וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד המדינה בפרשת כהן: מנכ"ל סימנס לשעבר

גלעד גרוסמן

8.9.2009 / 17:33

מנכ"ל סימנס ישראל לשעבר, אורן אהרונסון, ישמש כעד מדינה במשפטו של שופט המחוזי לשעבר, דן כהן, המואשם בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים בשלוש פרשות שונות

הותר לפרסום: מנכ"ל סימנס ישראל לשעבר, אורן אהרונסון, ישמש כעד מדינה במשפטו של שופט המחוזי לשעבר, דן כהן. לפני כשבועיים נחשף כי בחודש ינואר האחרון הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה של מחוז תל אביב כתב אישום בגין לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים נגד השופט לשעבר דן כהן בשלוש פרשות שונות. בנוסף כהן נאשם גם בשיבוש הליכי משפט בעקבות בריחתו לפרו.

השופט חאלד כבוב החליט להתיר את הפרסום. בהחלטתו כתב השופט כי "עם כל הצער שבדבר, העובדה שמדובר בפרשה שחשיפתה גורמת מבוכה כזו או אחרת בין לעד עצמו ובין לחברות בישראל ובחו"ל, והעובדה שמדובר באנשים שמילאו תפקידים בכירים במשק ובחברה הישראלית, בעת הרלוונטית, אין בה להצדיק ביטולו של ערך מוגן כבד משקל ציבורי של זכות הציבור לדעת ופומביות הדיון".

בקשת ההסגרה הוגשה בתחילת יולי והוא נעצר בלימה, פרו. למדינת ישראל אין הסכם הסגרה עם מרבית מדינות דרום אמריקה, אולם בתקופה האחרונה יש שיתוף פעולה בין הפרליטות בישראל לרשויות החוק במדינות אלה, דוגמת ההחלטות על הסגרתם של אליאור חן מברזיל ושל אילן כידר מקולומביה, וכן החלטת בית המשפט העליון בארגנטינה להסגיר את רוצחו של נהג המונית דרק רוט, משה בן אבגי, שנמלט מהמדינה בזמן דיון בערעור על ההחלטה.

תזכורת: הפרשות בהן מואשם כהן

הפרשה הראשונה אליה מתייחס כתב האישום, שהוגש באמצעות ד"ר אילנה מודעי, הינה פרשת "רוגוזין". על פי כתב האישום, ב-1993 נפתח משא ומתן בין רוגוזין לבין חברת החשמל לרכישת 395 דונם קרקע מצפון לתחנת הכוח "אשכול" באשדוד, בסכום של 18 מיליון דולר. ועדת הנכסים של חברת החשמל אישרה לחברה לקיים מו"מ לרכישת הקרקע, אלא שאז רכש איש העסקים עזרא הראל ז"ל את השליטה בחברת תעשיות רוגוזין. לטענת הפרקליטות, הראל העביר לחברה בבעלותו של כהן, שהיה יו"ר ועדת הנכסים, מניות של חברה שבבעלותו סכום של שני מיליון דולר כדי שיקדם את רכישת הקרקעות במחיר גבוה בהרבה.

כאשר חודש המו"מ בין הצדדים על רכישת הקרקעות, ביקשה רוגוזין כבר 75 מיליון דולר תמורתן. כהן ניסה לשכנע את חברת החשמל לרכוש את הקרקעות בסכום המדובר, בניגוד לדעת חברי דירקטוריון אחרים. לבסוף נרכשו הקרקעות עבור 62.5 מיליון דולר.

האישום המרכזי מתייחס לחלקו של כהן בעסקה לרכישת טורבינות גז מחברת "סימנס" הגרמנית. על פי כתב האישום, ב-1999 חברת החשמל פתחה מכרז לרכישת הטורבינות, והתקבלו הצעות מג'נרל אלקטריק, ABB, מיצובישי, וסימנס. ההצעות לא ענו על דרישות חברת החשמל, וג'נרל אלקטריק, מיצובישי וסימנס התבקשו להגיש הצעות מחיר חדשות. לבסוף החליטה ועדת המכרזים של חברת החשמל להמשיך במשא ומתן עם ג'נרל אלקטריק וסימנס בלבד. הצעתה של סימנס היתה, בשלב זה, זולה בכ- 27% מהצעת ג'נרל אלקטריק. חתימת החוזה התעכבה וג'נרל אלקטריק אף שיפרה את הצעתה.

על פי כתב האישום, בשלב מסוים פנה מנהל חטיבת האנרגיה ושותף בסימנס ישראל, אורן אהרונסון, לכהן, בניסיון לקדם את הצעתה של חברתו. השניים נפגשו בחשאי, ובמהלך הפגישה התרשם אהרונסון שכהן יוכל לעזור לו. באפריל 2001 סיכמו השניים שאהרונסון ישלם לכהן שוחד בגובה של שליש אחוז משווי העסקה, כלומר כמיליון יורו. לאחר מכן לחץ כהן על חברי הדירקטוריון להעניק את המכרז לסימנס. לבסוף זכתה החברה הגרמנית במכרז וקיבלה 340 מיליון דולר עבור שלוש טורבינות.

בנוסף, כהן נאשם שקיבל מהראל 800 אלף דולר, שהועברו מחברת רוגוזין לחברת "ולשדה" שבבעלותו של כהן. כהן ניפק אישור כוזב על כך שהכסף הועבר תמורת שירותי ייעוץ שסיפקה ולשדה לרוגוזין לגבי הקמת מפעל למוצרי "ספאנלס" (מוצרי טקסטיל ג"ג). זאת, למרות שלא ניתנו שיירותי ייעוץ וחברת ולשדה כלל אינה עוסקת בתחום הטקסטיל.

בנוסף, מואשם כהן גם בשיבוש הליכי משפט, לאחר שנמלט מישראל בעיצומה של החקירה נגדו. כהן נחקר ב-2003 ביחס לחשדות בנוגע להתנהלותו מול רוגוזין וקבלת המניות של קובלט. הוא הכחיש את החשדות נגדו, ולאחר שנחקר פעמיים באזהרה ושמר על זכות השתיקה, טס לפרו באוגוסט 2005. לדברי גורם המעורב בחקירה, ההחלטה לבקש את הסגרתו התקבלה לאחר שנכשלו המגעים מול פרקליטיו על שובו לישראל. לדברי הגורם, בפרקליטות ובמשטרה השקיעו מאמצים רבים בגיבוש כתב האישום ובבקשת ההסגרה.

  • עוד באותו נושא:
  • דן כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully