וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפחות הפעם אנחנו לא אשמים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

4.9.2009 / 12:14

אל-קאעדה ניסה לחסל נסיך סעודי, בתימן מתנהלת מלחמה עקובה מדם ונציגי המדינות המתונות במזרח התיכון מפנים אצבע מאשימה לכיוון טהרן. מישהו אמר ישראל? לא הפעם

בעולם הערבי בכלל ובערב הסעודית בפרט לא מצליחים להתאושש מניסיון חיסולו של הנסיך הסעודי מוחמד בן נאיף על ידי מחבל של ארגון אל-קאעדה בסוף השבוע שעבר. ככל שעברו הימים מאז ניסיון החיסול, הלכו והתרבו הפרטים אודות המקרה. בין השאר התברר כי המחבל הגיע מתימן, כי הוא אחד המבוקשים הבכירים לשלטונות סעודיה וכי הוא אף שוחח כמה דקות עם הנסיך בטרם ניסה לחסלו באירוע שנערך בביתו לרגל חודש הרמדאן.

למזלו הרב של הנסיך הסעודי, המכהן כסגן שר הפנים בממלכה, המחבל הצליח לפצוע אותו קלות בעוד הוא - המחבל - התפוצץ לעשרות חתיכות. עיתוני ערב הסעודית, השונאים שנאת מוות את ארגון אל-קאעדה, פרסמו את תמונות הזוועה של המחבל המרוסק, במטרה להרגיז את אל-קאעדה ותומכיו. באחת התמונות, שפורסמה השבוע בעיתון "אל-ווטן", מופיעה כף רגלו המרוסקת של המחבל ומתחתיה נכתבה העקיצה: "הרגל, אשר נשאה את הראש הבוגד והגוף הבוגד, נגדעה בפיצוץ הבוגדני".

בערב הסעודית רואים בניסיון חיסולו של בכיר בית המלוכה כעליית מדרגה במלחמה שהיא מנהלת עם ארגונו של אוסמה בן לאדן. מזה מספר שנים מנסה הארגון הקיצוני לפגוע ביעדים בערב הסעודית, הנתפסת בעיניו כמשתפת פעולה עם המערב. לפני כשבועיים הודיעו השלטונות הסעודים כי עצרו במהלך השנה האחרונה 44 פעילים בחשד להשתייכות לאל-קאעדה כשברשותם אמצעי לחימה וחומרי נפץ.

בצל הרדיפה הצמודה אחריהם, החליטו פעילי אל-קאעדה להעביר את מרכז הכובד של פעילותם לתימן השכנה. במדינה הענייה, היושבת בצומת ימי חשוב מאין כמותו, חוששים מכך ששבטים מורדים, ארגון אל-קאעדה, ואירן ינסו להשתלט על המדינה ולהפוך אותה למדינת טרור. במסגרת הלחימה העיקשת שהיא מנהלת נגד המורדים השיעים במחוז סעדה האשימה ממשלת תימן את אירן בסיוע למורדים. המורדים ועיתוני אירן טענו מנגד כי ערב הסעודית סייעה לשלטונות התימנים להפציץ ולתקוף את המורדים.

שתי דוגמאות קטנות אלו, על המתרחש בערב הסעודית ותימן, מוכיחות כי העימותים במזרח התיכון מתנהלים גם בלי קשר לישראל. נהפוך הוא: העימותים החריפים ביותר הם אלו שדווקא לא קשורים אלינו. דבר נוסף שעולה מעימותים מזוינים רבים במזרח התיכון הוא שאירן אינה מוותרת על הניסיון להפוך לגורם המרכזי במזרח התיכון. היא ממשיכה לממן ולאמן גופי טרור כמו חיזבאללה וחמאס ולנסות להשפיע על תימן, עירק ולבנון. העימות בין מצרים לאירן הוא גלוי וידוע ובין שתי המדינות אין כלל יחסים דיפלומטיים. השבוע איימה גם תימן לנתק את יחסיה עם הרפובליקה האיסלמית.

השבוע גם התעורר זעמו של מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא. בראיון שהעניק לעיתון כוויתי האשים מוסא את אירן בהתערבות בלתי הולמת בענייני העולם הערבי. הוא טען כי ההתערבויות "הן דבר מסוכן מאד" וכי היא לא תוכל להמשיך בהתנהגותה זו. בעולם הערבי מבינים שמאחורי ניסיון החיסול של הנסיך הסעודי אמנם לא עומדת אירן אלא בן לאדן, אולם אם המלחמה הקרה בין המתונים לקיצוניים במזרח התיכון תלך ותתחמם, לא ירחק היום שבו חיסול בכיר סעודי על ידי אירן יהפוך למציאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully