וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "העם עטוף ביגון על מות רמון"

ניר יהב ויהושע בריינר

13.9.2009 / 0:25

רה"מ הביע צער על מות הטייס אסף רמון בהתרסקות מטוס F-16. לדבריו, "מעטים הם הרגעים שבהם הכאב הפרטי מפלח בעוצמה כזו את הלב הלאומי". הרמטכ"ל: "קיבלתי את הידיעה בעין דומעת"

נעם כהן

(צילום: נועם כהן, עריכה: עידן גוראל)

"מעטים הם הרגעים שבהם הכאב הפרטי מפלח בעוצמה כזו את הלב הלאומי. היום העם כולו עטוף ביגון אין קץ על מותו של אסף ז"ל, שנפל ממרומים כמו אביו אילן ז"ל". כך אמר אמש (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות התרסקות מטוס צה"ל, בה נהרג סרן אסף רמון, בנו של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון. לדברי נתניהו, "זו טרגדיה נוראה לרונה ולכל משפחת רמון. זו טרגדיה נוראה לעם ישראל כולו". אסף ייטמן היום ב-16:00 בנהלל סמוך לקברו של אביו.

שר הביטחון אהוד ברק אמר כי "זה אסון שקורע את הלב. המילים מחווירות אל מול הכאב. אב, שהוא מטובי הטייסים שהיו אי פעם בחייל האוויר שלנו וגיבור לאומי, ובן, שהוא ברוך כישרונות, הלך בעקבות האב, גומר קורס טייס כמצטיין, ומסיים באסון תוך כדי אימון מבצעי, שנועד לבנות את הכוח ולהגן על כולנו". ברק הוסיף כי "אנחנו בתוך מערכת שחייבת להמשיך לטוס, לבצע ולחתור אל הקצה של מעטפת הביצועים, של המטוסים ושל הטייסים, כדי שתמיד נהיה יותר חזקים ויותר מוכנים מכל יריב באזור".

גם הנשיא שמעון פרס ספד לרמון ואמר כי "מה שפקד אותנו היום זה יותר מאסון, זהו שבר. בחלומותינו הגרועים ביותר לא יכולנו להעלות על הדעת דבר קורע לב שכזה". פרס הוסיף כי "כמשפחה, אילן ואסף הוצבו כסמל לכל הגדול שבהיסטוריה היהודית ולכל הנועז שבמדינת היהודים. שניהם ישרי הדרך, זקופי הקומה נכונים לכל קריאה. שניהם שנולדו, גדלו ונפלו כמצטיינים שבמצטיינים ואיתם שתיבדל לחיים ארוכים האישה הנפלאה הזו רונה שידעה לעמוד במבחנים על אנושיים".

הרמטכ"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, פרסם אמש הודעה מיוחדת בעקבות מותו של רמון בהתרסקות. לדבריו, "בעין דומעת, יחד עם מפקדי וחיילי צה"ל ובית ישראל כולו, קיבלתי את הבשורה המרה על נפילתו של סרן אסף רמון. רק לפני שלושה חודשים עמדתי נרגש, לחבק את רונה על מגרש המסדרים, עת שאסף מקבל כנפי טיס כחניך מצטיין. אסף הלך בדרך אביו, אל"מ אילן רמון. אסף הלך בשבילי הנורמות, הערכים והחתירה למצוינות שסלל אביו. לבנו עם רונה, האישה המופלאה הזו ועם המשפחה. זהו לדאבון הלב חלק ממחיר חיינו בארץ האהובה הזו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת התרסקות מטוס ה-F16/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, מפקד חיל האוויר עידו נחושתן מינה הערב ועדה בראשות אלוף משנה לבדיקת נסיבות ההתרסקות. בנוסף, הופסקו כל טיסות האימונים במטוס מדגם "נץ".

גורמים צבאיים מסרו, שהאירוע התרחש סמוך לשעה רבע לשתיים. הקשר עם המטוס של אסף אבד בעת שהיה ב"קרב אימון בודדים", שהוא השלב הראשון לאחר קורס טייס. מטוסו של טייס ותיק ובכיר חלף מול המטוס שהטיס רמון. כשראה הטייס שרמון מבצע מבצע פנייה רחבה, הוא קרא לו לשים לב לגובה בו הוא נמצא ואיבד אותו. למקום הוזעקו מטוסים ומסוקים ואחרי סריקה ארוכה שארכה כשעה, זיהו אנשי יחידת 669 את המטוס.

הגורמים מסרו, כי בשלב זה יש להיזהר מספקולציות באשר לסיבת ההתרסקות. לדבריהם, אסף ביצע עשרות גיחות מאז קורס הטייס ולא היה בגיחה זו משהו חריג. כמו כן, אמרו, למטוס מהסוג בו טס אין היסטוריה של תקלות. עוד אמרו הגורמים, כי אסף היה חניך מצטיין בקורס הטייס וגם בשלב הקורס המתקדם נחשב כבולט.

ההתרסקות של מטוסו של רמון אירעה מדרום ליישוב בני חבר, בתוך ואדי. בשל הקשיים הטופוגרפיים להגיע למטוס, התקשו כוחות החילוץ לחלץ את גופת הטייס והם הסתייעו במסוקי סער על מנת להוריד כוחות לשטח. לדברי עדי ראייה, המטוס היה מפורק לחלוטין והתפזר לאורך רדיוס של עשרות מטרים. במקביל, הוצא צו שטח צבאי סגור וכוחות ביטחון רבים הובהלו למקום.

לדברי זכי יהב, פראמדיק של מד"א, "סמוך לשעה שתיים קיבלנו דיווח ממספר אזרחים, כולל תושבים פלסטינים על משהו שנופל מהאוויר. הם לא ידעו במה מדובר. יצאנו מהמקום והתחלנו לחפש את אתר ההתרסקות. לאחר שעה של סריקות, איתרנו את המקום ולאחר מכן חברנו לכוחות צה"ל והגענו. שם מצאנו חלקי מתכת מרובים פזורים לאורך ק"מ. כצוותי רפואה לא היה לנו הרבה לעשות במקום".

אסף רמון ז"ל;. דובר צה"ל
אסף רמון בסיום קורס טיס/דובר צה"ל

תושבי ההתנחלות בני חבר, הקרובה למקום ההתרסקות, סיפרו לוואלה! חדשות כי "היתה תנועה של כלי טיס רבים ופתאום שמענו פיצוץ חזק ופטריית עשן ענקית עלתה מכיוון הוואדי, ומיד הבנו שקרה משהו נורא. התקשרנו לצה"ל לדווח על מה שראינו".

המטוס בו התרסק אסף רמון היה מדגם F-16 "פאלקון פייטר" שבחיל האוויר הישראלי עוברת שמו ל"נץ". זהו מטוס קרב סילוני רב-משימתי שתוכנן על ידי חברת ג'נרל דיינמיקס בארה"ב, חברה שנקנתה על ידי חברת "לוקהיד מרטין" המייצרת אותו כיום. יכולותיו הרב-תכליתיות של ה-F-16 הן הסיבה העיקרית להצלחתו בשוק הייצוא, והוא נמצא כיום בשירותן של 25 מדינות. מאז תחילת הייצור ב-1976יוצרו למעלה מ-4,000 מטוסים. חיל האוויר הישראלי החל לרכוש מטוסי F-16 בשנת 1980, והם מהווים את עמוד השדרה ההתקפי של החיל.

(פרסום ראשון: 19:27)

ראש אכ"א האלוף אבי זמיר (מימין) ומפקד חיל האוויר עדו נחושתן בכניסה לבית משפחת רמון. אורי לנץ
מפקד חיל האוויר מגיע לביקור בבית משפחת רמון/אורי לנץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully