וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצהרת הון כתנאי לייבוא אישי של מכוניות

מאת מירב ארלוזורוב

2.9.2009 / 23:23

לפי דו"ח ועדה ציבורית שמינה משרד התחבורה, אנשים מחוסרי יכולת כלכלית לכאורה מייבאים ג'יפים בשווי מאות אלפי שקלים. כתוצאה, התחום נהפך ליבוא מסחרי - בתחפושת של יבוא אישי

המאבק ביבוא האישי של כלי רכב לישראל עולה מדרגה. רשות המסים שוקלת לבדוק את מי שמייבא מכוניות בעצמו לישראל, ובמקרים שבהם יימצא חוסר הלימה בין היכולות הכלכליות של המייבא לעלות הרכב שיובא על ידו - הוא יידרש להגיש לרשות הצהרות הון. לפי הערכות, ב-2009 יגיעו לישראל כ-3,000 מכוניות ביבוא אישי.

הצורך בהצהרת הון עלה לאור החשדות כי היבוא האישי של מכוניות לישראל משמש בחלק מהמקרים להונאת מס, וכנראה אף להלבנת הון. על פי החוק, נדרשת הצהרה על הכנסת כסף מזומן בסכום של 90 אלף שקל ויותר לישראל. לעומת זאת, מכוניות בשווי מאות אלפי שקלים מיובאות ביבוא אישי ללא צורך בהצהרה.

דו"ח ועדה ציבורית לבחינת מכלול ההיבטים של שוק היבוא האישי מעיד עד כמה הוא פרוץ. הוועדה, בראשות השופטת קיי בלנש, מונתה על ידי מנכ"ל משרד התחבורה והגישה את המלצותיה ביוני. לפי הוועדה, בתחום היבוא האישי קיים "היקף עצום של זיופים", לרבות חשבוניות רכישה חלקיות, חשבוניות פיקטיוויות, שינוי ההיסטוריה הבטיחותית של המכונית, התאמות לתקינה הישראלית שנעשות למראית עין בלבד, תרמיות של החלפת רכיבים שלא הוחלפו בפועל והעברת בעלות של המכונית, אף שהחוק אוסר העברת בעלות בשנתיים הראשונות לאחר הרכישה.

מוקד התרמיות בתחום הוא בכך שהתחום נהפך ליבוא מסחרי - בתחפושת של יבוא אישי. אף שהחוק מתיר לאדם לייבא מכונית עבור עצמו, פועלות בתחום סוכנויות יבוא. כדי להסוות את פעילותן, הן מייבאות מכוניות על שמות פיקטיוויים של אנשים פרטיים.

לפי נתוני ועדת בלנש, אף שהיבוא האישי מתמקד כמעט רק במכוניות יוקרה מארה"ב, בעלות של מאות אלפי שקלים למכונית, ההכנסה של 10% מהמייבאים אינה עולה על שכר מינימום, ול-30% עד 40% מהם אין הכנסה כלל. כאשר אותם מייבאים מתייצבים במשרדי המכס כדי לאסוף את מכוניתם, "מופיעים אנשים שמראם מעורר חשד כי אין להם יכולת כלכלית כלשהי", כותבת ועדת בלנש, "חלקם אף לא ידעו לתת הסברים מינימליים אודות בקשת היבוא, כלי הרכב וההליכים אותם ביצעו לטענתם - מה שמחזק את החשש לקיומה של מערכת יבוא מסחרי תוך ניצול מצוקתם של חלשים".

לפי הערכת רשות המסים, חלק גדול מכלי הרכב ביבוא אישי מיובאים במחיר מזויף הנמוך במתכוון, כדי לחסוך בעלות מסי הקנייה. זיוף המחיר מאפשר גם לארגוני פשע להבריח כספי פשיעה ולהלבין רווחים. להערכת הרשות, מדובר באובדן הכנסות מסי קנייה של 100 מיליון שקל בשנה - מתוך 600 מיליון שקל המשולמים על ידי יבואני הרכב האישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully