וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש הכריע: "הנעדר מסולטן יעקב מת"

גלעד גרוסמן

14.9.2009 / 19:29

משפחתו של יהודה יקוטיאל כץ שנעלם בקרב סולטן יעקב במלחמת לבנון תבעה לפצותה על שינוי מעמדו ל"חלל שלא נודע מקום קבורתו". "ניתוח האירוע מספק לשם ההכרזה עליו כחלל"

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה אתמול (ראשון) את תביעתם של הוריו ואחיו של יהודה יקוטיאל כץ, אחד הנעדרים מקרב סולטן יעקב. המשפחה דרשה לפצותם בעקבות הסבל שנגרם להם עקב אופן שינוי מעמדו מ"נעדר" ל"חלל שמקום קבורתו לא נודע". בית המשפט קבע שהראיות מצדיקות את הגדרת כץ כחלל.

כץ, תותחן בשריון, השתתף במלחמת לבנון הראשונה בחייל מילואים. הטנק שבו שירת נפגע במהלך הקרבות ב-11 ביוני 82', והוא נפצע קשה. הטנק הוסע לאחור, ונפגע פעם נוספת. חיילי השריון שהיו במקום עזבו אותו, וכוח צנחנים שעבר ליד הטנק לא הצליח לעלות על הטנק מפני שהיה חם מדי.

ב-2004, בעקבות החלטת הרב הצבאי הראשי דאז ישראל וייס וראש אכ"א לשעבר האלוף גיל רגב להכריז על הנעדרים כחללים, ביקשה המשפחה צו מניעה ולבסוף הוחזר מעמדם ל"נעדרים". זמן קצר לאחר מכן לקתה שרה כץ, אמו של יקותיאל, בשבץ. לפני כשלוש שנים הגישו בני המשפחה תביעה נגד המדינה בגין הנזק הפיזי שנגרם לאם, ובגין הנזק הנפשי שנגרם לשאר בני המשפחה. בנוסף, בני המשפחה טוענים שבנם הוכרז כחלל ללא התשתית הראייתית הנדרשת לפי חוק.

השופט, יוסף שפירא, קבע בהחלטתו שצה"ל צדק כשהכריז על כץ כהרוג. "אני קובע איפה כי על סמך הראיות שהוצגו לפני המסקנה אליה הגיעו המומחים מטעם הנתבעים הינה נכונה, וכי ניתוח אירוע זה הינו מספק לשם ההכרזה על יהודה כחלל", כתב שפירא בפסק הדין. הוא הוסיף שמידע מודיעיני שנאסף בפרשה מחזק את הקביעה. עם זאת, קבע השופט, כי המדינה התרשלה בכך שלא אפשרה לבני המשפחה להשמיע את טענותיהם בפני הרב הראשי לפני ההכרזה על כץ כחלל, והורה לפצות את ההורים ב-40 אלף שקל ולפצות את האחים בעשרת אלפים שקל כל אחד.

בסוף פסק הדין הוסיף השופט שפירא כי "לפי הממצאים שבידי המדינה, מסכים אני עימה כי כל שניתן היה לעשות, נעשה. אף על פי כן, אם יגיע מידע חדש ואמין המורה על כך שיהודה, אף על פי כן, נמצא בין החיים, מקום של 'הרוג' ה'בא ברגליו', בטוח אני כי המדינה תעשה כל מאמץ על מנת להחזירו". לסיכום הוסיף השופט כי "מחיר כבד שולם בעבר ומשלמים בהווה עם ישראל, המשפחות השכולות, ומשפחות הנעדרים למען חרות ישראל ותקומת המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully