וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד יהודה שפר מונה למשנה לאכיפה כלכלית

מאת עמית בן-ארויה

14.9.2009 / 23:35

שלשום הודיע משרד המשפטים על מינוי ראש הרשות לאיסור הלבנת הון לתפקיד החדש. איזו רשות השאיר אחריו שפר ומהם האתגרים החדשים העומדים בפניו?

"לדעת שפר כל אחד צריך לדווח על כל דבר", כך אומרת עו"ד איילת אפיק, מומחית להלבנת הון ולשעבר יו"ר ועדת הלבנת הון בלשכת עורכי הדין, על עו"ד יהודה שפר, ראש הרשות לאיסור הלבנת הון שמונה שלשום למשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית. לדבריה, אם היינו מאמצים את כל ההמלצות והמגבלות שמציע שפר בעניין איסור הלבנת הון היה קשה לנו כאזרחים לנהל אורח חיים נורמלי.

שפר הוא אדם כריזמטי ובעל יכולת שכנוע. הוא גם מיומן וסדור בהרצאותיו ובדוגמאות, שהוא שולף כדי להוכיח את התזה שלו. הוא מאמין שהמוטיוויציה המרכזית לפשיעה המאורגנת היא כסף ושיש להפעיל סנקציות כלכליות כחלק מהמלחמה בפשע.

בכנס לשכת עורכי דין 2007, כשהטיחו בו את הטענה כי בעקבות חוק איסור הלבנת הון שנכנס לתוקף ב-2002 ברחו משקיעים מישראל, שפר אמר: "החוק דווקא תורם לצמיחה. מה שלא מגיע זה סכומים קטנים יחסית שהתרומה שלהם לצמיחה היא קטנה, אם בכלל. כסף מוסדי ממשיך לזרום לישראל". פרופ' יעקב נאמן, אז עורך דין וכיום שר משפטים, התפרץ ואמר כי החוק נכשל בהשגת המטרה שלשמה נועד.

"הרשות היא בעיקרה גוף מודיעיני שהוקם כדי לסייע במניעה ובחקירה של עבירות הלבנת הון ושל מימון פעילות טרור", נכתב בדף הבית של הרשות. כלומר, לרשות אין סמכות חקירתית אלא רק עוסקת באיסוף מידע. הרשות הוקמה כחלק ממגמה עולמית למלחמה בהון השחור. ישראל היתה ברשימה השחורה של המדינה שבהן מלבינים הון. בשנים האחרונות היא הוצאה מהרשימה.

הביקורת הגדולה על שפר ועל הרשות, שהוקמה בדצמבר 2001, היא שהחוק מקנה לה סמכות לאסוף מידע מבנקים וחלפנים באופן שפוגע אנושות בפרטיות.

"להחליף את הדיסקט לשוטרים ולשופטים"

כל הפקדה במזומן של 50 אלף שקל בסניף בנק מקומי, למשל, מגיע למחשבי הרשות. היא מסומנת וממתינה ליום פקודה בו המשטרה תבקש מידע על המפקיד. במקרים רבים נדרשת הרשות לבצע סיכום העברות כספיות של חשוד מסוים ונעזרת לשם כך ביחידות מקבילות בעולם. המידע נותר מודיעיני בלבד ולא ניתן להציגו בבית משפט. המשטרה צריכה על בסיס מידע זה ללקט ראיות נוספות.

בראיון שנתן שפר ב-2007 ל-TheMarker הוא הביע תסכול על הפגיעה הכלכלית השולית בעבריינים שהורשעו. לדבריו אז, הבעיה היא קושי בהעברת מידע בין הרשויות והיעדר שיתוף פעולה בין הרשויות. "יש צורך בהחלפת דיסקט של השוטרים, הפרקליטות, השופטים והעיתונות. כולם צריכים לשנות גישה. אנחנו בוחנים הצלחה של פרשייה בשאלה אם כלאנו את הפושעים, מבלי לשאול כמה מתוך המיליונים שהופקו בפשיעה חולטו והושבו למדינה". כדוגמה הוא הציג את העבריין זאב רוזנשטיין שנשלח לכלא בגין עבירות סמים, אך נותר בעלים של רכוש שהופק לכאורה לפחות בחלקו מפשיעה.

שפר עסוק מסוף 2001 בהקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ובניהולה. לפני כן עבד במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. זמן קצר לפני שמונה לתפקיד ראש הרשות זוכה מחמת הספק מעבירה של הטרדה מינית בבית דין צבאי.

עדיין לא ברור איזה תכנים יצוק שפר לתפקיד החדש. בהודעה הרשמית של משרד המשפטים שלשום נאמר כי המשרה נועדה לרכז את הפעילות בתחום האכיפה הכלכלית תוך שילוב כלים אזרחיים, מנהליים, פיסקאליים ופליליים. שפר יעסוק בתיאום בין כל הגורמים שעוסקים באכיפה כלכלית ויגבש עקרונות וכלי מדידה לתחום האכיפה הכלכלית.

האתגר הגדול של שפר הוא עד כמה יצליח להפוך את ארגוני הפשע לעניים יותר. סניגורים מעריכים את כישוריו, אך חולקים נמרצות על גישתו הקיצונית, שבה הוא אינו מתבייש, ותמיכתו בפגיעה לא מבוטלת בזכויות הפרט לטובת הלחימה בפשיעה. מבחינתו, ראוי להטיל חובות דיווח על חברות האשראי בנוסף לבנקים והחלפנים. "הוא בעל שיעור קומה, טוען יפה ומבין עניין", היללה אותו עו"ד דבורה חן, לשעבר בכירה בפרקליטות. שפר הקפיץ את המודעות לעבירות הלבנת הון כך שלסניגורים יש יותר עבודה בתחום, אומרת אפיק.

עו"ד יעל גרוסמן, סנגורית המתמחה בעבירות הלבנת הון, סבורה שהוא הוביל את הרשות רחוק מידי להרחבת יתר של הסמכויות שלה תוך עיגון קיצוני בחקיקה של הסמכויות, בדגש על היקף חובות הדיווח של גופים פיננסיים על תנועות כספים של לקוחותיהם. שפר הוא תומך נלהב בכך שגם עבירות מס יהפכו אף הן לעבירות מקור לפי חוק איסור הלבנת הון.

כיום ניתן להרשיע בעבירות הלבנת הון (חוץ מעבירות דיווח שהן קלות יותר) רק אם הן נובעות מעבירות מקור חמורות כגון סמים, טרור וסחר בנשים. אפיק מוסיפה כי לדידו של שפר גם יהלומנים צריכים לדווח אוטומטית על העברות כספים כמו הבנקים.

לפני שנה וחצי התבטא שפר בחריפות לטובת הטלת חובות דיווח על עורכי דין המחזיקים כספים ונכסים בנאמנות עבור לקוחותיהם. שפר, אם היה יכול, היה דורש מהם לוודא כי זהות הבעלים האמיתי של הנכסים ידועה להם עו"ד יהודה שפר גבר על 20 מועמדים שהגישו מועמדותם במכרז הפנימי של משרד המשפטים לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית. יש אומרים שבקלות. התנועה לאיכות השלטון דרשה אתמול מהיועץ המשפטי לממשלה, שר המשפטים ונציב שירות המדינה לעכב את מינויו של שפר.

הנימוק המרכזי בפנייה נוגע לזליגת מידע מהרשות לרשות המקבילה הרוסית לפני כשנתיים. המידע נגע לבעלי מניות בקבוצת פטרוכימיים. התנועה מצטטת מדו"ח ועדת בדיקה מטעם ועדת חוקה, חוק ומשפט, ששפר כשל בכך שנמנע מלקבוע כללים ונהלים בנושאי אבטחת מידע. בנוסף הדגישו בוועדה את היחסים הבעייתיים, כביכול, של שפר עם גורמים שונים ברשות. אף שהוועדה קבעה כי זליגת המידע נבעה מטעות אנוש, סבורה התנועה שאין למנות את שפר לתפקיד הבכיר.

כתשובה לשאלה מי יזם את התפקיד החדש אמרו במשרד המשפטים: "התפקיד החדש נוצר כתוצאה מעבודת מטה והחלטה בדרגי הניהול הבכירים של המשרד ונציבות שירות המדינה". בתגובה לשאלה מי יחליף את שפר בתפקיד ראש הרשות לאיסור הלבנת הון, נמסר כי אמנם תוקם ועדת איתור, אך עדיין לא ברור לוח הזמנים שלה וכמו כן עדיין לא הוסדר עניין ממלא מקומו הזמני של שפר ברשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully