וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירה של השחיתות

עידו באום

31.8.2009 / 23:11

משפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט צפוי להיות ארוך ויקר - הוא יעלה הרבה כסף למשלם המסים, אך גם לאולמרט עצמו

בין אם יורשע ובין אם לא - אהוד אולמרט עלה, ועוד יעלה לנו, הרבה מאוד כסף. משפטו של ראש הממשלה לשעבר, שכתב אישום נגדו הוגש שלשום, הולך להיות משפט השחיתות הציבורית היקר ביותר שידענו עד כה - שני בעלותו רק למשפטו של אריה דרעי, שלו הקדישו חוקרי המשטרה ואנשי הפרקליטות במצטבר יותר מעשר שנים של חקירות ומשפט.

ככה זה, מאבק למען טוהר המידות מחייב משאבים וכסף - כספי ציבור. עם זאת, גם לאולמרט יעלה המשפט הזה הרבה מאוד כסף, מה שעשוי להשפיע על משכו והתמשכותו של ההליך המשפטי.

1.החוקרים

עיון ברשימת עדי התביעה מלמד על היקף המשאבים שנדרש לצורך חקירת הפרשות השונות שנקשרו באולמרט. 37 חוקרי משטרה מופיעים ברשימה זו - החל בתנ"צ שלומי איילון, מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בהווה, וכלה בתנ"צ זכריה בנאי, שהיה מפקד יאח"ה לפני 20 שנה. ואלה רק העדים שדרושים לצורך הוכחת הראיות.

בין בנאי לאיילון אין כמעט חוקר אחד ביחידה שלא נגע בצורה כזו או אחרת בפרשיות אולמרט, עד כי נדמה שבתקופה מסוימת אפשר היה לשנות את שם היחידה ליאח"א - היחידה הארצית לחקירות אולמרט.

2.הפרקליטות

כחלק מהמגננה התקשורתית, טוענים אנשי אולמרט כי לנוכח המאמץ שהושקע בחקירות ובהתחשב בכך שהיועץ המשפטי לממשלה הביא להתפטרותו של אולמרט מתפקיד ראש הממשלה, לא היתה ברירה אלא להגיש כתבי אישום; אם לא כן, היו היועץ המשפטי ופרקליט המדינה מצטיירים כמי שכשלו במיגור השחיתות, או כחשודים ברדיפה פוליטית.

עטים במיליון שקלים

טענה זו אינה משכנעת. ראשית, היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ופרקליט המדינה משה לדור סגרו ללא כתבי אישום שתי פרשיות מתוך החמש שבהן נחקר אולמרט - הפרשה של רכישת הבית ברחוב כרמיה ופרשת החשד להטיית המכרז ברכישת בנק לאומי. במיוחד במקרה האחרון, נוצר הרושם כי הפרקליטות נהגה עם אולמרט מנהג בית הלל; דהיינו, סגירת התיק, אף שהתעוררו בו שאלות בעייתיות.

שנית, חקירות של אישי ציבור נמשכות בישראל זמן רב, ולמרות זאת לא כולן מגיעות לכדי כתב אישום. הנחקרים בוודאי אינם מסייעים לקיצור משך החקירה, גם אם זכותם שלא לעשות זאת. בל נשכח את הקושי של חוקרי המשטרה בבואם לתאם מועדי חקירה מול אולמרט, או את משיכת הזמן של הסניגורים בשלב השימוע. שתי דוגמאות אלה ממחישות את הקשיים שמציבים נחקרים בעלי אמצעים בפני מערך החקירות שמולם.

3.הנחקרים

המאמץ הממושך הנדרש מהחוקרים ומהתובעים בפרשות אלה יוצר אצלם מוטיווציה להילחם בעוז רב יותר; אולי בצדק. מי ששותק בחקירתו, גם אם שמורה לו זכות השתיקה, מעורר חשד שיש לו מה להסתיר. הדבר נכון במיוחד בכל הנוגע לאישי ציבור, המחויבים לדווח על האינטרסים הכלכליים שלהם.

עיון בכתב האישום נגד אולמרט, המשתרע על פני יותר מ-60 עמודים, יוצר רושם כי לעתים יש בו גלישה לזוטות. כך למשל בעניין אוסף העטים של ראש הממשלה לשעבר: אולמרט דיווח בהצהרותיו למבקר המדינה כי האוסף שווה 140 אלף שקל, בשעה שהיתה בידו הערכת שמאי הקובעת כי האוסף שווה 1.3 מיליון שקל. האם מדובר בדבר של מה בכך? לא בטוח.

הנורמה הנהוגה בקרב אישי ציבור בישראל, כפי שהתגלתה במשפטו של שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, היא של ניצול טובות הנאה קטנות, מצטברות, על חשבון קופת הציבור. אצל הירשזון, מקורבו הפוליטי של אולמרט, היו אלה החזרים כספיים על ארוחות ומעטפות מזומנים - אצל אולמרט, לפי כתב האישום, היו אלה הנקודות המצטברות על כרטיסי הטיסה והקופה הסודית שמימן מוריס טלנסקי.

ההיסטוריה מלמדת

4.המשפט

למעשה, עכשיו זה רק מתחיל. כדי לקבל מושג על אורך הרוח הנדרש, כדאי להיזכר בסיפורו של שר הפנים לשעבר אריה דרעי, שהורשע בשחיתות אישית לצורך מימון רכישת דירותיו בירושלים. החקירה נגד דרעי נפתחה ביוני 1990 בעקבות תחקיריו של העיתונאי מרדכי גילת; היא נמשכה שלוש שנים, בין היתר משום שדרעי שמר על זכות השתיקה. רק ביוני 1993 הוגש נגדו כתב האישום - וחלפו עוד חמש שנים וחצי עד לסיום המשפט, שהתנהל בפני הרכב של שלושה שופטים, כפי שמבקשת הפרקליטות גם עתה. עוד שנה חלפה עד שערעורו של דרעי נדחה, ובסך הכל, הקדישה המדינה עשר שנים של חקירות ומשפט להרשעת דרעי. העלויות הכוללות של המשפט הגיעו כמעט ל-10 מיליון דולר.

המשנה לפרקליט המדינה לשעבר עו"ד יהושע רזניק, ומי שסייע בידו כפרקליט צעיר עו"ד ז'ק חן, הקדישו עשר שנים מחייהם למשפט דרעי. מאז פרשו השניים משירות המדינה ופתחו פרקטיקה פרטית. במשפט אולמרט יהיו אלה פרקליט מחוז ירושלים אלי אברבנאל ולצדו עו"ד אורי קורב, שינהלו את עיקר המערכה.

בראיון ל-TheMarker ציין לאחרונה המשנה לפרקליט המדינה עו"ד יהושע למברגר, כי הפרקליט שליווה את חקירות אולמרט (קורב) מטפל בנוסף בשני תיקי רצח. קורב יצטרך כנראה להתפנות מעיסוקיו האחרים.

לאברבנאל יש אמנם ניסיון במשפטים נגד שועים - הוא היה התובע במשפטו של השר לשעבר יצחק מרדכי, שהורשע בעבירות מין. ואולם המשפט של אולמרט יהיה גם משפט חייו.

5.השופטת

כפי הנראה, תשתתף במשפט אולמרט עוד שחקנית חשובה ומנוסה: נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, השופטת מוסיה ארד, שהפרקליטות מבקשת כי תעמוד בראש ההרכב. ארד היתה אחת משלושת השופטים שהרשיעו את דרעי בשוחד, במרמה ובהפרת אמונים ב-1999.

משפטו של הירשזון היה מונומנט בחתימת הקריירה השיפוטית של השופטת המחוזית ברכה אופיר-תום. משפטו של אולמרט יכול להיות משפט המפתח בסוף כהונתה של ארד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully