וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: יפן מרימה דגל לבן

טלי גולדשטין

2.9.2009 / 8:26

יפן הודיעה על כניעה ללא תנאים לאחר הפצצת האטום, הטיבטים הגולים מציינים את "יום הדמוקרטיה" ומחבר "שר הטבעות" הלך לעולמו והותיר אחריו עולם ומלואו

2 בספטמבר 1945: יפן נכנעת ללא תנאים. בכירים יפנים חתמו על כניעה ללא תנאים והביאו לסיום שש שנים של מלחמת העולם השנייה. בנוכחות 50 גנרלים מכוחות בעלות הברית, הנציגים היפנים עלו לספינת הקרב האמריקאית "מיזורי" שעגנה במפרץ טוקיו כדי לחתום על ההסכם. בתוך חצי שעה מהחתימה, שיירה של 42 ספינות אמריקאיות נכנסה למפרץ, כשעליה 13 אלף חיילים.

מפקד כוחות בעלות הברית, הגנרל דגלאס מק'ארתור, התייחס להפצצה הגרעינית של הירושימה ונגסאקי ואמר כי הצעד הצבאי "שינה את התפיסה המסורתית של מלחמה". לפי תנאי הפסקת האש, יפן הסכימה להפסיק את כל מעשי העוינות, לשחרר את כל שבויי המלחמה ולציית לתנאים של הצהרת פוטסדאם, שהגבילה את ריבונותה לארבעה איים בלבד. בנוסף, יפן הסכימה להכיר בסמכות האמריקאית. הקיסר הירואיטו נותר בתפקיד סמלי בלבד כראש המדינה.

יוזף סטלין בירך על כניעתה של יפן מאחר שלפי ההסכם, איי סחלין והאיים הקיריליים ישובו לידיים סובייטיות. האיים היו בשליטת יפן מאז 1904. ה-2 בספטמבר וה-15 באוגוסט 1945 מכונים כיום VJ Day.

מהתקיפה על פרל הרבור בדצמבר 1941, נחלה יפן ניצחונות וכבשה את הונג קונג, בורמה, הפיליפינים, מלאייה ובורנאו. אך המאמץ המלחמתי רוקן את הקופה המדינית. מ-1943 החלה יפן לספוג תבוסות ובמרץ 1945, טוקיו סבלה המתקפות קבועות של מפציצים אמריקאים. עשרות אלפים נהרגו והעיר נחרבה.

ב-6 באוגוסט 1945 וב-9 באוגוסט הפילה ארה"ב את פצצות האטום הראשונות והיחידות בהיסטוריה על הערים הירושימה ונגסאקי. יפן נאלצה להיכנע ללא תנאים. יפן קיבלה את עצמאותה בחזרה ב-1952, למעט האי אוקי נאווה שנשאר תחת שליטה אמריקאית עד 1972.

קצרצרים

1666 – עשרות אלפי בניינים נחרבו בשריפה הגדולה בלונדון, בהם גם כנסיית סנט פול. מניין ההרוגים בשריפה אינו ידוע, זאת מאחר ומותם של עניי העיר לא תועד. כמו כן, קורבנות רבים נשרפו כליל בשריפה.

1960 – הבחירות הראשונות של הפרלמנט הגולה של טיבט נערכו. יום זה מכונה מאז בפי העם הטיבטי כ"יום הדמוקרטיה". לקהילת הטיבטים הגולה בהודו היה ניסיון מוגבל בשלטון דמוקרטי. לפיכך, אחת ההצהרות הראשונות של הדלאי למה, לאחר שהשתקע בדרמסאלה, פירטה את חזונו לתהליך של דמוקרטיזציה, שסייע לבשמירת הקשר בין הקהילה הגולה לטיבטים שנותרו בטיבט. הדלאי למה ייעץ לקהילה להקים גוף נבחר ובו שלושה נציגים גולים שייצגו את שלושת המחוזות בטיבט וארבעה נציגים לארבעת הפלגים הדתיים – כך הוא הבטיח קשר הדוק עם טיבט.

בא לעולם

קיאנו ריבס (1964- ) – שחקן אמריקאי, "ספיד"

הלכו לעולמם

הו צ'י מין (1890- 1969) - מהפכן וייטנאמי, נשיא וייטנאם הצפונית

ג'ון רונלד רעואל טולקין, הוא ג''.אר. טולקין (1892-1973) – סופר אנגלי, מחבר סדרת "שר הטבעות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully