וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפטנט אושר - נטקס מחכה למיליונים

מאת גיא גרימלנד

6.9.2009 / 23:24

רשם הפטנטים האמריקאי אישר את הפטנט העיקרי של החברה לחיפוש אתרים מתוך כתובת הדפדפן. המשמעות: חברות ענק כמו גוגל, יאהו ומיקרוסופט עשויות לשלם כדי להשתמש בפטנט

החברה הישראלית נטקס, המספקת מנוע חיפוש לאתרים ומערכות פרסום מבוססות חיפוש, דיווחה אתמול לבורסה כי רשם הפטנטים בארה"ב אישר את בקשתה משנת 1998 לאישור פטנט העוסק בתחום הניתוב והחיפוש הישיר באינטרנט. מדובר בפטנט המאפשר להקליד שמות של אתרים וחברות בשדה הכתובת (- (URL ולהגיע ישירות לאתר האינטרנט הרצוי, ללא צורך בהקלדת כתובת האתר המלאה. בעקבות ההודעה עלתה מניית נטקס ב-144% במחזור של 8.2 מיליון שקל, לעומת מחזור ממוצע של 21.9 אלף שקל בלבד.

נטקס הוקמה ב-1999 על ידי אביב רפואה, כשהיה בן 17 בלבד, ועל ידי אביו זאב רפואה. ב-2006 הונפקה החברה בבורסה של תל אביב, ולפני חצי שנה רכשה קשת כ-25% מהשליטה בה. החברה מעסיקה כיום כ-55 עובדים. ברבעון השני של 2009 רשמה נטקס הכנסות של 3 מיליון שקל, וב-2008 כולה רשמה החברה הכנסות של 7 מיליון שקל. לנטקס הסכמים ברוסיה ובטורקיה, ובעתיד היא מתכננת להתרחב למדינות נוספות.

קבלת האישור על הפטנט היא בעלת משמעות רבה בעבור נטקס, שכן חברות רבות משתמשות בטכנולוגיה שפיתחה החברה כדי לסייע לגולשים להגיע מהר יותר לאתרים שלהן. כפי הנראה, מעתה יצטרכו החברות האלה לרכוש רישיונות מנטקס כדי להשתמש בטכנולוגיה שלה.

בהודעה לבורסה שפירסמה נטקס נכתב: "מספר חברות מובילות בתחום החיפוש בארה"ב מבצעות פעילות בתחום המכוסה על ידי פטנט זה". על פי הערכות בשוק, מדובר בין השאר בחברות ענק כמו גוגל, יאהו ומיקרוסופט.

בשבועות הקרובים מתכננת נטקס לבצע בדיקות בנוגע לכל אחת מהחברות הרלוונטיות, באמצעות משרד עורכי דין אמריקאי המתמחה בתחום הקניין הרוחני והפטנטים באינטרנט ובטכנולוגיה. זאת, כדי שתוכל להחליט אם עליה לנהל משא ומתן בנוגע לחתימה על הסדר רישוי לשימוש בפטנט עם אותן חברות או עם כמה מהן.

לא הפטנט היחיד

בנטקס מציינים כי ברשות החברה תיק פטנטים הכולל בקשות שונות לפטנטים שהוגשו בכמה מדינות בעולם. כמה מהבקשות אושרו במדינות מסוימות, ואחרות נמצאות עדיין בהליכי בדיקה. עם זאת, הפטנט הנוכחי שאושר על ידי משרד הפטנטים בארה"ב, הוא הראשי והמהותי שפיתחה החברה.

בחברה אומרים עוד, כי בשלב זה - כל עוד לא הסתיימו הבדיקות שעורך משרד עורכי הדין האמריקאי ששכרה, אין באפשרותה להעריך את ההתפתחויות העשויות לנבוע ממהלך כלשהו הקשור בפטנט, או לאמוד את ההשפעה האפשרית הנובעת מכך על הכנסותיה ועל מצבה העסקי.

ואולם פסיקה אחרת בענייני פטנטים של בית המשפט בארה"ב עשויה להבהיר את גודל ההישג של נטקס: באחרונה הוציא בית משפט מחוזי בטקסס צו מניעה נגד שיווק מעבד התמלילים הפופולרי של וורד בגרסאות 2003 ו-2007 בתחומי ארה"ב, במסגרת תביעת פטנט. בית המשפט אף פסק כי על מיקרוסופט לשלם פיצויי נזיקין בסך 290 מיליון דולר לחברה הקנדית i4i, שאת הפטנט שלה הפרה מיקרוסופט.

בנטקס יקוו להגיע להסדר עם חברות טכנולוגיה שמשתמשות בטכנולוגיה שלה, אך אם לא יצלחו בכך יעמדו בפניה אפשרויות לפעול במישור המשפטי.

מייסד החברה, אביב רפואה, אמר אתמול: "המשמעות של רישום הפטנט היא שלאחר עשר שנים שבהן חיכינו, אנו מקבלים את ההגנה על זכויות הקניין הרוחני שלנו. נבדוק את כל האפשרויות העומדות בפנינו באמצעות משרד עורכי הדין שמלווה אותנו בעניין זה. המשרד יבצע בדיקות מעמיקות כדי להבין אילו חברות רלוונטיות עושות שימוש כבר כיום בפטנט שרשמנו - ולאילו חברות יש עניין לעשות שימוש עתידי בפטנט. בהתאם להמלצות עורכי הדין, נפעל כדי להיכנס למשא ומתן לצורך הענקת רשיונות לשימוש בפטנט".

רפואה סירב להתייחס לשאלת ההכנסות הצפויות לנטקס כתוצאה מאישור הפטנט. לדבריו, רק לאחר שעורכי הדין יסיימו את בדיקתם, תוכל החברה לספק הערכות כספיות. עם זאת, ידוע כי הפטנט של נטקס מצוי בשימוש בכל הדפדפנים - בהם פיירפוקס, אקספלורר של מיקרוסופט וכרום של גוגל. אם החברה תצליח להוכיח שחברות אלה עושות שימוש בטכנולוגיה שלה, הן יידרשו לרכוש ממנה רישיונות; אם יסרבו - נטקס תהיה רשאית לפנות לערכאות משפטיות. אחד השותפים של נטקס הוא משקיע אמריקאי, המומחה בתחום הפטנטים.

ד"ר נמרוד קוזלובסקי, עורך דין ומומחה לתחום טכנולוגיה ומשפט אמר בתגובה להודעת החברה: "זהו פטנט שמבקש הגנה בעיקר על שיטה עסקית ופחות על טכנולוגיה. אין בו שינוי טכנולוגי אמיתי לאופן שבו נתב שמות עובד, הוא רק מאפשר להגיע באופן אינטואיטיווי לתוכן באמצעות הקלדת מלה במקום שורה שלמה. זה פתרון שימושי, שעוזר לאנשים שאינם זוכרים את מבנה הכתובת - אבל באופן כללי זה לא פטנט טכנולוגי. ספק אם הוא עונה על מבחני עמידה בדרישות פטנט, ולכן נראה שערכו בפועל מועט.

"החברה תתקשה לאיים בתביעה לגבי הפטנט", הוסיף קוזלובסקי. "בתביעות אכיפה הפטנט עומד מחדש למבחן, ונבדקות השאלות אם יש בו חידוש המצאתי ואם הוא אינו טריוויאלי לעוסקים בתחום. ספק אם נטקס תצליח לבסס תביעה, כי מומחים יאמרו ששיטה כזו לקיצור הגעה לתוכן היא מהמקובלות במדעי המחשב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully