וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דן" נכנסת לפרוייקט הרכבת הקלה בירושלים

אבי בר-אלי

13.9.2009 / 8:05

הקואופרטיב מפעיל התחבורה הציבורית בת"א מרחיב את עסקיו בשוק התחבורה וירכוש 5% מפרוייקט הרכבת בבירה תמורת 15 מיליון דולר. השותפות האחרות צפויות להתנגד למהלך

חברת האוטובוסים דן רוכשת את חלקה של חברת ואוליה (Veolia) הצרפתית בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים תמורת כ-15 מיליון דולר - כך נודע ל-TheMarker. מדובר ב-5% ממניות זכיינית הפרויקט סיטי-פס, ובחלקה של ואוליה (100%) בחברת ההפעלה של הפרויקט.
לפי הערכות, צפויות השותפות האחרות בסיטי-פס להתנגד למהלך - שכן מדובר בפגיעה לכאורה בחוסנו של הקונסורציום, ומכיוון שדן חסרת ניסיון בהפעלת רכבות. ואוליה תידרש, ככל הנראה, להישאר בתמונת הפרויקט למשך 5-7 שנים - עד שתכשיר את דן לתפעול הפרויקט. השלמת המהלך מותנית באישור המדינה והרשות להגבלים עסקיים.

כפי שנחשף ב-TheMarker לפני שלושה חודשים, חברת ואוליה, מפעילת הרכבת הקלה, החליטה לעזוב את הפרויקט ולמכור את מניותיה בזכיינית. לפי הערכות, ההחלטה התקבלה עקב קשיים אליהם נקלע הפרויקט אי-עמידתו בלוחות הזמנים המקוריים, וכתוצאה מלחצים פוליטיים שהופעלו על ואוליה במדינות אירופה, כדי שתמשוך ידה מן הפרויקט בירושלים. ואוליה פנתה אז לקואופרטיב אגד ולדן בהצעה להחליפה כמפעילת הפרויקט לאחר שתסתיים הקמתו.

בכנס התשתיות של "הארץ-TheMarker" אישר לפני כחודש יו"ר מזכירות אגד, גדעון מזרחי, את דבר המגעים עם ואוליה - ואולם לפי הערכות, עשויה היתה כניסת אגד לפרויקט לגרור התנגדות מצד הממונה על ההגבלים. במקביל, התקדם המו"מ בין ואוליה לדן, לאחר שבנובמבר 2008 רכשה קבוצת משקיעים 10% מדן תמורת סכום מוערך של 100 מיליון שקל. לקבוצת המשקיעים, בהובלת מנכ"ל עמידר והמשביר לצרכן לשעבר עמיקם בן-צבי, ובעלי יבואנית משאיות מאן משפחת רוטנברג, אף ניתנה אופציה להגדלת אחזקותיהם עד ל-45%.

עיכובים ומחלוקות

חברת דן, בניהולו של שמואל רפאלי, השלימה בשנים האחרונות מעבר מקואופרטיב לחברה עסקית, בהליך שגובה בהסכם סובסידיה חדש עם המדינה בהיקף של 450 מיליון שקל בשנה. בשמונה השנים האחרונות הוצאו למכרז כ-20% מקווי האוטובוס של החברה, במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית, ואולם דן עדיין מחזיקה בנתח שוק שמוערך בכ-16%. הרכישה היא מהלך אסטרטגי ראשון של החברה כחלק מהיערכותה להמשך הוצאת קווי החברה למכרזים - וכן לנוכח האיום (הבוסרי לפי שעה) של קווי הרכבת הקלה בגוש דן על קיומה.

ואוליה נמנעה מלנטוש את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים במהלך תקופת האינתיפאדה השנייה, ואף התמודדה מאוחר יותר במסגרת קבוצת מטרורייל במכרז להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים. כפי שפורסם באחרונה ב-TheMarker פנתה ואוליה יחדיו עם חברות הענק הצרפתיות ונסי ואלסטום אל משרד האוצר בהצעה לבצע את הפרויקט בתל אביב במקום קונצרן MTS הנמצא בקשיים. ואוליה תיוותר פעילה בענף התחבורה הציבורית באמצעות חברת קונקס (Veolia Transportation) המפעילה את קווי האוטובוס בין אשדוד לתל אביב וקווים נוספים בטבריה ובמודיעין.

פרויקט הרכבת הקלה בירושלים סובל זה כשנתיים מעיכובים וממחלוקות נמשכות בין הזכיינית, עיריית ירושלים ומשרדי הממשלה. הרקע לכך הוא טענות הדדיות בדבר קשיים שמערים כל צד על קידום הפרויקט. לפני כמה חודשים הודיעה סיטי-פס כי לא תעמוד גם בלוח הזמנים החדש לביצוע הפרויקט - וכי היא צופה איחור של תשעה חודשים נוספים במועד השלמתו שנקבע ל-8 בספטמבר 2010, נוסף על דחייה של 19 חודשים עליה סיכמו המדינה והצדדים רק ביוני אשתקד. מועד השלמת הפרויקט צפוי לפיכך להידחות מ-8 בספטמבר 2010 ליוני 2011. סיטי-פס צפויה לדרוש מן המדינה פיצוי בגין האיחור הנוסף. סוגיה זו נידונה בימים אלה בבוררות.

לפי הערכות, הביאו העיכובים לפגיעה במודל הפיננסי של הפרויקט הן עקב התייקרות העבודות והן העיכובים בהעברת המענקים מצד המדינה שאמורים היו לכסות את החזרי החוב התקופתיים לבנקים המלווים. פגיעה זו הביאה גם למתיחות פנימית בין שותפות סיטיפס, ובעיקר בין ספקית הציוד (אלסטום) והמפעילה (ואוליה) לבין הקבלן המבצע (אשטרום). שותפות זכיינית סיטי-פס כיום הן: אשטרום (27.5%), הראל (20%), אלסטום (20%), פולאר השקעות (17.5%), קרן תשתיות ישראל (10%) וואוליה (5%).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully