וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופע האימים של שפעת החזירים

תום גולדהנד

6.9.2009 / 9:35

האם שפעת החזירים היא כל כך נוראית וסוף העולם אכן אורב מעבר לפינה? התשובה לשאלה היא ככל הנראה שלילית, אבל הרבה יותר קל להפחיד את הציבור למוות

"פחד אלוהים" – כך תיקרא בישראל שמה של המחלה הבאה. מחלות מגניבות תמיד צריכות שמות חזקים שאפשר לדבר עליהן בעבודה, לחשוש מהן בארוחת שישי בערב, ולהתחבא מהן מתחת לסדינים עם כל מיחוש, מרמוש וסוג של חימשוש שמרגישים בגרון.
הפעם האחרונה שכה חששנו מסכנה רפואית הייתה לפני כעשור, אז היה זה החיידק הטורף – שממנו נמלטנו בעור שיננו. בנס ניצלנו מפני הסכנה שכמעט ואכלה את כל הנשים והילדים בארץ ורק בזכות כמה גברים אמיצים הצלחנו להילחם ולהדוף את החיידק האלים.

גם הפעם היינו בטוחים שסוף העולם הגיע. כל כך הרבה זמן חיכינו, באג 2000 לא סיפק את הסחורה, סוף העולם גם לא הגיע כתוצאה ממאיץ החלקיקים הגדול בעולם ולא חווינו פיצוץ סופרנובה מרהיב. אין מה לעשות צריך להסתדר עם מה שיש - תסריט אימים של וירוס קטלני. אז זהו שלא, הגיע הזמן להגיד את האמת בקול רם – שפעת החזירים היא בסך הכל שפעת עם שם מגניב, שפעת בגרסה של שנת 2009. גם לשפעת הספרדית יש שם שמתגלגל בכיף על הלשון ורק גורם לך לרצות ללקות בה לתקופת זמן קצרה, להחלים במהירות ולסמן וי על הכתף, אבל בניגוד לשפעת החזירים, במקרה של השפעת הספרדית (שדרך אגב היא אכן בת דודה קרובה לשפעת החזירים) הלכו לעולמם בין 50 ל-100 מיליון בני אדם בשנת 1918.

ואם בהשוואות עסקינן אז מהרגע שבו פרצה מחלת שפעת החזירים בקול תרועה רמה לעולמנו מתו מהמחלה בישראל כ-20 בני אדם. רוב מי שקיפח את חייו סבל מ"מחלת רקע חמורה". למעלה מ-2,400 בני אדם לקו במחלה בישראל ורק אחוז אחד מת כתוצאה ממנה, ככל הנראה לא מדובר באבולה או באנתרקס. גם משפעת רגילה מתים אנשים. כל שנה הולכים לעולמם כ-1,000 איש מסיבוכי שפעת רגילה. סכרת אף היא קוטלת בני אדם. השמנה ועישון מסוכנים הרבה יותר אבל משום מה כבר התרגלנו אליהם, המוות הזה מובן, שכיח והכי חשוב לא מפחיד בכלל.

"לעקוב אחרי הכסף"

אז מה גרם לבהלה, ולאימה הנוראית – חושי העיתונאים הלכו אחר עצתו של אחד המקורות האלמותיים בעולם העיתונות - "גרון עמוק" (ולא, אין כאן רמיזה למחלת השפעת). בזמנו בפרשת "ווטרגייט", הוא ייעץ לעיתונאי בוב וודוורד "לעקוב אחר הכסף", והעצה הזו טובה כמעט בכל פרשה. במילים אחרות מי הרוויח מניפוח הסיפור של שפעת החזירים.

האשמה כרגיל מופנית אל התקשורת - בוא נודה על האמת, כל ידיעה שכזו רק מקפיצה את מספר הכניסות לאתרי החדשות וכותרות אדומות וקצת פחד מוכרים הרבה יותר עיתונים. אבל הפעם לא רק התקשורת הרוויחה מהבלגן, כל גורם ניסה לגזור קופון שמן – מהרשויות המקומיות שדרשו כספים כדי להתמודד עם המחלה המאיימת לפרוץ בכל רגע, ועד המאבק המתוקשר בין ראש הממשלה לעומד בראשות משרד הבריאות על המירוץ לחיסון.

במשרד הבריאות נערכים בשצף קצף וכבר הועלו התרחישים הנוראים מכל – עשרות אלפי בני אדם ימותו מהמחלה בשנה הקרובה. ואם כבר הועלו תרחישים נוראים מכל, אפשר להמשיך ולשער – הגיאולוגים מעריכים (בתרחיש הנורא מכל) שרעידת אדמה חזקה תפקוד את ישראל בשנים הקרובות ועשרות אלפים יהרגו, האסטרונומים מעריכים כי יש אפשרות (קטנה, אבל בכל אופן מדובר בתרחיש הנורא מכל) שאסטרואיד ענק יפגע בכדור הארץ וכתוצאה מכך כולנו נמות. ובחזית האירנית התרחיש הנורא מכל הוא שהאדון אחמדינג'ד התגבר על כל קשיי הפיתוח והצליח לייצר ולהחביא בכנף מעילו שתי פצצות גרעיניות שישוגרו לעברנו אם חלילה נתעטש לכיוונו (גם כאן התרחיש הנורא מכל יגבה את חייהם של מאות אלפי בני אדם).

התרחיש הנורא מכל, כשמו כן הוא – נורא מכל, הכי נורא ואיום שקיים, אין נורא ממנו. הסיכוי שהוא אכן יקרה ויתממש במציאות קטן מאוד. אפשר כעת לנשום עמוק לרווחה, להסיר את המסכה נגד הוירוסים, להיאנח קלות והכי חשוב להירגע. לא כולנו נמות משפעת, יש עוד המון גורמים שמהם נוכל להתפגר בשקט ומי ייתן שלא נפגוש בהם בשנים הקרובות באיזה תרחיש נורא מכל.

נ.ב: אין בטור זה לפגוע חלילה בהיערכות של כולנו לקראת שפעת החזירים. אם אכן יתממשו כל תרחישי האימים, סוף העולם יגיע ושפעת החזירים אכן איומה כמו שכולם חוששים, תוכלו לבוא כולכם ולהגיד לי בקול רם "אמרנו לך". אפשר יהיה למצוא אותי בתוך החדר האטום בביתי, עם עשרות בקבוקי מים מינרלים וקופסאות שימורים, עמוק מתחת לשמיכות עושה קולות של שטיח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully