וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל התלוננה באו"ם על ירי הקטיושות

ניר יהב וקובי מנדל

11.9.2009 / 20:53

שגרירת ישראל באו"ם הגישה תלונה רשמית למזכ"ל הארגון ולנשיאת מועצת הביטחון. טוענת: "ממשלת לבנון היא האחראית". באן קי מון גינה את הירי, וגם ראש ממשלת לבנון סניורה, שגינה גם את התגובה הישראלית

ישראל התלוננה הערב באופן רשמי באו"ם על ירי הקטיושות אחר הצהרים מתחום לבנון לגליל המערבי. השגרירה באו"ם, גבריאלה שלו, כתבה לנשיאת מועצת הביטחון, שגרירת ארצות הברית סוזן רייט, ולמזכ"ל האו"ם באן קי מון, כי ממשלת לבנון היא האחראית לירי. שלו אמרה כי ישראל מטילה את כל האחריות על ממשלת לבנון משום שאינה נוקטת צעדים על מנת להבטיח שמדרום לנהר הליטני לא יהיו כוחות חמושים שאינם נמנים עם צבא לבנון או עם כוח יוניפי"ל. שלו מדגישה כי דרישה כזו כלולה בהחלטה שאישרה מועצת הביטחון בתום מלחמת לבנון השנייה.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון גינה את ירי הקטיושות וקרא לכל הצדדים להפגין איפוק. באן ציין כי "צה"ל החזיר אש ארטילרית לעבר מקורות הירי" אך נמנע מלגנות את התגובה הישראלית. מוקדם יותר התפוצצו שתי קטיושות בשטחים פתוחים באזור הגליל המערבי, איש לא נפגע כתוצאה מהפיצוצים.

ראש ממשלת המעבר בלבנון, פואד סניורה, אמר כי "ירי הקטיושות משטחי לבנון ותגובת האויב הציוני אשר עקפה את התיאום עם כוחות החירום הבינלאומיים הם שני מעשים אסורים שראויים לגינוי". סניורה הוסיף כי "התקרית הזו, בתנאים הנוכחיים, הינה מסוכנת ויש לה מספר מטרות, ביניהן הגברת המתיחות והכנסת לבנון למעגל של סכנה ומשבר", וציין כי "התגובה הישראלית הינה פגיעה בריבונות לבנון על אדמתה". סניורה הבהיר עוד כי "לבנון מחוייבת להחלטה 1701 של האו"ם".

מוטי קינן, אחד התושבים באזור סיפר לוואלה! חדשות כי המתין עם טרקטורון לשאר חבריו. "לפתע שמעתי שריקה מטורפת וראיתי נפילה של טיל ופטריה שחורה. ראיתי ארבעה עמודי חשמל שנפלו כתוצאה מהנפילה. זה היה במרחק של כשלושים מטרים ממני".

מפקד תחנת נהריה ,סגן ניצב בני אבליה, מסר כי המשטרה עברה בעקבות האירוע לנוהל חירום של נפילת טילים ועד כה אותר מקום נפילה של אחד הטילים. במערכת הביטחון העלו גם כן את הכוננות מחשש לירי מטח נוסף של טילים.

גורמי ביטחון אמרו לוואלה! חדשות כי "האחריות על ירי הטילים מוטלת בראש ובראשונה על גורמי הממשל בלבנון, שלא מנעו גם הפעם את הירי ואת הפעילות של גורמי הטרור בדרום לבנון, בניגוד מוחלט להחלטה 1701". בצה"ל שוללים את הדיווח על ירי נוסף שבוצע לעבר איזור הגליל העליון. וטוענים כי שתי קטיושות, בקוטר 122 מ"מ, נורו לאזור הגליל המערבי. אחת הקטיושות נמצאה סמוך לכניסה לקיבוץ, השנייה נפלה על פי הערכות באזור נהריה בשטח פתוח וטרם נמצאה. בפיקוד העורף ממשיכים לבדוק מדוע לא הופעלה מערכת ההתרעה מפני ירי טילים בצפון.

כלי תקשורת ערבים דיווחו כי בתגובה לירי מלבנון שיגר צה"ל 15 פגזים לעבר הכפר אל-קלילה. מדובר צה"ל נמסר כי כוחות ארטילריה של צה"ל אכן השיבו באש אל עבר מקורות הירי.

על אף שאף ארגון לא נטל אחריות על האירוע, ככל הנראה לא מדובר בירי של פעילי חיזבאללה. בדרום לבנון פועלים כיום מספר ארגוני טרור, חלקם מוכרים כארגונים פלסטיניים הפועלים באזור, וכן מספר ארגוני ג'יהאד עולמי המקושרים לאל קאעדה. בישראל לא שוללים את האפשרות כי הירי היום בוצע על ידי אחד מהארגונים הללו לציון ה-11 בספטמבר, אולם ראוי להדגיש כי אף ארגון טרם נטל אחריות על הירי היום.

בצה"ל רואים בחומרה את הירי

סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה כי כעת שורר שקט יחסי באזור דרום לבנון, וכי מסוקי צה"ל חגים מעל כפרי האזור, בעיקר מעל העיירה מרווחין. עוד דווח כי כוחות יוניפי"ל הגבירו בתגובה את אמצעי הזהירות לאורך הגבול בין לבנון לישראל.

בחודש יולי איתר צבא לבנון שתי רקטות מסוג קטיושה לא מוכנות לשיגור בדרום לבנון. על פי מקורות ביטחונים בלבנון, הקטיושות מדגם 107 מ"מ נמצאו כשהן מושלכות לצד הכביש הראשי בין הכפרים א-דוויר ועבא שבנפת נבטייה בדרום המדינה. למקום הוקפץ כוח הנדסה של צבא לבנון שהעביר את הקטיושות לאחד הבסיסים באזור.

בחודש פברואר איתרו כוחות יוניפי"ל חמש רקטות מסוג קטיושה בוואדי חמול שבאזור נאקורה בדרום לבנון. על האזור הוטל סגר ביטחוני וכוחות של צבא לבנון נקראו לאזור. הרקטות שנמצאו לא היו מוכנות לשיגור, אם כי בסמוך אליהם נמצא גם משגר וחוטים חשמליים. במערכת הביטחון העריכו אז כי הטילים לא היו שייכים לחיזבאללה אלא לאחד מהארגונים הפלסטיניים הפועלים בדרום לבנון.

במהלך מבצע "עופרת יצוקה" נורו לעבר ישובי הצפון חמש קטיושות בשתי תקריות שונות. אחת פגעה בבית אבות בנהריה אך לא גרמה לנפגעים. שתיים נוספות נפלו בשטחים פתוחים ושתיים נוספות בשטח לבנון. בצה"ל העריכו כי ארגון פלסטיני בלבנון, ולא חיזבאללה, הוא שאחראי לירי. יחד עם זאת, שום ארגון לא נטל אחריות על הירי.

השתתפו בהכנת הכתבה: יהושע בריינר ואיילה חננאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully