וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילדי טהרן: מחכים שנמות כדי שלא נקבל כסף

גלעד גרוסמן

3.9.2009 / 13:43

בביהמ"ש המחוזי בת"א נפתח המשפט בעניינם של ניצולי השואה המכונים "ילדי טהרן". התובעים דורשים לקבל כספים שהמדינה קיבלה מגרמניה. "לאורך כל הדרך ההרגשה היא של דחיות"

תאגיד כאן

(באדיבות הערוץ הראשון)

אחרי קרוב לשבע שנים של עיכובים, נפתח הבוקר (חמישי) בבית המשפט המחוזי בתל אביב, המשפט בעניינם של ניצולי השואה המכונים "ילדי טהרן". מדובר בקבוצה של כ-200 ניצולי שואה שנמלטו במהלך מלחמת העולם השנייה מפולין לרוסיה, עברו לטהרן ומשם עלו לארץ ישראל ב-1943.

בשנת 2003 הגישו ניצולי השואה תביעה ייצוגית נגד המדינה והסוכנות היהודית, על מנת לקבל כספי שילומים שהועברו מממשלת גרמניה לישראל. המדינה טענה שניצולי השואה לא זכאים לכספים מכיוון שהם הגיעו לארץ ישראל במהלך המלחמה. התביעה נדחתה במקור מפני שהיא לא עמדה בתנאים של תביעה ייצוגית.

לאחר מכן הגיש כל אחד מ"ילדי טהרן" שנותרו בחיים תביעה אישית בגובה של כ-100 אלף שקלים, אולם באחרונה התיר בית המשפט העליון להגיש מחדש את התביעה כייצוגית. כמה עשרות מהתובעים הגיעו היום לדיון וטענו כי המדינה מנסה לעכב את המשפט עד שהם ימותו וכך יימנע הצורך לשלם לניצולים את הפיצויים.

"לאורך כל הדרך ההרגשה היא של דחיות ודחיות, על מנת שלא יישאר למי לשלם. אנחנו לא רואים את הסוף", אמר לוואלה! חדשות חיים ציטרין, אחד התובעים. ציטרין שהגיע בגיל 11 לטהרן, לאחר שברח מאימת הנאצים לרוסיה ונשלח לסיביר ומשם נמלט לאוזבקיסטן, סיפר עוד כי הוא מתוסכל מאוד נוכח התהליכים.

לדברי ציטרין, "מעולם לא קיבלנו כסף כניצולי שואה, המדינה קיבלה עבורנו כל כך הרבה כספים והנה יושבים פה חלק קטן מהאנשים, שלא מסוגלים לעמוד על הרגליים. אנשים מתבגרים, חלק כבר מתו, אבל המדינה לא רוצה שיישאר אף אחד". עו"ד גד ויספלד, שמייצג את התובעים אמר כי "זהו רגע האמת של המדינה והסוכנות לסגירת חשבון היסטורי ולפתרון הוגן ומוסרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully