וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ אישר תוואי חדש לגדר ההפרדה

גלעד גרוסמן

10.9.2009 / 16:58

השופטים דחו את העתירות נגד תוואי הגדר באיזור קלקיליה וטול כרם וקבעו כי התוואי שהוצג מאזן בין צורכי הביטחון של המדינה לבין זכויותיהם של הפלסטינים

בג"ץ דחה אתמול (רביעי) ארבע עתירות נגד תוואי גדר ההפרדה באזור קלקיליה וטול כרם. נשיאת בית המשפט, השופטת דורית ביניש, מתחה ביקורת על תוואי הגדר הנוכחי ועל השיקולים שעמדו מאחוריו, אולם קבעה שתוואי חלופי שהוצג בפני בית המשפט מאזן בין צורכי הביטחון של המדינה לבין זכויותיהם של הפלסטינים.

העתירות מתייחסות לחלק של הגדר שהוקם בשנת 2003, בתקופה שפיגועים רבים יצאו מאזור קלקיליה וטול כרם. תושבי הכפרים הסמוכים לגדר טענו שאין לצה"ל סמכות להקים את גדר ההפרדה, וכי נמנעה מהם גישה לאדמותיהם. בנוסף, נטען שהתוואי נועד לאפשר בניה עתידית של שכונות ביישובים צופין וסלעית.

לאחר שבג"ץ קבע כי תוואי הגדר סמוך לבילעין אינו חוקי, הציגה המדינה בפני בית המשפט תוואי חדש. בעקבות זאת היישובים הישראליים באזור – כוכב יאיר וצופין – טענו שהתוואי הקיים עדיף מבחינה ביטחונית וכי התוואי החדש מקרב את הגדר לבתי היישובים באופן מסוכן.

השופטים קבעו כי לצבא זכות להקים את הגדר אם מה שעומד מאחוריה הם שיקולים ביטחוניים גרידא. עוד קבעו השופטים, כי התוואי החדש אינו לוקח בחשבון את צרכי ההתרחבות של היישובים הישראליים, ולמרות פגיעתו בפלסטינים, הוא מידתי.
"אין ספק כי הקמתה של הגדר בתוואי הקיים גרמה לפגיעה קשה בתושבי הכפרים העותרים", כתבה השופטת ביניש בפסק הדין. אולם היא הוסיפה שהתוואי החדש מאזן בין "שיקולי הביטחון לזכויות התושבים הפלסטינים... ומקטין את הפגיעה בתושבים הפלסטינים במידה ניכרת בהשוואה לתוואי הקיים".

העתירה הראשונה נגד תוואי הגדר במקום הוגשה ב-2003, זמן קצר לאחר בניית הגדר, בשמם של תושבי הכפרים פרעון, ח'רבת ג'בארה, פלאמיה וג'יוס. ב-2004, לאחר שבג"ץ קבע בתיק אחר שהגדר חוקית אולם יש לבצע בה שינויים, הוסטה הגדר, אך הכפרים עדיין נכללו בה. הם ביקשו שהגדר תוסט מערבה ותהיה קרובה יותר לקו הירוק, כדי שלא יאבדו חלק מאדמותיו.:גם המועצה לשלום וביטחון הופיעה בפני השופטים והגישה חוות דעת ביטחונית ובה תוואי חדש שלטענתה יבטיח ביטחון תוך הקטנת הפגיעה בפלסטינים. התוואי החדש דומה לתוואי שהציעה המועצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully