וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאומי: הביקוש לדירות עולה - גם המחיר

טל לוי

3.9.2009 / 11:01

הפתרון: יש להגדיל במהירות את היצע הדירות. בנוסף, בבנק סבורים כי ייתכן שתהליך העלאת הריבית על ידי בנק ישראל יפעל למתן את הביקושים לדירות חדשות

"מספר התחלות הבנייה של דירות הסתכם ברביע השני של השנה בכ-30.8 אלף דירות במונחים שנתיים - גבוה מזה של הרבע הראשון ודומה לממוצע בחמש השנים האחרונות. גידול מעודד זה בהיקף התחלות הבנייה אינו מהווה, לעת עתה, שינוי מגמה. כידוע, מאז ראשית השנה נרשמה עלייה במכירת הדירות החדשות ביטוי לגידול בביקוש, כאשר נראה כי ההיצע הקיים כיום אינו מאפשר לשמר שיווי משקל בין השניים ללא עליית מחירים". כך כותבים הבוקר כלכלני בנק לאומי בסקירת המקרו השבועית.

בבנק לאומי סבורים כי ייתכן שתהליך העלאת הריבית על ידי בנק ישראל יפעל למתן את הביקושים לדירות חדשות. פתרון שני הוא פשוט לבנות יותר בתים: "נראה כי הצורך לפעול למיתון העלייה במחירי הדירות אשר תרמה לאינפלציה הגבוהה יחסית, החורגת מיעד יציבות המחירים של 1% עד 3%, מחייב פעילות נמרצת להגדלת צד ההיצע. לכשתבשיל פעילות זו היא תתרום לשיווי משקל, ברמות מחירים אשר לא יבואו לידי ביטוי בחריגה מיעד יציבות המחירים במשק".

האם האבטלה תרד?

"שוק העבודה בישראל המשיך להפגין חולשה ברביע השני של השנה. אמנם המשק צמח בכ-1.0%, במונחים שנתיים ברבע זה לאחר צמיחה שלילית ברבע הראשון, אך שוק העבודה לרוב מפגר אחר שינויי המגמה בפעילות הכלכלית", כותבים בלאומי. "כך, ברבע השני של 2009 הסתכם שיעור הבלתי מועסקים בכ-8.0% - עלייה לעומת שיעור של 7.6% ברבע הראשון. יחד עם זאת, לאחר עלייה מפתיעה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה ברבע הראשון, שב שיעור זה וירד ברבע השני והגיע לרמתו הממוצעת בשנת 2008. מקור הירידה כולה הוא בשיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה, ביטוי אפשרי לפסימיות באשר ליכולתן למצוא תעסוקה. נתון נוסף הראוי לציון הוא הירידה במספר המועסקים ברבע השני, אשר היתה נמוכה במקצת מזו של הרביע הראשון. מוקדם לומר האם זהו איתות לשינויי מגמה בתחום התעסוקה".

האבטלה גבוהה במיוחד במחוזות ירושלים והצפון

"כאשר בוחנים את שיעור האבטלה הכולל במשק ראוי לשים לב גם לפילוח לפי אזורים", מסבירים בלאומי. "התמונה העולה מבדיקה זו מלמדת כי קיימת שונות גבוהה בין אזורי הארץ השונים. בפרט באזור ירושלים שיעור האבטלה היה גבוה מ-10% ברביע השני של 2009 ואילו באזור המרכז היה שיעור האבטלה 7%, בקירוב. עוד יש לזכור כי אזורי המרכז ות"א בהם השיעור נמוך מהממוצע, מהווים קרוב למחצית מכוח העבודה האזרחי. לכן נראה כי אזורי ירושלים והצפון הם אשר דורשים כיום את עיקר הפעילות לצורך הגברת התעסוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully