וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אחראי לזיהום חופי עכו?

אייל דץ

9.9.2009 / 15:23

אחרי שחופי עירו היו סגורים לרחצה בשל זיהום כבד במשך שנתיים, מאשים ראש עיריית עכו את משרד התמ"ת והמשרד להגנת הסביבה. המשרדים דוחים את הטענות: "פועלים בנושא ונמצאים במעקב מתמיד"

מי מזהם את חופי עכו? לטענת ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי, אלה הם משרד התעשייה והמסחר והמשרד להגנת הסביבה שגורמים במדיניותם לזיהום חופי עכו. לנקרי טוען כי אישור הזרמת קו תמלחות של גורם פרטי לים נעשתה בעידודם של שני המשרדים. בנוסף הוא מאשים אותם באי מניעת זיהום נחל נעמן והזרמת שפכים לחופי עכו. לנקרי פנה באחרונה ליו"ר השדולה הסביבתית בכנסת, ח"כ אופיר פינס, וביקש ממנו לתאם בניהם פגישה דחופה בנושא. פינס בתגובה העביר שאילתא למשרד להגנת הסביבה ובה דרש לקבל תשובות לטענות הקשות של לנקרי.

עכו – כרוניקה של זיהום

בשנים האחרונות היו סגורים חופי עכו לרחצה. זיהום החופים נובע משפכי מכון טיהור השפכים (מט"ש) של איגוד הערים לביוב כרמיאל, שהזרים בשנים האחרונות לנחל חילזון שפכים בניגוד לחוק וללא צו הרשאה. בחודש פברואר השנה הודיעו עיריית כרמיאל ואיגוד ערים לביוב כרמיאל כי הן מתכוונות להרחיב את מט"ש בעיר על מנת להפסיק את זיהום נחל חילזון.

ההצהרה על הרחבת המכון לטיהור השפכים באה בעקבות מאבק שמנהלת עמותת "צלול" לאורך כל התקופה. בעבר פנתה העמותה לראש העיר כרמיאל ויו"ר המרכז לשלטון המקומי, עדי אלדר, שבידיו השליטה האפקטיבית באיגוד הערים, ולסגנו, אלכס פלד, המשמש כיו"ר האיגוד, בדרישה שיפעלו להפסקת הזרמות השפכים. לאחר שלא חלה התקדמות בנושא הוגשה ביוני השנה כנגד השניים תלונה במשטרה בגין עבירה על חוק המים, כאשר במקביל פורסמו העובדות החמורות בקרב תושבי העיר כרמיאל. ואכן, בחודש אפריל האחרון, לאחר שבע שנים בהן החופים המוכרזים בעיר עכו לא נפתחו כסדרם בעקבות זיהום, הודיע משרד הבריאות כי הרחצה בחופים אלו מותרת, זאת בעקבות שיפור ניכר באיכות מי הקולחין שגולשים ממט"ש כרמיאל לנחל הנעמן.

במשרד להגנת הסביבה מכחישים את הטענות של לנקרי וטוענים כי נכון להיום אין הזרמות של שפכים קולחים לא מטופלים לנחלי החילזון והנעמן המגיעים לחופי עכו. במשרד אומרים כי בעבר התרחשו תקלות במכון השאיבה בתמרה ואלו גרמו לגלישות של שפכים לנחל החילזון, אולם הם פועלים בנושא ונמצאים במעקב מתמיד אחר מכון השאיבה. מהמשרד נמסר כי "משרדנו פועל בנחישות מול תאגיד מים וביוב סובב שפרעם, אליו שייכת עיריית טמרה, לתחזוקה של תחנת השאיבה ואף הוזמנה על פי דרישתנו מערכת התראה אלחוטית, שתתריע בזמן אמת על תקלה בתפקוד התחנה".

מזעור הנזק לסביבה הימית

סיבה אפשרית נוספת לזיהום הוא הביוב של העיר שאגור (שלוש רשויות ערביות שאוחדו בעבר ונמצאות בהליכים של הפרדת רשויות א.ד). במשרד להגנת הסביבה טוענים כי לאחר מאמצים שמשותפים שלהם ושל משרד הפנים, טופלו תחנות השאיבה במקום כך שכיום מוזרם הביוב למט"ש כרמיאל. לטענת המשרד, "העובדה שהרשויות אינן מתפקדות ואינן מאוגדות בתאגיד מים וביוב מחייבת פיקוח קפדני המבוצע על ידנו באופן רציף ויומיומי. המצב התחזוקתי של המערכת גרוע. תקלות חוזרות ונשנות גורמות להזרמת ביוב גולמי לנחל חילזון".

לגבי טענותיו של לנקרי על הזרמת קו תמלחות לים, לא מכחישים במשרד כי אכן במסוף אל"א נעשית הזרמת תמלוחות, אולם טוענים כי המסוף קיבל היתר הזרמה לים מהועדה הבינמשרדית להיתרי הזרמה לים (ועדה בה חבר גם נציג הארגונים הירוקים) ונמצא תחת פיקוח הדוק של אגף ים וחופים שבמשרד להגנת הסביבה.

לטענתם, הזרמת התמלחות דרך המסוף מחייבת עמידה בתקנים מחמירים, וכי איכות מי הים באזור החופי הקרוב השתפרה מאז הקמת המסוף. "הקמת קו התמלחות הינה יוזמה של משרד התמ"ת ובעידוד של עיריית עכו (ראש העיר הקודם), הקמתו באה לתת מענה להזרמת תמלחות מטופלות בלבד כך שלא יוזרמו למכוני טיהור וימליחו את מימיו, הדבר נעשה בצורה מבוקרת ומפוקחת תוך מזעור הנזק לסביבה הימית", נמסר מהמשרד. עם זאת, במשרד להגנת הסביבה הודיעו כי הם מצאו לאחרונה מספר ליקויים בפעילות המסוף ועקב זאת פתחו בחקירה רשמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully