וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגיל של מנורה: קבעו פוליסות רטרואקטיווית

מאת אתי אפללו

2.9.2009 / 23:23

עובדים ולקוחות של מנורה קבעו את תאריך העברת פוליסת החיסכון שלהם בדיעבד, בהתאם לביצועי הפוליסות בשוק ההון. מנורה מבטחים: הלקוחות שלנו לא נפגעו והלקחים הופקו

רבים ממנהלי ההשקעות הבכירים אמרו שאם היו יודעים ב-2008 לאן הולכים השווקים, הם היו עושים הכל אחרת. גם חוסכים רבים שהפסידו חלק ניכר מחסכונותיהם ודאי אמרו לעצמם שאם היו יודעים מה עומד לקרות בשווקים - הם היו פודים את קופת הגמל בתחילת המפולת או קונים מניות והרבה לפני תחילת גל העליות של 2009.

ולכן מפתיע לגלות שהיו גם בני מזל שהצליחו לסובב את מחוגי השעון לאחור. ל-TheMarker נודע כי בחברת הביטוח מנורה מבטחים נהגו חלק מהעובדים לשנות באופן רטרואקטיווי את מסלולי ההשקעה בהם הפקידו את חסכונותיהם הפרטיים, כך שלא יספגו את הנפילות בשווקים. לא רק עובדים השתתפו בחגיגה הזאת. גם כמה לקוחות בני מזל וסוכן גדול שעובד עם החברה הצליחו להתחמק מההפסדים באמצעות שיטה זו.

בחלק מהמקרים העבירו עובדי מנורה מבטחים רטרואקטיווית את חסכונותיהם האישיים ממסלולי ההשקעה שהפסידו סכומים גבוהים לאלה שהפסידו סכומים נמוכים; במקרים אחרים הם העבירו את החסכונות ממסלולים שרשמו רווח מזערי למסלולים שהרוויחו סכומים גבוהים. לפני כמה שבועות פנו לחברה אנשי הפיקוח על הביטוח, בראשות ידין ענתבי, וביקשו ממנה דו"ח מפורט על עובדות המקרה ותוצאותיו.

"כולם עשו את זה"

מדובר בחסכונות של עובדי מנורה שנוהלו במוצר בשם טופ פייננס, שמשווק גם לציבור הרחב. זוהי פוליסת השקעה לטווח בינוני שדומה במאפייניה לקרן נאמנות, וניתן למשוך ממנה את הכספים בכל עת או להפקיד בה כספים חדשים, וכן להעביר את הכסף בין אפיקי ההשקעה - מניות, שקלים, אג"ח וכדומה. המוצר אמנם נקרא פוליסת ביטוח, אך במהותו הוא מוצר השקעה, כלומר אין לו מאפיינים ביטוחיים והוא מתנהל כמוצר חיסכון. כמעט כל חברות הביטוח משווקות מוצר מעין זה; מנורה מבטחים עצמה מנהלת בטופ פייננס נכסים בהיקף של כ-700 מיליון שקל.

אחד היתרונות של פוליסות השקעה אלה הוא האפשרות להעביר את הכסף בין מסלולי השקעה שונים ללא עלות. אם עמית בחר להשקיע במסלול כללי ולאחר מכן הוא מעוניין להעביר את הכסף למניות או למט"ח - הוא יכול לעשות זאת בטלפון אחד.

עובדים במנורה מבטחים, שחסכו את כספם האישי בפוליסות טופ פייננס של החברה, ניצלו יתרון זה היטב ובאופן אסור. כאשר עובד במנורה היה רואה שמסלול מסוים עלה בשוק, הוא היה פונה במייל או בטלפון לי' (האחראי על פוליסות העובדים; שמות המעורבים בפרשה שמורים במערכת) ומבקש ממנו לשנות את מסלול ההשקעה בפוליסה שלו בדיעבד.

אם בימים שלאחר מכן השוק היה יורד, העובד היה יכול לבקש שוב מי' לשנות את מסלול ההשקעה שלו למסלול סולידי לפי תאריך מוקדם יותר, כך שלא יספוג את ההפסדים. ממוצע הזמן שביקשו המשקיעים להחזיר לאחור הוא כשבועיים.

"אחת לכמה זמן כולם היו עושים העברות", סיפר מקור ל-TheMarker. "היינו רואים מה עולה והיינו מבקשים ממנו. שאלנו אותו אם זה בסדר מבחינתו, והוא אמר לנו שיש לו אישורים".

ככל הידוע, בפרשה מעורבים כ-20 עובדים, שנדרשו לאחר חשיפתה להחזיר את הכספים שהרוויחו כתוצאה מהשינויים הרטרואקטיוויים. הכספים שהוחזרו על ידי העובדים מוערכים במאות אלפי שקלים, אך היקף ההעברות שבוצעו בדיעבד גדול בהרבה ומסתכם בעשרות מיליוני שקלים. שבעה מהעובדים נשלחו על ידי החברה לבדיקת פוליגרף; שלושה נוספים פוטרו. כמו כן מעורב בפרשה בכיר אחד, שסיים בעקבות המקרה את עבודתו בחברה. בנוסף, סוכן ביטוח גדול של מנורה נאלץ להחזיר לחברה סכומי כסף גדולים בעקבות שינויים רטרואקטיוויים שביצע בתיקו האישי, ובאחד המקרים לקוח שלחץ קיבל שינוי מסלול בדיעבד כהטבה.

עדיין לא ברור מה היקף החסכונות שהועברו בדיעבד בין המסלולים, אולם למנורה מבטחים כמעט שלא נגרם נזק כספי, מכיוון שרוב המעורבים נדרשו להחזיר את הסכומים שהרוויחו. את יתרת הנזק הכספי זקפה החברה לתיק ההשקעות העצמי שלה (נוסטרו), כך שהפרשה לא פגעה בלקוחות החברה.

לאחר שחשפה את הפרשה, העבירה הנהלת מנורה את העניין לביקורת של מבקר הפנים של מנורה, ודירקטוריון החברה עודכן בנוגע למקרה. הטיפול בפוליסות העובדים הועבר בעקבות הפרשה ממנורה לאורות, סוכנות הביטוח שבבעלותה, כדי שלא יקרו מקרים דומים בעתיד.

מי בחברה ידע

הנוהג של החלפת מסלולי ההשקעה בדיעבד החל בתחילת 2008, וככל הנראה נמשך כמה חודשים. הנושא נחשף כאשר אחד העובדים ביקש לפדות את החיסכון שלו. מכיוון שבפוליסה של העובד בוצעו שינויים רבים, הדבר הדליק נורה אדומה בחברה.

"היו אלה כמה עובדים זוטרים שחרגו מהנהלים בתום לב", מבקש בכיר בחברה להדגיש. "מנסים לנפח את הפרשה, בעיקר עובדים לשעבר של מנורה שמעוניינים להתנקם בחברה".

אלא שמקורות אחרים מציירים תמונה שונה מעט. "יש עוד עובדים במנורה שהיו עושים את זה. זה הוצג כהטבה שמגיעה לעובדים, כמו דמי ניהול נמוכים", אמר אחד מהם. "כשפיטרו אותי בגלל הבק-דייטינג אמר לי מנהל המחלקה: 'יש לי רשימה של 40 עובדים, אותך אני מפטר ראשון, את השאר אחר כך'. אמרתי לו שהפיטורים של האחרים לא מנחמים אותי. בסך הכל ביקשתי את מה שאמרו לי שמותר לבקש".

מקור אחר מספר: "זה היה נהוג אצל פקידים בצוות, אצל מנהלי מחוזות וגם אצל בני משפחה של עובדים. כשזה התגלה הלכו למערכת הטופז (מערכת המיכון של מנורה; א"א) - שבה רואים את כל השינויים - והתחילו לבדוק".

מקור נוסף מסר כי הנוהג היה "חוצה צוותים". "להערכתי יותר מ-20 איש נהגו כך", אמר המקור. בתשובה לשאלה מי מהבכירים בחברה ידע על הנוהג הפסול, השיב: "כולם".

עם זאת, במנורה מתעקשים כי הבכירים בחברה לא ידעו על הנוהג, ואף לא נערכו שינויים בדיעבד בפוליסות של בכירים. "הפקיד פעל על דעת עצמו, ולא על פי הוראות מהבכירים", ציין בכיר בחברה.

אך לטענת הפקיד י', לא זה היה המצב. "בכיר בחברה נתן לי הוראה לבצע בדיעבד שינויים בפוליסות שלו", הוא מספר. "זה נהפך לתרבות במנורה, ניתנה לגיטימציה לעשות את זה. לא עשיתי דברים על דעת עצמי, אלא בתום לב בכפוף להוראות של בכירים מעלי. כאשר מנהל נותן הוראה, פקיד מבצע ולא שואל שאלות".

לדברי י', לא רק עובדי החברה נהגו לשנות את השקעותיהם באופן רטרואקטיווי - גם חלק קטן מלקוחות החברה נהנה מנוהג זה. "אני ביצעתי את השינוי לבכירים, אבל ביצעו שינויים דומים גם ללקוחות. עשו את זה כדי לשמר את הלקוח. הנהלת החברה נתנה לזה לגיטימציה".

תגובת מנורה

ממנורה מבטחים נמסר בתגובה: "מדובר באירוע נקודתי וקטן, שדווח למשרד האוצר, הובא בפני ועדת הביקורת ודווח לדירקטוריון. המסקנות הנדרשות מהאירוע הוסקו, ויש להדגיש כי מדובר בפגיעה בכספי החברה (נוסטרו) - ולא בכספי העמיתים - וגם פגיעה זו היא מינורית. בנוסף ננקטו צעדים כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו, ובהם הפרדת ניהול כספי העובדים מהחברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully