וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמ"ת פתח בחקירה פלילית נגד עיריית ת"א

עידו סולומון

21.9.2009 / 10:25

החקירה נפתחה בעקבות תנאי העסקת עובדי הניקיון בעיר, המועסקים כעובדי קבלן ומשתכרים לעיתים בפחות משכר מינימום וללא תנאים סוציאליים

"בעקבות תחקיר TheMarker נפתחה חקירה פלילית נגד עיריית תל אביב-יפו. החוק היבש קובע כי אם נעשו עבירות ניתן וצריך יהיה להעניש גם את מזמין השירות. אם נמצא שהממצאים בנוגע להעסקת עובדי ניקיון אמיתיים, נוכל להגיש כתבי אישום נגד העירייה". כך אמר בערב החג חזי אופיר, מנהל אגף האכיפה בתמ"ת.

"הקבלנים שמספקים לעיריית תל אביב שירותי ניקיון שבויים בידיהם של קבלני המשנה, המקושרים למשפחות הפשע המוכרות. אנשי הפשע השתלטו על העיר ולא נותנים לאף אחד מלבדם לעבוד בה", אמר בכיר באחד המשרדים הממשלתיים הכלכליים בתגובה לתחקיר. לדבריו, "בדיוק כפי שנעשה בשוק הבקבוקים למיחזור, כך קורה עם עובדי הניקיון. לצערי, לא הצלחנו להוכיח את הקשר לעולם התחתון, אבל ידוע שמדובר בעובדה קיימת. הקבלנים בתל אביב חיים בפחד.

"לכאורה הכל לגיטימי וכולם מגבים את עצמם במסמכים, רואי חשבון ועורכי דין. ואולם בפועל, קבלני המשנה נוהגים בעיר כבשלהם ומשליטים את החוקים שנוחים להם. הבעיה היא שאין למשרדי הממשלה דרך לעצור את התופעה כל עוד לא יקומו המנקים ויתלוננו. חבל שמדובר באוכלוסייה חלשה ומוחלשת, שברוב המקרים לא מבינה עד כמה היא מנוצלת".

בתחקיר נחשף כי מנקי הרחובות בתל אביב המועסקים כעובדי קבלן, משתכרים לא פעם פחות משכר המינימום ומקבלים את שכרם במלואו או בחלקו ב"שחור" - בלי רישום, בלי תלוש משכורת כנדרש ובלי שמופרשים עבורם כספים עבור זכויותיהם הסוציאליות.

ראש העירייה, רון חולדאי, אמר בסוף השבוע: "אני רואה בחומרה רבה את העולה מהכתבה. החברות מחויבות לעמוד בתנאים סוציאליים ומתן שכר על פי החוק, ולכן חברה שלא תעמוד בתנאים אלו, תופסק ההתקשרות עמה לאלתר".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי "מדובר בניצול מחריד שהוא הרבה מעבר לניצול הקשה שאנו מכירים. זו עבריינות פלילית קשה שיש לטפל בה ביד ברזל".

אהרון מדואל, חבר מועצת העירייה מטעם עיר לכולנו, קורא לעובדים להתאגד: "מסתבר שוועד העובדים העירוני החזק בישראל לא מגן על עובדי הקבלן", אמר. יעל בן יפת, חברת המועצה מטעם עיר לכולנו, אמרה: "אני קוראת לעובדים המנוצלים להגיע למשרדי כדי שאוכל לאסוף את התלונות ולטפל בהן. אני מתחייבת לשמור על חשאיות". עו"ד אבנר פינצ'וק, מהאגודה לזכויות האזרח, אמר כי "עיריית תל אביב-יפו אינה יכולה להתעלם מקיפוח עובדי הקבלן המנקים את רחובות העיר. בשל היותה המעסיקה הישירה שלהם, צפויה העירייה לשאת בכל התשלומים שמגיעים לעובדים ואשר לא שולמו להם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully