וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מוביל: ביטול ועדות תכנון מחוזיות

מאת גיא ליברמן

21.9.2009 / 6:56

לאחר אישור הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, רוה"מ מוציא לדרך את מהפכת הנדל"ן השנייה שלו. המטרה: להפחית את הסחבת בהליכי התכנון

"כדי לקבל היתר בנייה אתה צריך לעבור שבעה מדורי גיהנום", אמר לפני כשבועיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנאומו בכנס 100 המשפיעים של מגזין themarker בתל אביב. לאחר שהוציא לדרך את רפורמת הקרקעות במינהל מקרקעי ישראל, מתכנן נתניהו בימים אלה מהפכה בהליכי התכנון והבנייה בישראל, שמטרתה לצמצם את העומס הביורוקרטי בתחום.

לפי טיוטת הצעת הרפורמה, שהגיעה לידי TheMarker, מתכנן נתניהו להעביר סמכויות מהוועדות המחוזיות למקומיות, תוך אפשרות לבטל לחלוטין את הוועדות המחוזיות; לקבוע לוחות זמנים נוקשים לטיפול בתוכניות; לקבוע סטנדרטים ברורים לגבי הפיצויים שהוועדות ישלמו לאנשים שנפגעים מאישורי תוכניות; ולשדרג תפקודן של הוועדות המקומיות. כמו כן, ייתכן שיחוקק חוק תכנון ובנייה חדש שיחליף את החוק הקיים, שנחקק ב-1965. בשבוע הבא תתכנס ועדת השרים המיוחדת שמונתה לעסוק ברפורמה, שבראשה עומד נתניהו, ותדון בטיוטת הצעת חוק הרפורמה.

בישראל שלוש ערכאות תכנון: מקומית, מחוזית וארצית. הוועדה המקומית מורכבת מנבחרי הציבור במועצת העיר, והיא דנה בתוכניות בינוי שנמצאות במרחב המוניציפלי של העירייה. הוועדה המחוזית מורכבת מסגל מקצועי יותר, הכולל גם נציגי המחוז ונציגי הרשויות המקומיות שבו.

שיטה זו, שמקורה במנדט הבריטי, אומצה על ידי ישראל וזכתה לביקורות נוקבות, שכן היא מייצרת סחבת ביורוקרטית קשה. תוכניות בנייה רבות דורשות דיון הן בוועדה המקומית והן במחוזית, ובתוספת הליכי התנגדויות מתקבל מצב שבו תוכניות כמו תוספות בנייה, בניית בניינים ותשתיות אורכת לעתים שנים רבות.

"אי אפשר לבנות פה"

"אנחנו מבורכים בכמה הישגים כבירים. אנחנו מספר אחת בעולם בחדירה של מחשבים אישיים למשקי בית, אנחנו, נדמה לי, מספר שלוש בחדירה של מכשירי טלפון סלולריים לנפש, אבל בהשגת היתרי בנייה אנחנו במקום 160", אמר נתניהו בכנס. "זה דבר נורא, זה לא דבר מצחיק, משום שזה אומר שאי אפשר לבנות פה לא בתים, לא מפעלים ולא בתי מלון. זה פשוט בלתי אפשרי, זה תהליך נורא". נתניהו הוסיף כי "אנחנו עומדים בקרוב מאוד, בשבועות הקרובים, להניע את הרפורמה הגדולה הבאה לוועדות התכנון והבנייה".

ואכן, באחרונה קיים מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, פגישות עם גורמים רבים בתחום התכנון והבנייה, במטרה לשרטט את קווי הרפורמה. באחד המפגשים טען עו"ד יהודה רווה כי "כל תוכנית צריכה להיות מאושרת בוועדה אחת בלבד, ויש לחזק את כוחן וסמכויותיהן של ועדות התכנון המקומיות".

גם ראש המרכז לחקר העיר והאזור בטכניון, פרופ' רחל אלתרמן, השמיעה דעות דומות בפני משרד ראש הממשלה. "כיום, כל מיני שינויים של תוכניות שונות מצריכות אישור מהוועדה המחוזית, שזה במלים אחרות אישור מהממשלה", אומרת אלתרמן. "זה לא מצב נכון והוא דורש שינוי. יש לקבוע מה יהיה בסמכות מקומית ומאיזה שלב תוכניות צריכות לקבל אישור מגורמים גבוהים יותר. איני חושבת שיש לבטל לגמרי את הוועדות המחוזיות, אלא בהדרגה. בתוכניות צריך לדון פעם אחת - ולא מעבר לכך".

עוברים לשתי ערכאות

אורכה של טיוטת הצעת הרפורמה שלושה עמודים, והיא כתובה בנוסחאות כלליות ולא מפורטות. עם זאת, סלוגן לרפורמה כבר יש: "תוכנית אחת תאושר בוועדה אחת". השיטה לביצוע מטרות אלה, ושעומדת במרכז הצעת הרפורמה, היא כאמור לבצע בחינה מחודשת של מערך ערכאות התכנון בישראל.

"יש לבצע הגדרה מחודשת של הליכי התכנון כך שיהיה כלל: "תוכנית אחת תאושר בוועדה אחת'. תוכנית זו תתבצע על ידי ביזור סמכויות בתחום התכנון מהוועדות המחוזיות למקומיות, על ידי בחינת ייעוד הדרג המחוזי, סמכויותיו והרכבו", נכתב בטיוטה. "בנוסף, תתבצע הערכת ההיתכנות וההצדקה למדיניות המיועדת". כלים נוספים שמוצגים בהצעה, ושבאים להקטין את העומס הביורוקרטי, מתייחסים לאופן שבו יבוצעו תהליכי הערר על תוכניות בנייה, קביעת מנגנון לדחייה מיידית של תוכניות וכן "קביעת לוחות זמנים לכל הליכי התכנון והרישוי, תוך יצירת כלים שיבטיחו עמידה בהם".

הצעת הרפורמה אף מתייחסת להליך לקידום פרויקטים בעלי חשיבות לאומית ובחינה של "שיפור ושינוי מנגנון היטל ההשבחה, הגדרת הזכאות לפיצויים בגין אישורי תוכניות וקביעת תמריצים כלכליים לתכנון ולפיתוח בר קיימא ולצורך התחדשות עירונית".

"פוליטיזציה, שחיתות וחוסר יכולת אכיפה"

מכיוון שהצעת הרפורמה מבקשת להרחיב את סמכויות ועדות התכנון המקומיות, נקבע כי יש "לגבש תוכנית פעולה לשדרוג יכולות ועדות התכנון המקומיות, לרבות שינויים בהרכביהן, נוכחות נציגי ממשל והמשאבים העומדים לרשותן". עם זאת, ההצעה לא מפרטת את האופן שבו יוכלו חברי הוועדות המקומיות להתמודד עם הסמכויות החדשות.

בחברה להגנת הטבע טוענים כי התחזקות כוחן של הוועדות המקומיות על חשבון המחוזיות, או ביטול מלא של האחרונות, יביא להתגברות השחיתות בתחום. "בוועדות התכנון מתקבלות החלטות הנוגעות לחלוקת משאבים והענקת זכויות, ועל כן זו מערכת שחשופה לשחיתות. אם ייושם עיקרון תוכנית אחת בוועדה אחת' - תוחמר הסכנה לשחיתות", אומרת איריס האן, נציגת החברה להגנת הטבע וארגוני הסביבה במועצה הארצית לתכנון ובנייה.

"היות שמערכת התכנון היררכית, וכל רמה מבקרת את זו שתחתיה - היכולת למעשי שחיתות מצטמצמת מאוד. הניסיון מלמד כי חלק גדול מן הרעות החולות של מערכת התכנון - פוליטיזציה, שחיתות וחוסר יכולת לאכוף את חוקי התכנון והבנייה - מצוי דווקא בוועדות המקומיות, בשל הקשר הבעייתי בין נבחר ציבור בוועדה לבין ציבור בוחריו, המבקשים את אישורי הבנייה. נהרות דיו כבר נשפכו על ניתוח בעיה זו והנה, תוך התעלמות מתמונת המצב, מציע ראש הממשלה להגדיל את סמכויות וועדות אלו".

לדבריה, "ההחלטה אינה כוללת ולו מלה על הגברת השקיפות בהליכי התכנון והרחבת שיתוף הציבור, שהם אבני היסוד של מערכת תכנון בריאה ואיכותית בכל מדינה מערבית. ביטול הוועדות המחוזיות והעברת סמכויות נרחבות להמקומיות תמיט חורבן על מערכת התכנון בישראל, וסופה שתפגע אנושות באיכות התכנון ובאיכות חיינו".

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, חושבת כי יש הרבה בדברי האן, אם כי היא מסייגת: "בערים גדולות כמו תל אביב המספר הגדול של חברי ועדה, בנוסף למנהל הנדסה מקצועי, מבטיח איזונים בהליכי התכנון. בערים וביישובים קטנים המצב שונה, ושם הדברים אכן חשופים יותר ללחצים על חברי הוועדות. איני מכירה את ההצעה על בוריה, אך אני מקווה שהיא לא כוללת ביטול ועדות הערר ברמה המחוזית, כי הן מונעות לא אחת מתוכניות לא טובות להתממש"

אלתרמן אינה מסכימה כי מעבר לשתי ערכאות יגביר שחיתות: "אני לא קונה את זה שהשחיתות תגבר. אם לא נותנים סמכויות לנבחרי הציבור, כיצד הם יוכלו ללמוד? התחרותיות העזה ששוררת כיום בין הערים תמנע ממעשים כאלה להתקיים. אגב, אמנם במדד השחיתות אנחנו רחוקים מאוד מפינלנד, אבל מצבנו לא כזה נורא".

בוועדות התכנון המחוזיות רחוקים מלהיות מרוצים מההצעה, אם כי בכיר באחת מהן אמר כי הם כבר מורגלים להצעות מעין אלה. "הרי לא יעלה על הדעת שחברי ועדה מקומית, שרובם חברי מועצה נבחרים שלא תמיד יודעים אפילו איך לכתוב את המלים תכנון ובנייה בלי טעויות כתיב, יהיו היחידים לקבל החלטות מהותיות", הוא אומר. "בנוסף, החלטות רבות שמגיעות לוועדה המקומית נוגעות לאזור שמסביב לתחום המוניציפלי, ויש לבחון אותן בראייה כוללנית יותר. כך או כך אולי בעתיד, כשהמערכת תהיה מקצועית יותר, זה יתאפשר. כיום, ביטול הוועדות המחוזיות אינו דבר ישים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully