וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדסטון: "להעמיד לדין קציני צה"ל בהאג"

הערוץ הראשון, ניר יהב

17.9.2009 / 12:37

השופט ריצ'רד גולדסטון משיב אש לביקורות שהוטחו בו בישראל. בטור שכתב ל"ניו יורק טיימס", טען כי הדו"ח נעשה בצורה אובייקטיבית. "אם ישראל לא תעמיד לדין קצינים שפשעו, נפעל להעמדתם לדין בהאג"

תאגיד כאן

יו"ר ועדת החקירה מטעם האו"ם למבצע 'עופרת יצוקה', השופט ריצ'רד גולדסטון, הגיב הבוקר (חמישי) בטור לעיתון "ניו יורק טיימס" לטענות ישראל וחמאס על הטיה בדו"ח שהגישה ועדה בראשו בו נקבע כי שני הצדדים ביצעו פשעי מלחמה במהלך מבצע עופרת יצוקה. "על ישראל היה להימנע מלתקוף מבנים שהיו בבירור אזרחיים", כותב גולדסטון, "כמו גם להימנע מפעולות שאמנם העניקו לה תמורה צבאית, אך הובילו למחיר גבוה מדי בחיי אזרחים חפים מפשע".

גולדסטון תיאר את צוותו כ"חבורה של מקצוענים שהיו מחויבים לחקירה אובייקטיבית ובנויה על עובדות" ורמז כי לדעתו יש להעמיד אישים ישראלים לדין בינלאומי בהאג בכך שקרא למדינות המערב לא לוותר לישראל, משום שמהלך שכזה יהווה "צביעות בלתי מתקבלת על הדעת", לאור הדרישות להעמיד אחראים לדין על רצח העם שבוצע בחבל דארפור שבסודן, שבעקבותיו הוגש כתב אישום בינלאומי נגד נשיא המדינה עומאר אל באשיר.

"היעדר פעולה משפטית מקומית נגד החשודים בפשעי מלחמה, יחייבו את הקהילה הבינלאומית לפעול. בין היתר ניתן למנות את העמדתם לדין של החשודים בבית הדין הבינלאומי בהאג והפעלת סמכות מעצר אוניברסלית. המטרה המשותפת של צעדים אלו חייבת להיות להעמיד לדין את החשודים בהפרת דיני המלחמה. על החשודים לדעת כי הם אינם יכולי םלחמוק מאימת הדין , גם אם השלטונות המקומיים לא יפעלו נגדם", כתב גולדסטון.

"קיבלתי את המנדט לעמוד בראש ועדת החקירה לאירועי מבצע 'עופרת יצוקה' ברצועת עזה משום שאני מאמין בכל ליבי בשלטון החוק, בדיני המלחמה ובכך שבעימות מזוין יש לעשות ככל האפשר על מנת להגן מפני פגיעה באזרחים. בלחימה בעזה, כל הצדדים זלזלו בעקרון הברזל הזה. אזרחים רבים מתו שלא לצורך, ואזרחים רבים נפצעו קשה", כתב.

"מתקפה חסרת פרופורציה"

גולדסטון טוען כי למרות שהוא מגלה הבנה "למטרות הצבאיות הלגיטימיות" שהובילו את ישראל לצאת למבצע מלכתחילה, ולקושי הרב בלזהות את חמושי חמאס שמסתתרים בקרב אזרחים, החקירה שלו גילתה כי צה"ל לא עשה די על מנת להימנע מלפגוע באזרחים חפים מפשע.

"בישראל, שלושה אזרחים נהרגו ועשרות נפצעו כתוצאה מרקטות שירו חמאס וארגונים אחרים", כתב. "בעזה, מאות אזרחים נהרגו. הם נהרגו כתוצאה ממתקפות חסרות פרופורציה על יעדים צבאיים לגיטימיים וממתקפות על בתי חולים ומבנים אזרחים אחרים. (...) ישראל נכשלה שוב ושוב בהבחנה בין לוחמים לבין אזרחים, כפי שדיני המלחמה דורשים".

גולדסטון גם לא חסך ביקורת מחמאס, על כך שעודד ושיבח את לוחמיו בכל פעם שאלו ירו טילים לעבר אוכלוסיה אזרחית. לסיכום קרא מחבר הדו"ח לשני הצדדים לחקור את פעולותיהם, אך הוסיף כי איננו צופה שדבר זה יקרה, ועל כן על הקהילה הבינלאומית לפעול נגד אלו שהפרו את אמנת ז'נבה ואת דיני המלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully