וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי: חלוקים לגבי היקף ההתאוששות

נמרוד הלפרן

2.9.2009 / 21:44

חברי ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי העריכו בישיבתם האחרונה כי המיתון בארה"ב התסיים בחודש שעבר, אולם עדיין קשה להעריך עד כמה

המיתון בארה"ב - הכלכלה הגדולה בעולם - הסתיים בחודש שעבר, אולם עדיין קשה להעריך את עוצמת ההתאוששות, העריכו חברי ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (fomc) בישיבתם האחרונה שהתקיימה ב-11 וב-12 באוגוסט, ואשר הפרוטוקול שלה פורסם היום.

חברי הוועדה העריכו כי נרשמת התייצבות בצריכה הפרטית ובמגזר הייצור, והתאוששות בשוק הדיור. כמו כן, העריכו כי חל שיפור בתחזית לכלכלות אחרות בעולם - דבר שעשוי לתרום לשיפור ביצוא מארה"ב. בכירי הבנק הפדרלי שבו והעריכו כי כלכלת ארה"ב צפויה לשוב לצמיחה במחצית השנייה של השנה.

"מרבית משתתפי הישיבה העריכו כי הכלכלה צפויה להתאושש באיטיות במהלך המחצית השנייה של השנה, וכולם הסכימו כי היא עדיין פגיעה לזעזועים", נכתב בפרוטוקול הישיבה. "התנאים בשוק התעסוקה ממשיכים להיות חלשים, וחוזים במגזר העסקי הצביעו על כך שחברות ימשיכו להיות זהירות למדי בכל הקשור לגיוס עובדים גם לאחר שהביקוש למוצריהן יתאושש".

רבים ממשתתפי הישיבה העריכו כי פחתו הסיכונים לכלכלה, וכלל תחזיתם היתה אופטימית הרבה יותר מזו של הישיבה הקודמת שהתקיימה לקראת סוף חודש יוני. בכירי הבנק הפדרלי צופים האצה בקצב התאוששות כלכלת ארה"ב במהלך שנת 2010, אם כי היו חלוקים לגבי היקף ההתאוששות, מחשש להמשך חולשה בצריכה הפרטית.

צמיחה בפעילות הייצור

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיעה בחודש שעבר על מינוי יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, לכהונה שנייה.

מוקדם יותר היום, מסר משרד המסחר האמריקאי כי הזמנות מבתי חרושת בארה"ב גדלו בחודש יולי ב-1.3% - עלייה חודשית ברביעית ברציפות. עם זאת, העלייה היתה מתונה מתחזיות הכלכלנים לעלייה של 2%. הזמנות למוצרים בני קיימא זינקו ב-5.1% ביולי, לעומת תחזית ראשונית משבוע שעבר לעלייה של 4.9%, מסר המשרד. עם זאת, הזמנות למוצרים שאינם בני קיימא נפלו ביולי ב-1.9% - הירידה החדה ביותר מאז דצמבר.

עוד בחזית המקרו היום בארה"ב: פריון העבודה בארה"ב קפץ בשיעור שנתי של 6.6% ברבעון השני של השנה - הזינוק החד ביותר מאז הרבעון השלישי של 2003 - מסר היום משרד העבודה האמריקאי. העלייה החיתה חדה מתחזיות הכלכלנים אשר צפו עלייה של 6.4%. עלו העבודה נפל ברבעון השני בקצב שנתי של 5.9% - הירידה החדה ביותר מאז הרבעון השני של שנת 2000, וירידה חדה במעט מתחזיות הכלכלנים לירידה של 5.8%.

הפעילות במגזר הייצור בארה"ב צמחה באוגוסט בראשונה מאז כניסת כלכלת ארה"ב למיתון, מסר אתמול מכון המחקר ism. מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור בארה"ב עלה באוגוסט לרמה של 52.9 נקודות לעומת 48.9 ביולי, מסר ism. העלייה היתה חדה מתחזיות הכלכלנים אשר צפו עלייה של המדד לרמה של 50.5 נקודות.

זו הפעם הראשונה זה 19 חודשים שהמדד עולה מעל לרמה של 50 נקודות. קריאה של המדד מעל לרמה זו משקפת צמיחה בפעילות הייצור, ואילו מדד מתחת לרמה זו מצביע על ירידה בפעילות. רכיב ההזמנות החדשות של המדד זינק באוגוסט לרמה של 64.9 נקודות - רמתו הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2004 - לעומת רמה של 55.3 ביולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully