וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפעל, חיים

מתי שמואלוף

9.9.2009 / 14:38

העברתו הצפויה של מפעל תדיראן לסין תהווה עוד מכה לתושבי הצפון, וגם לאזרחי סין המנוצלים. אבל עוד לא מאוחר להציל את המדינה. מתי שמואלוף בטור שבועי חדש

מפעל תדיראן בעפולה הוקם בתחילת שנות ה-80, ועוסק בעיקר בייצור מזגנים גדולים והוא המפעל היחידי של תדיראן שמייצר היום מזגנים בארץ. בימים אלה עוד מתקיים דיון על העברתו לסין, בעקבות כוונת חברת קרייר האמריקנית. אם המפעל יעבור יפוטרו מאתיים פועלי ייצור. כדי לנבא את הבאות במקרה שאכן יועבר המפעל, ניתן ללמוד ממקרה מפעל פולגת בקריית גת - לאחר שבעל ההון שאב את הרזרבות ומוטט את המפעל בשנה שעברה, עד היום רק 20 אחוז מהעובדים המפוטרים מצאו עבודה. כיום 55% מתושבי הצפון משתכרים מתחת לשכר מינימום ו-40 אחוזים מתושבי האזור בגילאי 21 עד 35 שואפים לעזוב את האזור (מתוך כנס שערכו שיזמו ביחד ארגון שתי"ל וההסתדרות).

באחד מהמכתבים שנשלחו לח"כ אופיר פינס, הפועל להשארת המפעל בארץ, ופורסמו באתר "עבודה שחורה" מציע תושב ראש פינה הצעה חשובה ביותר – "במשך השנים נהנו בעלי המפעל מעזרה של מדינת ישראל: הקצאת קרקע במחיר מיוחד, אשראי מכוון, פטור מהיטלים ומיסים שונים, ערבויות מדינה ועוד. אני חושב שכאשר הם בודקים את עלות העברת הייצור מישראל לחו"ל הם צריכים לקחת בחשבון החזרה של כספים ושווה כסף אלו למדינה. ברור שהחזרת ההשקעה של החברה הישראלית במפעל צריכה להיות מעודכנת להווה ולא בערכים היסטוריים. יש לזכור כי כל בעל הון מכניס את המענקים/עזרה הכספית שהמדינה מעניקה לו בעת ההקמה לתחשיבי ההקמה - ברור שעליו לקחת את הסכומים האלו בחשבון הפירוק."

צריך להביט בהצעתו ברצינות. על מנת שנוכל לחזק את הצפון ומפעליו, צריך להחזיר את תפקיד המדינה, שתגבה את מתן המענקים שלה בהישארות במקום למשך חמישים או מאה שנה. פיקוח הדוק יותר על התאגידים המבקשים להיכנס לישראל ולקבל טובות בדמות מענקי מס ואחרים תעזור לאזרחי סין - שיתוף הפעולה של המערב בניצול העובדים בסין חייב להפסק. רק לאחרונה התבשרנו בתקציר דו”ח שנתי 2009 של ארגון זכויות האדם של אמנסטי אינטרנשיונל כי המשחקים האולימפיים בבייג’ינג הביאו להגברת הדיכוי בכל רחבי המדינה כאשר השלטונות הידקו את הפיקוח שלהם על מגיני זכויות אדם, שומרי דת, בני מיעוטים אתניים ועיתונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully