וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ פוליטי על הפרקליטות לגבי בנייה בשטחים

גלעד גרוסמן

3.9.2009 / 6:00

תנועת "שלום עכשיו" טוענת כי גורמים פוליטים בימין מפעילים לחץ על פרקליטות המדינה בכדי שתשנה עמדתה בנוגע לבנייה בלתי חוקית בשטחים. במשרד המשפטים דוחים הטענות

לחץ פוליטי בלתי לגיטימי מצד גורמים בימין, ביניהם שרים בכירים, מופעל על פרקליטות המדינה בכדי שתשנה את עמדתה לגבי הבנייה הבלתי חוקית בשטחים – כך נטען במכתב ששלחה תנועת "שלום עכשיו" ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.

במכתב נטען כי, "בשבועות האחרונים מופעל על פרקליטות המדינה מכבש לחצים פוליטי, אותו מובילים שרים בכירים בממשלה, לרבות שר המשפטים, ועניינו שינוי תשובות המדינה לבג"ץ במקרים של הגשת עתירות כנגד בנייה בלתי חוקית ברחבי הגדה".

ב"שלום עכשיו" מביאים דוגמה לשינוי העמדות של הפרקליטות בתשובה שהגישה המדינה לגבי עתירה בנושא בנייה בלתי חוקית של עשרה מבנים סמוך להתנחלות קריית נטפים באזור השומרון. התנועה ביקשה מבית המשפט להוציא צו ביניים שיורה למדינה לנקוט בפעולות לשם מניעת אכלוס המבנים ולמנוע את פעולות הבנייה במקום.

המדינה הודתה שמדובר בבניה בלתי חוקית, אולם הפרקליטות התנגדה להוצאת צו ביניים שיאסור כל שימוש ואכלוס המבנים הבלתי חוקים. בתשובת המדינה אין גם התחייבות להוצאת צווי הפסקת עבודה וצווי הריסה סופיים למבנים. זאת, בניגוד למקרים דומים בעבר שבהם הסכימה הפרקליטות להוצאת צווי הפסקת עבודות.

מקרה נוסף של שינוי בתגובת המדינה, שאינו מוזכר בפניה למזוז, ניתן למצוא בתגובה שהוגשה לגבי עתירה שהגיש ארגון "יש דין", שיידון היום (חמישי) בבג"ץ. בעתירה, שהוגשה בחודש שעבר, דרש הארגון מבית המשפט להורות על הפסקת הבנייה הלא חוקיות המתבצעות באדמות פלסטיניות פרטיות סמוך להתנחלות כוכב יעקב, שבה כבר נבנו 12 בתים. "מניסיון העבר עולה כי כאשר מוגשת עתירה כגון זו, ממהרים בוני המבנים הלא חוקיים לאכלסם כדי לסכל את האפשרות שצו ביניים של בית המשפט הנכבד יהיה אפקטיבי", נכתב בעתירה.

הפרקליטות הודתה שמדובר בבנייה בלתי חוקית, אולם באופן תקדימי, תגובת המדינה אינה מתייחסת לשאלת הבעלות על הקרקע. גם במקרה זה המדינה מתנגדת להוצאת צו ביניים להפסקת העבודות, בטענה שהשטח הוכרז כשטח צבאי סגור והוצאו צווי הפסקת בנייה.

"על הפרקליטות להתעלם מכל לחץ פוליטי"

"אנו רואים בחומרה כל ניסיון של הדרג הפוליטי, בכיר ככל שיהיה, להשפיע על מדיניות שלטון החוק בישראל ולאלץ את גופי אכיפת החוק, לרבות פרקליטות המדינה, לשנות את עמדתם בהתאם לתפיסת עולם פוליטית-אידיאולוגית", נכתב במכתב של "שלום עכשיו". "משול הדבר לאי הגשת כתב אישום כנגד שר או אישיות פוליטית רק בשל לחץ המופעל מצד הדרג הפוליטי על אנשי הפרקליטות ועובדי משרד המשפטים".

בתנועה מבקשים ממזוז להורות למחלקת הבג"צים במשרד המשפטים להתעלם מכל רמיזה או לחץ פוליטי ולפעול ביושר ובמקצועיות על מנת לשמור על האינטרס הציבורי ועל עקרון שלטון החוק. "כניעה של משרד המשפטים לכוחות פוליטיים, כפי שבאה לידי ביטוי בתשובת המדינה, תביא להתפוררות מוחלטת של שלטון החוק ולפגיעה אנושה באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל", נכתב.

במשרד המשפטים דוחים את הטענות. "העמדות המוצגות בבג"ץ על-ידי פרקליטות המדינה במענה לעתירות אלו משקפות את הדין ואת העובדות והעמדות אשר מועברות לפרקליטות ממשרד הביטחון, ממשרד ראש הממשלה ומיתר הגורמים הרלבנטיים", נאמר בתגובת המשרד. "התגובות לבית המשפט מוגשות רק לאחר קבלת הערות ואישור הגורמים האמורים, ועל דעתם, וככל שיש צורך התגובות נתמכות בתצהיר של הגורם המתאים".

במשרד המשפטים מבהירים שהפניה למשרדי הממשלה נובעת מהעובדה שהעתירות לגבי הבנייה בשטחים מוגשות נגד שר הביטחון וגורמי האכיפה, שהם הגורמים המופקדים מטעם הממשלה על אכיפת דיני התכנון והבניה באיו"ש.

דובר ועד קריית נטפים, מוטי עובדיה, מסר בתגובה כי "על פי כל הבדיקות מדובר באדמה יהודית. שלום עכשיו כנראה מחזיקים במפות משלהם, לפיהן הכל שייך לערבים. אנו שוקלים להגיש נגדם תביעת דיבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully