וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לומר שאני דואג רק למגזר החרדי זה מעוות"

מאת גיא ליברמן

11.9.2009 / 7:13

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הבטיח להציף את המדינה בקרקעות - אך בינתיים הוא פועל להקמת עיר חרדית בחריש ומודיע על שיווק מסיבי של דירות בבית שמש

ספק אם לזה ציפה שר הבינוי והשיכון החדש, אריאל אטיאס, לאחר שהתראיין ל-TheMarker לפני כחודש והבטיח "להציף את המדינה בקרקעות" - ובכך עורר תקווה להוזלת מחירי הדירות. השבוע, בהמשך להצהרות, אירגן השר מסיבת עיתונאים חגיגית שבה בישר על שיווק קרקעות ל-5,300 דירות, אולם להפתעתו זכה לביקורת, לאחר שהתברר כי כמחצית מהקרקעות משווקות בבית שמש ובקרית גת, המזוהות בשנים האחרונות עם אוכלוסייה חרדית. רוב הקרקעות האחרות היו ביישובים בלתי מבוקשים, וברור בעליל שלא לבשורה הזו ציפו בשוק.

"קבלנים שמעו את הדברים וצחקו", אומר איש נדל"ן ותיק. "כבר שנים שבית שמש נחשבת עיר מחוקה מבחינת מי שאינו חרדי. בקרית גת, היחידים שרכשו קרקעות במכרזי המינהל בשנים האחרונות היו חסידי גור. מי שקיווה למשהו יותר רלוונטי לפתרון בעיית הקרקעות במרכז זכה ל'הצפה' של 12 דירות בתל אביב ו-130 דירות בנתניה".

בתזמון מקרי - או אולי לא - יממה לאחר מסיבת העיתונאים, היתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה אמורה לדון בתוכנית שמקדם אטיאס להקמת עיר חדשה בישראל - חריש שמה. מדובר בעיר שעתידה לקום בוואדי ערה, ומיועדת למגזר החרדי. המבקרים לא נזקקו ליותר מכך כדי לסמן את אטיאס כעסקן חרדי נוסף הדואג רק לשולחיו.

"אי אפשר לברוח מהתחושה שהשר אטיאס דואג אך ורק למגזר החרדי. מצד אחד הוא מפרסם בכל מקום שהוא רוצה להציף את המדינה בקרקעות וכך להוזיל את מחירי הדירות, אבל בפועל, היחידים שנהנים ממאמציו הגדולים הם החרדים. ומה על הציבור החילוני? שר בישראל צריך לדאוג לכל המגזרים", אומר בכיר בענף הנדל"ן. ואכן, הטענות הללו פוגעות בשלוותו של אטיאס. "השבוע סיפר לי מכר ששמע את הטענות שאני דואג כביכול רק למגזר החרדי, ואמר שזה מזכיר לו את מה שעברתי בהתחלה במשרד התקשורת", הוא מספר. "גם אז אמרו שאני דואג רק לחרדים, וכנראה שאי אפשר לברוח מזה גם במשרד השיכון. למי שמנסה להציג אותי כמי שדואג רק למגזר החרדי, אני אומר שזה לא נכון ומעוות".

אז אתה לא דואג רק למגזר החרדי?

"אני לא מסתיר, ולא אסתיר בעתיד, שזה חלק מתפקידי לדאוג למגזר החרדי. אבל האם אני דואג רק להם ולא לחילונים? זה רחוק מהאמת".

אבל הקרקעות ששווקו והדאגה לחריש מיטיבות רק עם המגזר החרדי.

"חשוב להבהיר את העובדות. כל הקרקעות שיצאו כעת למכרז הן קרקעות שקיימות אצלנו ומוכנות לשיווק. אין כאן שום קרקע שתוכננה אחרי שנכנסתי לתפקיד, כי עדיין לא הגענו לשלב הזה וזה ייקח עוד קצת זמן. רק מהסיבה הזו, אני לא מבין איך אפשר לומר שאני פועל לטובת המגזר החרדי. חשוב להדגיש שמי שאומר שאנחנו מוכרים בבית שמש לחרדים, אומר דברים שאינם נכונים.

"התוכנית בבית שמש היא לשלושה מגזרים - חילונים, דתיים לאומיים וחרדים. במכרזים של בית שמש יש רק דירות גדולות - אני רוצה לראות איזה זוג צעיר מהמגזר החרדי יכול לקנות דירה גדולה של 120 מ"ר? הרי זה לא יקרה, ומי שטוען שהכל זה רק לחרדים לא מבין על מה הוא מדבר ולא מכיר את התוכנית.

"מי שמבין בתחום צריך לדעת שהאזור היחיד בכל השיווקים הנוכחיים המיועד אך ורק לחרדים הוא הקרקע בשכונת גוגנהיים בקרית גת, וגם במקרה הזה לא מדובר בקרקע חדשה - אלא באזור שהיו בו שני מכרזים שנכשלו בעבר".

איש הנדל"ן הוותיק שעמו שוחחנו לא מתרשם מטענותיו של אטיאס. "מעשיו מעידים ולא דיבוריו", הוא טוען. "שלא יספרו שהקרקעות בבית שמש מיועדות גם לחילונים, כי החילונים לא יגיעו לשם, וזה ידוע לכולם. אם אחרי כל כך הרבה דיבורים על מצוקת הציבור החילוני מה שרואים מהשר זה שיווק קרקעות לחרדים, שלא יתלונן על המבקרים".

"אסור לערבב אוכלוסיות"

אטיאס אינו השר הראשון המבקש להקים את חריש. היה זה אריאל שרון שכבר לפני שנים רבות הגה את הקמת העיר. לפני כשלוש שנים, בעת כהונתו של ח"כ מאיר שטרית כשר הבינוי, הוא היה זה שייעד את העיר לחרדים וניסה לקדם את התוכנית - ללא הועיל. גם השר שהגיע אחריו, זאב בוים, המשיך את המאמצים להקמת העיר.

למרות זאת נראה כי אטיאס - בין אם בשל היותו חדש בתפקיד ונמרץ, ובין אם בשל השתייכותו למגזר החרדי - פועל באופן נמרץ משני קודמיו להקמת חריש. אטיאס הודף גם טענה זו: "שטרית היה זה שיזם את הרעיון שחריש תהיה עיר חרדית, ואחריו תמך ברעיון גם בוים. אז להגיד שאני פועל רק לטובת הסקטור שלי - זה פשוט מעוות. האם אתה יודע שמדי שנה יש 5,000 זוגות חרדים שמתחתנים ואין להם היכן לגור? הרי יש במגזר הזה מצוקה איומה. בבית"ר עילית ובמודיעין עילית עצרו את הבנייה, ובבני ברק כבר אין מקום.

"אמרתי בעבר ואני חוזר על כך שוב - אני חושב שאסור לערבב אוכלוסיות. אוכלוסייה חרדית צריכה לגור במקומות של חרדים וכך לא נגיע למצב שמגזר מסוים פוגע באחר. הרי זה מה שקורה כעת בקרית יובל בירושלים, וכל העניין עם ההפגנות בסופי שבוע על נושא החניונים. אני דוגל בהפרדה של האכלוס כפתרון בריא. אם לא תקום חריש, עוד ועוד זוגות מבני ברק יגלשו למקומות אחרים בגוש דן, פשוט כי אין להם מקום אחר - ועל כן, קידום הקמתה של חריש הוא גם אינטרס של החילונים".

אטיאס מבטיח שבקרוב נדע שהוא שר הבינוי של כולם, ולא רק של החרדים - כאשר בחודשים הקרובים יפורסמו מכרזים חדשים רבים. "עיקר המסה תהיה בראש העין, בשכונה חדשה שבעתיד ייבנו בה 12 אלף דירות. בשלב הקרוב אנחנו נוציא לשיווק קרקע לבניית 4,500 דירות, וזה לחילונים. אז האם אני דואג לחרדים? אותם אני שולח לואדי ערה ואת החילונים אני משכן במרכז, במרחק של 20 דקות מתל אביב.

"גם בראשון לציון נוציא בקרוב קרקע ל-1,000 דירות. אבל אין קסם, זה לא רובוטים שעובדים אלא אנשים, ואנחנו משקיעים כיום מאמצים גדולים בתכנון כדי שנוכל לשווק כמויות גדולות שיביאו להגדלת ההיצע. כמו שראו בסוף כהונתי כשר התקשורת, גם פה יראו שאני לא שר שדואג רק לסקטור אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully