וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: זירוז תהליכי הענשת מריצי מניות

עמית בן-ארויה

21.9.2009 / 16:25

שר האוצר פירסם בערב ראש השנה את תזכיר החוק שמאפשר לרשות ני"ע להעניש באופן עצמאי גורמים שונים בשוק ההון מבלי להזדקק להליך הפלילי המייגע

האכיפה המשלימה של רשות ניירות ערך מחליפה הילוך: שר האוצר, יובל שטייניץ, פירסם בערב ראש השנה את תזכיר החוק שמאפשר לרשות להעניש באופן עצמאי גורמים שונים בשוק ההון מבלי להזדקק להליך הפלילי המייגע שהוא כיום האפשרות הכמעט יחידה הקיימת בפני הרשות. ועדה מינהלית תוכל לקנוס בעבירות מסוימות תאגידים - בעד 5 מיליון שקל, ואנשים - עד מיליון שקל.

לפי הצעת החוק, יו"ר הרשות יוכל לבחור בין שלושה מסלולי אכיפה: פתיחת חקירה פלילית במקרים חמורים, אכיפה מינהלית במקרים של עבירות ניירות ערך במקרים שאינם חמורים, וקנסות כספיים במקרים קלים – הליך שקיים זה כמה שנים ברשות. מנגנון נוסף המוצע הוא הפסקת הליכים מותנית. יושב ראש הרשות יוכל להחליט שלא לפתוח בהליך מנהלי או פלילי, ובמקום זאת להגיע עם המפרים להסדר הפסקת הליכים מותנית: אם החשוד ימלא אחר ההוראות שיוטלו עליו במסגרת ההסדר, הוא לא יועמד לדין בשל המעשים שביצע.

מניפולציה בניירות ערך, שימוש במידע פנים, הכללת פרט מטעה בתשקיף, ותרמית בניירות ערך - עבירות פליליות אלה יוכלו לעבור המרה להליך מינהלי. ראש הרשות יחליט שבמקרים שאינם חמורים דיים אפשר יהיה לנהל הליך יעיל ומהיר. ועדה מינהלית בראשות ראש הרשות תוכל להטיל קנס כספי והגבלת עיסוק לתקופה קצובה. ניתן יהיה לטעון בפני הוועדה וכן לבקש ממנה לשמוע עדים. על החלטת הוועדה ניתן יהיה לערער בפני בית המשפט המחוזי.

קנסות כספיים בהיקפים משמעותיים

"אדם ביצע הטעיה. פירסם מידע לא נכון בתשקיף או בדו"ח שנתי. ייתכן שזה בכוונה וייתכן שלא. המבחן על פיו ייחתך גורלו יהיה שאלת ההתרשלות. זה לא אומר שלא היתה לו כוונה. אנו נלך לחקירה פלילית בבדיקת החומרה של הדברים. אם מישהו שמר בסוד את העובדה שהוא גילה נפט ובמשך שבועיים עשה עסקות במידע פנים, אז זה חמור וצריך ללכת לבית משפט. אם מישהו ביצע הטעיה לגבי פרט שהוא חלק מהפרטים שצריך לחשוף בתשקיף ומדובר בספק רשלנות אז לא נלך להליך פלילי", המחיש גורם ברשות את המהפיכה.

בנוסף לחוק ניירות ערך,תתמקד האכיפה המינהלית בחוק השקעות משותפות בנאמנות וחוק הייעוץ. הוועדה תוסמך להטיל קנסות כספיים בהיקף משמעותי, לדרוש תשלום פיצויים לנפגעי ההפרה, לדרוש נקיטה של פעולות לתיקון ההפרה ולמניעת הישנותה, לאסור על כהונה בגופים מסוימים, להתלות רישיון ולהטיל ענישה על תנאי. "מתן מגוון רחב של אמצעי אכיפה לוועדה המנהלית נועד להבטיח שתהיה בידה הגמישות לנקוט בכל מקרה של הפרה את אמצעי האכיפה היעיל והמתאים ביותר", נאמר בהודעת הרשות.

לפני כשנה פורסם ב-TheMarker על העקרונות המנחים של האכיפה המשלימה,שמטרתה היא יעילות בהכוונה ואכיפה של שוק ההון. המציאות של המשפט הפלילי בתחום אכיפה זה היא עגומה. בשל המורכבות של התיקים החקירה נמשכת זמן רב ובדומה לכך מתארך הטיפול בפרקליטות. יוצא מכך שאין זה נדיר לראות תיק שמגיע לסיום אחרי עשר שנים. מצד אחד, הנאשם חווה עינוי דין ומצד שני, והרתעת הרשות נפגמת כשפעיל בשוק יודע שייענש, אם בכלל, רק אחרי עשור.

בהודעה שהוציאה הרשות אתמול היא הדגישה כי ההליך הפלילי הוא "אטי ויקר" מבחינתה. עוד הוסיפו שם כי קשה להוכיח את היסוד הנפשי של העבירות. במלים לא משפטיות הכוונה להוכחה בבית משפט כי הנאשם התכוון לבצע את העבירה. התוצאה של הקשיים האלה היא סגירת תיקים פליליים רבים או לחלופין אפילו אי פתיחת חקירה ברשות.

יו"ר הרשות, זוהר גושן, מסר כי "זהו אחד הצעדים האסטרטגיים המשמעותיים ביותר שנעשו לאחרונה בתחום האכיפה בשוק ההון. העדרו של ההליך המנהלי ככלי אכיפתי היה עד היום אחד החוסרים המשמעותיים בסמכויותיה של רשות ניירות ערך, בהשוואה לרשויות מקבילות בשווקים המפותחים בעולם. הכלים שמעמיד תזכיר החוק יאפשרו לרשות ניירות ערך להתמודד ביעילות עם אתגרי האכיפה בשוק ההון בשנים הקרובות תוך הפעלת סמכויותיה באופן מידתי והרתעתי. ההליך המנהלי בשום אופן לא יחליף את ההליך הפלילי אלא נועד להשלים אותו ולתמוך בו, ולחזק את מערך האכיפה בשוק ההון בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully