וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדר החוב יצא לדרך - לבייב לא הגיע

מאת מיכאל רוכוורגר ושרון שפורר

14.9.2009 / 7:10

אפריקה באסיפת בעלי האג"ח: "לא נשלם 590 מיליון שקל בנובמבר 2009 - כדי לא להפלות בין הנושים". בעל אג"ח: "חובות צריך להחזיר, לבייב ער לכך"

מאות בעלי אג"ח, שלהם חייבת אפריקה ישראל כ-7.5 מיליארד שקל בשנים הקרובות, הגיעו אתמול לאסיפת בעלי האג"ח של החברה בבית החייל בתל אביב. בעל השליטה באפריקה, לב לבייב, לא הגיע. את החברה ייצגו המנכ"ל איזי כהן, סגן היו"ר נדב גרינשפון, היועץ המשפטי זכיש צימרמן וסמנכ"ל הכספים רון פאינרו.

באסיפה הודיע צימרמן, כי אף שלחברה יש את הכסף הנדרש, היא לא תשלם למחזיקי האג"ח מסדרה ט' 590 מיליון שקל בנובמבר כדי לא להפלות בין הנושים.

אפריקה ביקשה באסיפה למנות נציגות אחידה לכל 13 הסדרות. לעומת זאת, נציגי הסדרות ביקשו להקים נציגות נפרדת לכל סדרה, בשל ניגודי העניינים בין הצדדים.

איזו שני, בעל אג"ח בחברה שציין כי הוא מחזיק ב-900 אלף שקל באג"ח שלה, צעק למנהלי החברה: "חובות צריך להחזיר, לבייב ער לכך. הוא ידוע כמלווה קשוח שאינו מוותר על אגורה". שני טען לניגודי עניינים זועקים לשמים בין המוסדיים לבעלי האג"חים הפרטיים. "המוסדיים גזרו קופון יפה על האג"ח של אפריקה - דרך עמלת ניהול שגזרו מכל הקרנות והקופות שהחזיקו אפריקה", הוסיף שני.

"הוצאות ההנהלה של אפריקה בששת החודשים האחרונים הסתכמו ב-160 מיליון שקל. זה קצב שנתי של 320 מיליון שקל. רק מזה אפשר היה לשלם לבעלי האגח", טען שני.

בעל אג"ח אחר שאל אם אפריקה מבצעת רכישות חוזרות של אג"ח. על כך השיב כהן: "אין בכוונתנו לרכוש אג"ח. גם בתקופות קודמות לא עשינו את זה. אנחנו רוצים להיות אחראים לחובות שלנו".

כהן לא הסכים לנדב פרטים לגבי ההסדר המתגבש, אלא ציין שהוא מקווה כי הנציגות תורכב בהקדם, ואז ניתן יהיה לדון בהסדר. טענות אלה התקבלו בבוז בידי חלק ממחזיקי האג"ח.

מחזיקי סדרה ט', המיוצגים בידי עו"ד גיא ליסין, מתכוונים לזמן בקרוב אסיפה נפרדת ולמנות נציגות משלהם כדי לקיים את המגעים מול אפריקה. הנאמנים של 13 הסדרות הם: הרמטיק נאמנות, זיו האפט נאמנויות, רדניק פז נבו נאמנויות וחברת שטראוס-לזר נאמנות.

העניין העיקרי שעליו היו צריכים המוסדיים לקבל החלטה אתמול היה ההסכמה למינוי נציגות משותפת שתדון מול אפריקה. דני עופר, מייסד חברת הנאמנות הרמטיק, המייצג 7 מתוך 13 הסדרות של בעלי האג"ח של אפריקה ישראל, אמר בישיבה: "ייסדתי את הרמטיק ב-75' ועוד לא נתקלתי בניהול הסדר חוב כה גדול כמו זה של אפריקה".

כשנשאלו הנאמנים של הסדרות אם מילאו את תפקידם כשורה, ענה עופר כי זה לא הזמן והמקום לדון בכך. הגופים המוסדיים שאתם שוחחנו, ציינו כי לא יהיה פשוט לגבש הסדר שיהיה מקובל על כולם, כשסביר להניח כי לא ייתנו לאפריקה דחייה בתשלומים של יותר משנתיים-שלוש.

כהן חזר על השתלשלות העניינים שהובילה לכך שאפריקה לא תצליח להחזיר את מלוא החוב לבעלי האג"ח החל מ-2011. כהן תלה את מרבית האשמה במשבר העולמי שפגע בתוכניות היזמות והיכולת לממש נכסים. מנכ"ל אפריקה ביקש זמן לפריסת החובות: "כדי שהחברה תוכל להשביח את הנכסים ולממשם במחירים מקסימליים".

"מי שטוען שהמשבר תם אינו מחובר למציאות"

כהן לא ענה לשאלת המחזיקים מדוע לבייב לא טרח להופיע בעצמו בפני המחזיקים שהלוו לו בשנים היפות מיליארדי שקלים. לעומת זאת, כשנשאל מדוע אפריקה פותחת במהלך של הסדר חוב אף שברשותה הכספים לשלם ב-2009 ו-2010, ענה כהן: "איננו מכריחים איש, אלא מבקשים לפתור בעיה כבר היום. אנו רוצים להתחיל לדבר עם מחזיקי האג"ח בהקדם. היינו מספיק זהירים כדי לזהות את הבעיה כבר עכשיו ולא לחכות ל-2011".

כהן ציין כי "כל מי שטוען שהמשבר בארה"ב ובמזרח אירופה בנדל"ן נגמר - אינו מחובר חמציאות. המצב שם ממשיך להיות רע, והוא ישפיע על לא מעט חברות ישראליות הפעילות שם", ורמז בכך שחברות של טייקוני נדל"ן אחרים עלולים להגיע בעתיד להסדרי חובות.

כהן ציין כי מה שאפריקה מבקשת הוא לחזק את מבנה ההון. ואולם כשאחד ממחזיקי האג"ח הציע שאפריקה תפרסם הצעה מפורטת, כדי שכל אחד מהמחזקים יוכל להמיר את החוב למניות, נמנע כהן מלתת תשובה לכך.

אפריקה פירטה בישיבה את מצבת נכסיה בארה"ב וציינה כי הבעיה העיקרית היא בניין "ניו יורק טיימס" ששוויו רשום בספרי החברה ב-220 מיליון דולר, בעוד החוב בגינו הוא 710 מיליון דולר. אפריקה ציינה כי בימים אלה היא מקיימת מגעים מול הבנקים המממנים כדי להקטין את מצבת ההתחייבויות.

פאינרו אישר את הפרסום ב-TheMarker שאפריקה פרעה בחודשים האחרונים לבנקים 63 מיליון שקל. כשמחזיקי האג"ח ביקשו לפרט, התערב בכעס עו"ד של אפריקה, אורי ברגמן, וענה כי כל מה שהיה להגיד בנושא אמרנו, ובכך דחה את הרמזים שמדובר בסוג של העדפת נושים.

"אם לבייב לא יכניס את היד לכיס, נדאג לפרק לו את החברה", אמר אחד ממחזיקי האג"ח הפרטיים. לעומתו, נציג של גוף מוסדי גדול, ציין כי לבייב וראשי אפריקה אינם רמאים. "הם עשו טעויות, אך על טעויות צריך לשלם. עם זאת, כל ה'עליהום' שעושים באסיפה מיותר".

עד יום רביעי יוחלט אילו נציגי סדרות ירכיבו נציגות משותפת ואילו נציגויות נפרדות. לפי התוכנית, החל בשבוע הבא יתחילו הנציגים לדון מול החברה בניסיון לגבש הסדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully