וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכירו: הישראלי שגרף 1.4 מיליארד מעסקת מארוול-דיסני

רונית דומקה

2.9.2009 / 0:09

אייזק פרלמוטר, ישראלי שהגיע לארה"ב לפני 40 שנה, משמש כמנכ"ל חברת הקומיקס שנרכשה ע"י ענקית האנימציה. ישמש כאחראי על התיאום מול מנהלי דיסני

הוא אולי לא מפורסם כמו ספיידרמן, אקסמן ושאר הדמויות שיצרה החברה שלו, אך הוא מסתורי לא פחות מהן. אייזק "אייק" פרלמוטר, 66, מנכ"ל ענקית הקומיקס מארוול שנרכשה על ידי דיסני, שומר על חשאיותו באופן כמעט פנאטי. איש מלבד מכריו הקרובים אינו יודע כיצד הוא נראה או נשמע, הוא מקפיד שלא להתראיין לתקשורת והשמועות בהוליווד טוענות שלבכורת הסרט איירון-מן ב-2008 הוא הגיע בתחפושת, חמוש במשקפיים ובשפם.

ביום שני הודיעה ענקית המדיה וול דיסני על רכישת מארוול תמורת 4 מיליארד דולר במזומן ובמניות, באחת העסקאות הגדולות בתחום המדיה מתחילת המיתון. העסקה כבר אושרה על ידי הדירקטוריונים בשתי החברות, אך השלמתה כפופה לאישור רשות ההגבלים העסקיים ובעלי המניות של מארוול.

פרלמוטר, ישראלי לשעבר, מחזיק בנתח של 37% מחברת מארוול. הוא צפוי לגרוף לכיסו 867 מיליון דולר במזומן ומניות בשווי 565 מיליון דולר, ולהפוך לאחד מ-20 המשקיעים הגדולים בדיסני. למרות ההון שירוויח מהעסקה, פרלמוטר ימשיך לשמש אחרי על ניהול נכסי מארוול, כמו גם על תיאום מול מנהלי דיסני בנוגע לשילוב פעילות מארוול בחברה.

מכור לעבודה

מארוול, שנוסדה ב-1933 כמו"לית של חוברות קומיקס התרחבה עם השנים לתחומי הסרטים והצעצועים. החברה מזוהה לרוב עם שני שמות: סטן לי, היוצר האגדי של ספיידרמן ודמויות נוספות המובילות את החברה עד היום, ואבי ארד הישראלי, שהוביל את התרחבותה לתחום הקולנוע.

פרלמוטר הצליח עד כה להישאר מחוץ לאור הזרקורים. האנשים המעטים שמכירים אותו והסכימו לספק פרטים על חייו תיארו אותו כמכור לעבודה, שהיה שמח לעבוד 27 שעות ביממה אם הדבר היה אפשרי. את שעות הפנאי שלו הוא מנצל למשחקי טניס ("הוא אינו אוהב להפסיד", סיפר עליו בכיר במארוול שמשחק עמו), והוא ואשתו מחזיקים בבתים בניו יורק ובפאלם ביץ' שבפלורידה.

לארה"ב הגיע פרלמוטר לפני כ-40 שנה, בשנות ה-20 לחייו, עם חלומות גדולים ומעט כסף בכיס. לאחר שהתחתן עם לורה, אזרחית אמריקאית, הלווה פרלמוטר כסף מהוריה ופתח עסק של מוצרי "הכל בדולר". בהמשך רכש חברות שנקלעו לפשיטת רגל, כמו רמינגטון (יצרנית מכשירי הגילוח).

ארד, שהגיע לארה"ב באותה התקופה כמו פרלמוטר, היה מעצב צעצועים שהרוויח כסף מתמלוגים. השניים נפגשו בשנות ה-70, כאשר בעקבות עסקה נתגלע ביניהם ויכוח בנוגע לתמלוגים. אך במקום לריב הם החליטו לשתף פעולה, החלטה שהפכה אותם כעבור 30 שנה למיליארדרים.

ב-1990 רכש פרלמוטר את טוי-ביז - חברת צעצועים קנדית כושלת שבין השאר ייצרה בובות המתבססות על דמויות הקומיקס של מארוול - מיזם שבו שיתף את ארד. שיתוף הפעולה עם מארוול עורר אצל פרלמוטר עניין וסקרנות במעשיו של המיליארדר רון פרלמן, שרכש את החברה ב-1989. פרלמוטר החליט להציע לפרלמן הצעה בלתי שגרתית למיזוג חלקי. ההצעה התקבלה ובמסגרתה קיבלה מארוול נתח משמעותי מטוי-ביז, בתמורה לרישיון תמידי ליצירת צעצועים של דמויותיה - עסקה שהשתלמה לשני הצדדים.

ב-1993 מונה פרלמוטר לדירקטור במארוול וב-1995 החל לשמש יו"ר הדירקטוריון. ב-1996 נקלעה החברה לקשיים, על אף הנפקתה המוצלחת בוול סטריט. היא רשמה הפסדים עצומים ונקלעה למאבקים משפטיים בשל זכויות הפצה של סרטים על דמויותיה. פרלמן לא הצליח למנוע מהחברה להגיע לסף פשיטת רגל, וגם יריבו העסקי, קארל אייקן, שהשתלט על החברה לזמן קצר, לא הצליח להצילה. עבור פרלמוטר וארד היתה זו הזדמנות פז: השניים עקפו את פרלמן ב-1998 במכרז לרכישת החברה, כשהציעו תמורתה 320 מיליון דולר.

ספיידרמן - המחזמר

מי שעבד עם פרלמוטר וארד יודע לספר כי אחת הסיבות להצלחת החברה היתה אופיים המנוגד. בעוד שפרלמוטר הוא איש עסקים מעונב, רציני וקשוח, ארד הוא טיפוס מוחצן שיודע לסחוף משקיעים בתוכניותיו הגרנדיוזיות, והוביל את חטיבת הסרטים להכנסות שיא.

פרלמוטר, שלא נוהג ללכת לסרטים ואפילו לא מכיר את כל דמויות מארוול, התמקד בצד העסקי של החברה, בעוד שארד, שאוהב לספר סיפורים ומשתעמם ממספרים ונתונים, היה אחראי על הצד היצירתי שלה. "הם זוג מוזר", אמר ג'פרי שולץ, סוחר אג"ח שהשקיע עם פרלמוטר בשנות ה-80 בראיון למגזין "ביזנסוויק". "אייק הוא כולו מרפקים ואבי כולו צ'ארם".

ב-2005 החליט פרלמוטר, לאחר שבע שנים שבהן התחלפו מנכ"לים רבים בחברה, לקחת את ההנהלה לידיו. ארד התפטר מהתפקידים בהם החזיק במארוול ב-2006, ופתח חברת הפקות עצמאית בשם אבי ארד הפקות (Avi Arad Productions), העובדת בשותפות עם מארוול. בשנה שעברה היה ארד מעורב בהפקת שובר הקופות איירון-מן.

גיבוריה של מארוול נהפכו כבר מזמן לכוכבי ענק. כיום מחזיקה מארוול, שחלק מהכנסותיה מגיע ממכירת זכויות לשימוש בדמויות הקומיקס שלה בסרטי קולנוע, ביותר מ-5,000 דמויות קומיקס, בהן איירון-מן, אקס-מן וארבעת המופלאים.

דמותו של ספיידרמן, למשל, שזכתה לשלושה סרטי קולנוע, עומדת לככב במחזמר בברודווי בשנה הבאה, ומיזם אקס-מן המצליח התפתח לסרטי המשך בכיכובן של הדמויות המרכזיות. אין זה פלא, אם כן, שדיסני הוותיקה מבקשת לנצל את גיבוריה הרעננים של מארוול להרחבת תחומי פעילותה ולהגדלת הכנסותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully