וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש מקום אחר

15.9.2009 / 16:39

המתנס"ם, שחגגו אתמול 40 שנות פעילות, מאגדים מאות אלפי ילדים ובני נוער, ונותנים להם תחושת שייכות. שני גופים פעילים במיוחד זכו אתמול בפרס מצוינות חינוכית-חברתית על תרומתם לילדים בישראל

"תחושת שייכות היא לא אוסף של מילים יפות. אלא שורה של תהליכים ומשמעויות חברתיות אשר חבויות בכל אחד מאיתנו", פתח מנכ"ל החברה למתנ"סים את הכנס לציון 40 שנה לפעילות החברה למתנ"סים ו-25 שנה למותו של אחד ממייסדיה, חיים ציפורי ז"ל.

לציפורי ז"ל, שהיה אמון בימי הקמת ובניין המדינה על "ביעור הבערות" המשרד החינוך, הייתה משנה אידיאולוגית חינוכית ברורה: על החברה הישראלית לפעול כדי להכניס את כולם לתוכה, אף אחד לא נשאר בחוץ.

במסגרת תפקידו הוא סרק את הארץ לאורכה ולרוחבה ומצא כי אין גוף העוסק במתן שייכות לצעירים ומעודד אותם לפעילות בתחומי הספורט והתרבות. על הרקע הזה הוקמה החברה למתנ"סים (מרכז תרבות נוער וספורט). כיום ניתן למצוא מתנ"ס כמעט בכל מקום בארץ ואשר מטרתו אחת, להיות שייך. מטבע הדברים, לא תמיד זוכה המתנ"ס לתשומת לב מיוחדת, לעובר ושב נדמה כאילו מאז ומעולם הוא היה שם. מי שייכנס, יימצא עצמו נפעם נוכח שלל החוגים, הפרויקטים והעשייה הקהילתית והתרבותית שמציע המתנ"ס.

השנה, החליטה החברה למתנ"סים ללכת צעד אחד נוסף קדימה ולהעניק לשני הגופים, "עמותת "אחרי!" ו-"תוכנית רעים" בקהילה פרס על סך 20,000 ש'. הרקע להחלטה זאת נובע מהמכנה המשותף, לגופים אלו תפקיד בבניית תחושת שייכות בקרב בני נוער שאינם מרגישים בה.

אחרי למתנ"ס

אחת הזוכות בפרס היא עמותת אחרי! זוהי תנועה חברתית-חינוכית ייחודית המפעילה מספר פרויקטים בכ-140 מסגרות פעילות בפריסה ארצית: קורסי הכנה לצה"ל, חוגי סיור, מרכזי לימוד למבחני הבגרות, סדנאות ייעודיות לנוער אתיופי, קומונות שנת שירות, סדנאות הכנה לשירות צבאי בבתי ספר, מכינה קדם צבאית לנוער בפריפריה ולשכות ייעוץ והכוונה לבוגרי צבא.

החברים בתנועה הם בני נוער מהשכונות, מעיירות הפיתוח, ממרכזי הקליטה ומפנימיות, הנמצאים בצומת הדרכים האחרון בו ניתן להשפיע על עתידם באמצעות חינוך. הרעיון הוא לטעת בבני הנוער תחושת הצלחה ומסוגלות, תוך אמונה כי לכולם יש הפוטנציאל לנהל אורח חיים תקין ובריא ולהיות אזרח שווה במדינה, ללא קשר למקום בו נולד ולסביבה בה גדל.

קבוצות שווים

הזוכה השנייה בפרס היא תכנית "רעים" . התכנית מקיימת קבוצות חברתיות לילדים, נוער, צעירים ומבוגרים המתמודדים עם מגוון של לקויות תקשורת, למידה ותפקוד. בתכנית לוקחים חלק כיום כי-450 משתתפים. הקבוצות בונות למשתתפים מרחב אליו הם באים בשמחה, בונים תחושת שייכות, רוכשים חברים ובמקביל רוכשים כישורים חברתיים המסייעים להם לתפקד בסיטואציות חברתיות. המשתתפים נפגשים אחת לשבוע במתנ"ס המקומי וחווים חוויות מגוונות, החל מפגישה קבוצתית בחדר, במהלכה הם לומדים אחד על השני ועל עצמם ומתגבשים. במקביל הם גם יוצאים לפעילויות מגוונות של בני גילם: בתי קפה, סרטים, הופעות, טיול שנתי, ימי עיון הנוגעים לדברים המעסיקים אותם, ועד לטיול שנתי של כמה ימים.

לאורך השנה המשתתפים פוגשים באירועים משותפים חברים מכל הארץ ומרחיבים בכך את המעגל החברתי שלהם. הם חוגגים יחד חגים וימי הולדת, לעיתים, לראשונה בחייהם. בקבוצה הם מתנסים בחוויה חברתית טובה ומשמעותית, תוך קבלה ומשפחתיות. בשנה האחרונה אף הוקמה מעוצת משתתפים ארצית, במהלכה נפגשים נציגים מכל הקבוצות ובעצם לוקחים חלק חשוב בהנהגת התכנית ובקידום סדר היום שלה.

את הטקס קינחו מילותיו של מייסד "אחרי" אלוף משנה במיל', עומר בר לב, "שייכות לא נמדדת במישהו שיכניס אותנו למעגל אלא בכך שניקח את גורלנו בידיים ונשפיע בעשייה על עתידנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully