וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ השבדי ביטל את ביקורו בירושלים

6.9.2009 / 9:06

המתיחות בין שבדיה וישראל סביב הפרסומים לפיהם צה"ל סוחר באברי פלסטינים מסרבת להתפוגג. גורם במשרד החוץ אמר לוואלה! חדשות כי "שר החוץ השבדי החליט לבטל את ביקורו בארץ מחשש שיקבל מירושלים כתף קרה"

שר החוץ השבדי, קרל בילדט, ביטל את ביקורו בישראל, עקב המתיחות המדינית בין שתי המדינות. יחסי שטוקהולם וירושלים עלו על שרטון לאחר פרסום כתבה בעיתון השבדי הנפוץ "אפטונבלדט", בה נטען שצה"ל סוחר באברי פלסטינים שנהרגו. הביקור נדחה מבלי שנקבע לו מועד חלופי. דובר משרד החוץ, יוסי לוי אישר כי הביקור בוטל, אך סרב לנקוב בסיבה לביטול.

עם זאת, גורם במשרד אמר הבוקר (ראשון) לוואלה! חדשות כי "שר החוץ השבדי רצה למנוע מעצמו את המקלחת הצוננת שצפויה לו בירושלים". לדברי הגורם, "השבדים, המסתמכים גם על דיווחים בתקשורת הישראלית, העריכו שהמפגשים שהיו צפויים לבילדט יתרכזו בפרסומים ובאכזבה הישראלית. השבדים התבצרו בסירובם לגנות את הפרסומים, אף שבכירים באיחוד האירופי הזדרזו לגנות תופעות אנטישמיות".

"להערכת השבדים, הכותרות שהיו יוצאות מירושלים בעקבות מפגש בין שר החוץ ליברמן לבין האורח, היו מחריפות את המשבר המדיני ומעמיקות את המבוכה השבדית", אמרו הגורמים.

להערכתם, שבדיה ניזוקה מהמשבר יותר מישראל, כיוון שכנשיאה התורנית של האיחוד האירופי היא מונעת מעצמה דיאלוג ישיר עם ירושלים בנושא התהליך המדיני במזרח התיכון. "נשיאה של האיחוד אינה יכולה להרשות זאת לעצמה. קיווינו שהביקור יאפשר פתרון אלגנטי, אבל זה לא הסתייע", אמר הגורם.

בחודש שעבר דחה בילדט את דרישת ישראל לגנות את הפרסומים בעיתון השבדי. "חופש הביטוי הוא חלק מאבני היסוד של הדמוקרטיה", כתב בבלוג שהוא מפרסם. "יש כאלה בישראל הקוראים לנו לנקוט עמדה רשמית כזאת או אחרת כדי להרחיק את עצמנו מהכתבה הזאת, או אפילו להתערב כדי למנוע את המשך פרסומה", כתב בילדט. "אבל המדינה שלנו לא עובדת כך- ובצדק".

עם פרוץ המשבר, שגרירת שבדיה בישראל דווקא הזדרזה להוקיע את הפרסומים ופרסמה הודעה בה הביעה "תדהמה וזעזוע מהפרסום, שמעליב הן את הישראלים והן את השבדים". על פי ההודעה, השגרירות השבדית שותפה "לכעס שהביעה ישראל וכלי התקשורת כנגד הפרסום, ומסתייגת ממנו בבירור".

השגרירה אליזבת בורסין בונייר אף כתבה כי "אמנם חופש הביטוי בשבדיה חשוב, אך הוא מחויב באחריות לנכתב. על כל עורך עיתון לנקוט זהירות ואחריות כשהוא מאפשר פרסום דברים מסוג זה". ההודעה המלאה הועלתה ופורסמה גם באתר האינטרנט של השגרירות. עם זאת, המדיניות הרשמית בשבדיה נותרה שאין להתערב בפרסומים בעיתונות, מטעמי שמירה על עקרון חופש הביטוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully