וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעשיינים: המשבר ייבלם תוך 3 חודשים

אורה קורן

13.9.2009 / 7:23

התעשייה נחלצת מהמיתון בעקבות הבורסות? לפי מדד חברות התעשייה, בשלושת החודשים הקרובים תיבלם הנסיגה בתפוקה ויתמתנו הירידות בתעסוקה ובהשקעות

בראשונה מתחילת המשבר הכלכלי העולמי צופים תעשיינים כי ברבעון הנוכחי ייבלם המשבר בשוק הריאלי. התעשיינים מעריכים כי השוק הריאלי אף יחל בתהליך התאוששות, בדומה לשוק הפיננסי, שכבר מראה סימנים ליציאה מהמשבר.

לפי סקר שערכה התאחדות התעשיינים בקרב חברות ישראליות המייצרות בחו"ל (חברות רב-לאומיות), בחברות אלה צופים כי בשלושת החודשים הקרובים תיבלם הירידה בתפוקתן לעומת הרבעון השני של השנה. המשמעות היא שהשפל העמוק ביותר של המשבר יגיע ברבעון הנוכחי, שבו יימשכו במינון נמוך פיטורי העובדים והירידה בהשקעות של החברות בחו"ל, אך התפוקה לא תמשיך לרדת. "לאחר ארבעה רבעונים רצופים של ירידות חדות בתפוקתן של החברות בחו"ל מסתמנת סנונית ראשונה של אופטימיות בקרב חברות התעשייה הרב-לאומיות. שצופות לרבעון השלישי של השנה בלימה של הירידות", אומרים בהתאחדות התעשיינים.

לסקר נלווה מדד שנערך על ידי המחלקה למחקר כלכלי באגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים שבראשות רובי גינל. המדד עוקב אחרי פעילותן של 34 חברות ישראליות המייצרות בחו"ל. החברות משתייכות לענפי הגומי והפלסטיק, המתכת והחשמל, האלקטרוניקה, הכימיה, הטקסטיל, מזון ונייר ודפוס. המדד משקף ממוצע בין תפוקה (40% מהמדד), מועסקים (25%) והשקעות (35%).

המדד לרבעון השלישי של 2009 היה ברמה של 97.7 נקודות כשרמה של 100 נקודות פירושה קיפאון מול הרבעון הקודם. כל נתון מתחת ל-100 משקף האטה וכל נתון גבוה מ-100 משקף צמיחה. ברבעון השני של 2009 היה המדד ברמה של 88.5 נקודות וברבעון הראשון של השנה הוא הגיע לרמה של 80.3 נקודות, רמת השפל הנמוכה ביותר מאז נבנה המדד בסוף 2004.

לאחר שנה של נסיגות - נוגעים ב-100 הנקודות

מהתאחדות התעשיינים נמסר, כי המדד הצפוי לרבעון השלישי של 2008 מצביע על התמתנות ניכרת בעוצמת הנסיגה בפעילות חברות התעשייה הרב-לאומיות. עצמת הנסיגה בפעילותן דומה לזו שנרשמה ברבע השלישי של 2008, עת החלו החברות לדווח על נסיגה בפעילותן בחו"ל.

לאחר שנה של נסיגות חדות צפוי מדד התפוקה בחו"ל להגיע ברבעון השלישי לרמה של 100 נקודות. זאת, לאחר שרשם רמהשל 86.7 נקודות ברבעון השני, ושל 76.6 ברבעון הראשון.

במקביל, צופים התעשיינים התמתנות נוספת בהיקף פיטורי העובדים מהמפעלים בחו"ל. מדד התעסוקה בחו"ל של החברות הרב-לאומיות צפוי לעמוד ברבעון השלישי של 2009 על 98.0 נקודות, לאחר מדד נמוך של 89.2 נקודות ברבע השני של השנה, ומדד של 82.9 נקודות, בתחילת 2009.

החברות צופות צמצום נוסף גם בהשקעותיהן בחו"ל, תוך התמתנות עוצמת הירידות. מדד ההשקעות במפעלים בחו"ל יגיע ל-94.8 נקודות, לאחר שרשם רמה של 90.2 נקודות ברבעון השני ו-82.9 ברבעון הראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully