וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איז'ו שני - מנהיג מחזיקי האג"ח

שרון שפורר

15.9.2009 / 7:37

באסיפת בעלי האג"ח שנערכה שלשום, נשא שני נאום זועם, בו האשים את אפריקה ישראל ואת בעל השליטה בה, לב לבייב, בכך שאינם פורעים את חובם למשקיעים

בתום הסקירה של הנהלת אפריקה ישראל באסיפת בעלי האג"ח שנערכה שלשום בבית החייל, קם אחד המחזיקים ונשא נאום זועם. הוא האשים את אפריקה ישראל ואת בעל השליטה בה, לב לבייב, בכך שאינם פורעים את חובם למשקיעים, והיו לו גם כמה מלים רעות לומר על התנהגות המשקיעים המוסדיים. היה נראה כאילו למחזיקי האג"ח קם מנהיג, שכן נאומו זכה למחיאות כפיים של מאות מהם שנכחו באולם.

מתברר כי מדובר באיש העסקים יצחק (איז'ו) שני - בעליה של רשת בתי הקולנוע לב, ומי שמחזיק גם ב-50% מחניון דיזנגוף סנטר ובעסקים נוספים.

שני אמר כי על לבייב מוטלת אחריות אישית ומוסרית לדאוג להחזר כספם של החוסכים, וכי המוסדיים גזרו קופון יפה על כל האג"ח של אפריקה ישראל באמצעות גביית עמלות מהלקוחות ועמלות חיתום. שני טען כלפי אפריקה ישראל כי הוצאות ההנהלה והכלליות בחברה הן עצומות, וכי היה אפשר לשלם מהן את הריבית על האג"ח.

"קניתי את האג"ח לפני כמה חודשים כשהן היו בתשואה של 25%. לא האמנתי שזה יירד עד כדי כך. השווי של האג"ח שאני מחזיק עכשיו מגיע ל-900 אלף שקל", אמר שני בשיחה עם TheMarker.

כמה הפסדת עד עכשיו באפריקה?

"הפסדתי בינתיים 300-400 אלף שקל. זה לא יגרום לי לא לישון בלילה, ואני לא מסכן. אבל מוזר לי שחברה כל-כך גדולה עם כל-כך הרבה רכוש לא משלמת. לי יש עקרון חשוב - חובות צריך לשלם. אני לא זוכר מקרה שבו לא שילמתי חובות".

שני (74), הקים את רשת בתי הקולנוע לב כשראה שהביקוש לקולנוע עולה על ההיצע, ושבתי קולנוע רבים העדיפו להציג סרטים זרים. "עשיתי מיזוג של אולפני הרצליה והפקתי כמה סרטים, ובהם 'גבעת חלפון אינה עונה' ו'אלכס חולה אהבה'", הוא מספר. "בתחילת שנות ה-80, כשהתחלתי להשתעמם מהעסק, שוכנעתי על ידי חבר להיכנס להשקעות בשוק ההון והשתלטתי על חברת אררט".

אפריקה ישראל הוציאה בעבר את קולנוע לב מקניון רמת אביב. האם זה קשור להשקעה שלך באג"ח של החברה?

"אין כאן מה לכעוס. זה ביזנס, והם צריכים לעשות מה שטוב בשבילם. אני הרי לא אקנה אג"ח בשביל להפסיד. אנשים חושבים שאני מטומטם? יש לי המון השקעות, ואני קונה על סמך תשואות.

"אנשים לא מבינים דבר אחד - שאם אפריקה ישראל לא תשלם אג"ח, יהיה פה צונאמי. זה יכול לגרום לתאונת שרשרת בהרבה חברות, ואני לא רוצה לנקוב בשמן. זה יכול לפגוע בכל שוק ההון, ואנשים לא מבינים את העוצמה. זה יכול להיות אסון בבורסה. כל שוק ההון בסכנה.

"אג"ח זה אחריות מוסרית. לוקחים כסף מחוסכים שחושבים שאג"ח זה בטוח, ובעיקר כשמדובר בחברה ענקית שתמיד אמרה שתשלם.

"אני רוצה גם להגיד משהו על איזי כהן. הוא נמצא בחברה הזאת פחות משנה, ולדעתי, לבייב לקח אותו כשכבר הבין שהוא נקלע למשבר פיננסי. הוא כל הזמן אמר אתמול באסיפה: 'תנו לנו לעסוק בייזום ופיתוח'. אבל אני לא יודע מה איזי כהן - שניהל את מגדל והוא איש פיננסים - מבין בכלל בייזום ופיתוח. נראה לי שאני מבין בנדל"ן יותר ממנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully