וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תראה מלחמת העתיד בצה"ל

יהושע בריינר

17.9.2009 / 11:58

האם תמו ימי הוויכוחים בשדה הקרב לגבי מיקום הכוחות? מערכת הצי"ד החדשה בה משתמש צה"ל מעניקה למפקדים תמונת מצב מעודכנת של שדה הקרב

יח"צ - חד פעמי

(צילום: אבישי גולן, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

בתרגיל אוגדתי שנערך השבוע בצפון הארץ חושף צה"ל לראשונה את מערכת הצי"ד- צבא יבשה דיגיטלי. המערכת אמורה לשמש את דרגי הפיקוד, החל ממפקד הפלוגה ועד לרמת אלוף הפיקוד, ולהעביר למפקדים דרך צג המחשב את תמונת המצב בשטח, מיקום הכוחות, כמות החימוש ואת מיקום האויב.

המערכת, שנוסתה בתרגיל של אוגדה 36 שנערך בצפון, תהיה צמודה לכל מפקד בעזרת חייל שיישא אותה על גבו. מערכת הצי"ד תעביר למפקדים את תמונת השטח בו נלחם הכוח, כולל תמונות לווין. על גבי התמונה יסמן כל מפקד את מיקומו, מיקום האויב, מכשולים בשטח ואפילו את כמות התחמושת והמזון שנותרו ליחידות. המידע המוזרם למערכת מועבר בעזרת רשת לכלל המפקדים המחזיקים בצי"ד, מה שיקל על העברת תמונת המצב בשטח. המערכת אמורה למנוע את העברת המידע ברשת האלחוטית ולקבוע תמונת מצב חדה וברורה למפקדים.

"המערכת נותנת תמונת מצב בהירה ושקופה לכלל המפקדות, ומעבירה למפקדים את כל הנתונים והמידע האפשריים", אמר אל"ם גיל מעוז, ראש תוכנית הצי"ד במפקדת זרוע היבשה. לדברי אל"ם מעוז, המערכת תוצב גם בכלי הטיס של חיל האוויר, ותאפשר לטייסים לבצע ירי אל עבר מטרות אויב. "מפקד שנדרש לסיוע של מסוק יעלה על המערכת את האיתור, כך שאנשי הצוות במסוק יראו את נקודת הציון על הצג ויוכלו לכוון את האש למקום. כמו כן, המפקדים ברמות השונות יכלים לראות היכן נמצאים כוחותינו והיכן נמצא האויב ועל ידי כך להכווין את האש לכיוון הנכון מה שיכול למנוע ירי דו צדדי". לדבריו, "במהלך מבצע עופרת יצוקה השימוש בצי"ד מנע מספר אירועי דו"צ".

למרות יתרונות המערכת, חוששים בצה"ל כי השימוש בטכנולוגיה המתקדמת תהפוך חלק מהמפקדים ל"מפקדי פלאזמות" ומדגישים כי אין תחליף ללחימה בשטח. "אסור לנו להשתעבד למערכות", אמר מפקד אוגדה 36 תא"ל אייל זמיר, "בסופו של דבר, בשטח אין תחליף למפגש הבלתי אמצעי בין המפקדים לצורך העברת מידע והצי"ד הוא רק מערכת עזר. את המפקד בשטח שום מערכת לא יכולה להחליף".

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • צי"ד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully