וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנון: חרירי פורש, האחדות בסכנה

טלי גולדשטין

10.9.2009 / 15:09

רה"מ המיועד סעד חרירי, בנו של רפיק חרירי המנוח, לא הצליח לגבש ממשלת אחדות כבר עשרה שבועות. הביקורת נגד חרירי: מקבל החלטות לבד

רויטרס

(צילום: רויטרס)

מכשול נוסף בדרך להרכבת ממשלה יציבה בלבנון: סעד חרירי, ראש הממשלה המיועד, הודיע היום (חמישי) כי הוא פורש מהתפקיד לאחר שלא הצליח לגבש ממשלת אחדות לאחר עשרה שבועות של ניסיונות כושלים. "אני מודיע לכל תושבי לבנון שאמרתי לנשיא סולימאן כי אפרוש מתפקידי לגבש ממשלה, מתוך תקווה שהחלטה זו תיטיב עם לבנון", אמר חרירי לאחר פגישה עם הנשיא.

אתמול דווח בעיתון א-שרק אל-אווסט כי חרירי שוקל לוותר על האפשרות להרכיב ממשלה אם נשיא לבנון מישל סולימאן לא יאשר את הרכב ממשלתו, ואם לא יצליח תוך ימים ספורים להציג ממשלה. גורמים פוליטיים בלבנון הגדירו את המצב כ"קשה".

על פי הדיווח, חרירי, שניצח בבחירות שנערכו לפני שלושה חודשים וראש הקואליציה, שקל להודיע על אי הצלחתו בהרכבת ממשלת אחדות. גורם בכיר באופוזיציה הלבנונית אמר כי גם אם ינקוט בצעד זה, לא מן הנמנע ששמו של חרירי יעלה שוב כאיש המתאים ביותר להרכבת הממשלה, על פי חלוקת הקולות בתוך הפרלמנט הלבנוני.

חרירי דחה את הביקורת שהוטחה בו באחרונה על כך שקיבל החלטות לבדו ולא שיתף גורמים נוספים.הנשיא סולימאן נפגש עם נציגים מהאופוזיציה הלבנונית שדיווחו לו באופן רשמי על התנגדותם להרכב הממשלה שהציע חרירי. המתנגדים טוענים כי ההרכב המוצע לא תורם לאחדות הלבנונית ואינו מייצג את כל הזרמים הפוליטיים במדינה.

ביוני, גילה פוליטיקאי בכיר בלבנון יש הסכם לחלוקת 30 התיקים בממשלה בצורה שלא תיתן לחרירי שליטה מוחלטת מחד, אך לא תיתן לחיזבאללה, שהסכים להצטרף לממשלה, זכות וטו מאידך.

האב מת, הבן ירש

לאחר שראש הממשלה לשעבר רפיק חרירי חוסל בלב ביירות בשנת 2005, נכנס בנו השני, סעד, לזירה הפוליטית. עד להתנקשות בחיי אביו הוא למד מנהל עסקים באוניברסיטת ג'ורג'טאון בארה"ב וניהל את אחד מתאגידי הבנייה הגדולים בעולם, אולם האירוע הטרגי השפיע עליו קשות והוא החליט לקפוץ לבריכה הפוליטית הלבנונית ולרשת את אביו בהנהגת התנועה. הציבור הלבנוני המזועזע מרצח ראש ממשלתו האהוב, שנחשב למשקם הגדול של לבנון, מצא נחמה בבנו, סעד חרירי.

חרירי, שירש כ-4 מיליארד דולר ב-2005 מאביו רפיק, השקיע כספים ומאמצים רבים לקראת הבחירות ב-2005. הציבור הלבנוני הכואב והמזועזע הביע בו ובתנועתו תמיכה ומחנהו זכה ב-72 מושבים מתוך 128 מושבי הפרלמנט. לראשונה מזה 30 שנה נשלט הפרלמנט הלבנוני על ידי חזית אנטי-סורית. חרירי החליט בצעד אבירי לפנות את מקומו למי שכיהן כשר האוצר בממשלת אביו, פואד סניורה, שהתמנה לראש ממשלת לבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully