וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין חובה לקיים תחקיר חיצוני למבצע בעזה"

16.9.2009 / 20:48

האגודה לזכויות האזרח דרשה להפקיע את חקירת אירועי "עופרת יצוקה" מצה"ל ובתגובה אמר היועץ המשפטי מזוז כי "אין חובה להקים מנגנון חקירה עצמאי לבחינת האירועים"

אין חובה משפטית להקים מנגנון חקירה עצמאי לבחינת אירועי "עופרת יצוקה" – כך קבע באחרונה היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. עוזרו של מזוז, עורך הדין רז נזרי, שלח השבוע מכתב תשובה לאגודה לזכויות האזרח, שפנתה ליועץ בדרישה להקים מנגנון עצמאי לחקירת הפגיעה באזרחים במהלך המבצע.

מיד לאחר המבצע בעזה, השיב עו"ד נזרי לדרישת האגודה להקים מנגנון עצמאי לחקירת מקרי ההרג והפגיעה בדרישה להקים מנגנון עצמאי לחקירת האירועים. נזרי ציין אז במכתב לאגודה כי עם סיום המבצע החל צה"ל בביצוע תחקירים מבצעיים במסגרתם ייבדקו גם אירועים שונים בהם נפגעו אזרחים במהלך הלחימה. "תחקירים אלה, המבוצעים על ידי קצינים בכירים אשר מונו לכך על ידי הרמטכ"ל, יועברו כמקובל לפרקליט הצבאי הראשי", כתב נזרי.

במכתב שהועבר לאגודה בשבוע שעבר צוין כי התחקירים שצה"ל מבצע על פעולותיו מספקים מבחינה חוקית, ונבחנים על ידי היועץ. למכתב מצורפת חוות דעת מטעם אלוף משנה לירון ליבמן, ראש מחלקת הדין הבינלאומי בפרקליטות הצבאית. אל"מ ליבמן קובע כי "חובת החקירה לפי דיני הלחימה משתרעת רק ביחס לחשדות לביצוע 'הפרות חמורות' או 'פשעי מלחמה'", וכי "הפגיעה הנרחבת באוכלוסיה האזרחית ברצועת עזה אין בה, כשהיא לעצמה, ראיה לכך שהצבא פעל בניגוד להוראות דיני הלחימה".

ליבמן מציין שעמדתה של ישראל היא שמשפט זכויות האדם הבינלאומי לא חל על פעולות צה"ל בשטחים, וכי הרצועה נתונה "לשליטתו האפקטיבית של ארגון טרור", שמנהל נגד ישראל לחימה מתמשכת. "בעימות זה, ככלל, לא חלות נורמות מעולם משפט זכויות האדם הבינלאומי", קבע ליבמן.

ליבמן הוסיף שהרמטכ"ל מינה חמישה אלופי משנה לתחקר את המבצע וכי עד כה נפתחו כ-20 חקירות פליליות נגד חיילי צה"ל שנחשדו בהתעללות בפלסטינים. "אנו מאמינים שדווקא נקיטה באמצעי האכיפה המקובלים, שהוכרו כאפקטיביים, עשויה להבהיר לכולי עלמא את עומק מחויבותה של ישראל לדיני הלחימה, גם כאשר היא נלחמת בגרועים שבארגוני הטרור", סיכם ליבמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully