וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלש גשש בפעולה

אביטל מולאי

9.9.2009 / 9:30

מחפשים עיסוק לא שגרתי, מרתק ובעל הילה של מסתורין? אולי תרצו להיות חוקרים פרטיים

מי מאיתנו לא קרא בשקיקה את ספרי שרלוק הולמס ודמיין את עצמו חומק בסמטאות אפלות, עוקב אחרי אנשים ומלקט רמזים עד לפתרון התעלומה? יש כאלה שמגשימים את הפנטזיה והופכים לחוקרים פרטיים.

אייל סברו, חוקר פרטי ומנהל המשרד "רז חקירות", מי מתאים להיות חוקר פרטי?

התכונות החשובות לחוקר הן בעיקר סבלנות, אורך רוח ומוטיבציה, אומר סברו. לגבי הסבלנות – ברור למה. מעצם טיבה, חקירה נמשכת זמן וכרוכה לעיתים בהמתנה ממושכת, באיסוף רמזים ובחיבור נתונים יחד, עד להסקת מסקנות.

גם סובלנות חשובה מאד. חוקר טוב צריך להתנהג, לעיתים, בצורה שאינה אינסטינקטיבית לאופי שלו, ולגלות סובלנות גדולה לאנשים ולסיטואציות. תכונה זו יכולה לספק הרבה מידע, שלא היה מתקבל אילו החוקר היה מתנהג בצורה רגילה.

בנוסף, החוקר הפרטי חשוף לסודות רבים הן של אנשים פרטיים והן של חברות או רשויות אשר נזדקקות לעזרתו, ולכן נדרש לשמור על דיסקרטיות.

מסלול ההסמכה

מבחינה חוקית, חוקר פרטי הוא מי שקיבל רשיון לכך מהוועדה לחוקרים פרטיים שבמשרד המשפטים.

כדי לקבל את הרישיון, צריכים להתקיים הקריטריונים הבאים:
- 12 שנות לימוד
- גיל - 23 שנים לפחות
- היעדר עבר פלילי
- ביצוע תקופת "התאמנות" במשרד חקירות

בארץ קיימים קורסים רבים להכשרת חוקרים פרטיים, אך כדאי לשים לב שהכשרה זו אינה מהווה תנאי מקדים להסמכה. מה שחשוב לצורך קבלת הרישיון הוא מעבר של תקופת התאמנות. תקופה זו נמשכת שלוש שנים, ובמהלכה מתאמנים וצוברים ניסיון מעשי במשרד חקירות. לאחר תקופה זו ניתן לגשת למבחן ההסמכה במשרד המשפטים. מי שעובר את המבחן – מקבל רישיון לעסוק בתחום.

לרבים מהחוקרים הפרטיים ניסיון כחוקרי מצ"ח, חוקרים במשטרה או אנשי השב"כ והמוסד. במקרים אלו, אפשר לקבל פטור מ-3 שנות ההתמחות, וניתן לגשת ישירות למבחן ההסמכה.

מה כוללת תקופת ההתאמנות?

בניגוד להתמחויות במקצועות אחרים, אומר אייל סברו, החוקר בהתמחות אינו עוסק רק בעבודה משרדית אלא נחשף לכל סוגי החקירות ועובד בפועל בחקירות שטח. במהלך התקופה המתמחה מקבל משכורת, הדומה למשכורת של חוקר רשוי .
קיים פיקוח של משרד המשפטים על ההתאמנות, ובערך פעם בשנה נערך ביקור מטעם הגוף המפקח במשרדי החקירות המכשירים חוקרים חדשים.

מי יכול לפתוח משרד לחקירות פרטיות?

חשוב לציין, כי לחוקר פרטי אסור לקבל עבודה ישירות מלקוחות באופן פרטי, אלא רק דרך משרד חקירות.

כדי לפתוח משרד כזה, צריך להוכיח שעסקת בתחום לפחות חמש שנים, כלומר – רק לאחר שמונה שנים (התמחות + עבודה בפועל) ניתן לקבל רישיון ממשרד המשפטים לפתיחת משרד לחקירות פרטיות.
חוקר שאינו בעל משרד יכול לעבוד כקבלן משנה עבור משרד/י חקירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

אילו סוגי חקירות קיימות?

למדתי שכל דבר הוא בר חקירה, אומר סברו. כבר קרה שקיבלתי דרישות לחקירות מוזרות ביותר, למשל - גבר שביקש שאעקוב אחר התנהגות גרושתו לכלב שלהם, מאחר שהוא רצה לקבל חזקה עליו, או חקירות רקע על חברה של הבן שעומד להינשא ולהפוך ליורש עשיר של אחת המשפחות העשירות בארץ;

יש, כמובן, חקירות לאיתור של אילו שחייבים כספים רבים או שנעלמו לבני משפחתם או אהוביהם, כמו למשל זה שפנה אליי שאמצא את אהובתו ממחנה המעבר של העולים החדשים בחיפה עת עלו ארצה לפני 40 שנים כשהיה בן 16.

עקרונית, משרדים שונים מתמחים בסוגים שונים של חקירות. בין השאר, אפשר לציין את חקירות הביטוח (תאונות דרכים, גניבות) – מול חברות הביטוח, חקירות כלכליות – בעיקר עבור בנקים, חקירות בתחום המעמד האישי – גירושין, וחקירות בנושא ריגול עסקי ותעשייתי .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully