנים ללכת למשפט ארוך, כדי להראות עד כמה האבסורד הוא גדול, כשמנסים לקחת בחור בן 21 ולהפיל עליו, על הכתפיים הצרות שלו, את כל בעיות נורמות ההתנהגות בצה"ל". עוד אמר חזן כי "ננהל מלחמה ארוכה על מנת להוכיח שמרשי פעל במסגרת נורמות התנהגות קבועה באותה פלוגה ולכן לא ניתן להאשים אותו בהתעללות".

בהחלטת הארכת המעצר של שניים משלושת הנאשמים בפרשה, ציין שופט בית הדין הצבאי של פיקוד הצפון, אלוף משנה ארז פורת, כי "מהתיק עולה תמונה ברורה של כוחנות ואלימות שהופעלה כלפי כל מי שהעז לחרוג מכללי התנהגות שהכתיבו הנאשמים, לרבות אמירות שסברו שאינן במקומן". לטענתו, "כל חלופת מעצר לא תשקף נכון את אופן הפגיעה המשמעתית והצורך בנקיטת צעדי אכיפה מידיים כדי לבער את הרע הזה ולעקור אותו מן השורש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully