וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירת פולין נזכרת בפלישה הנאצית

דני ליבר

31.8.2009 / 19:56

לפני 70 שנים, פלשה גרמניה הנאצית לפולין ובכך החלה מלחמת העולם השנייה. שגרירת פולין לישראל בראיון לוואלה! חדשות: "היו פולנים שלצערנו היו אדישים לחלוטין לגורל שכניהם"

רויטרס

(צילום: נעם כהן, עריכת וידאו: איילת שולמן)

ה-1 בספטמבר, היום בו תלמידי ישראל חוזרים ללימודים כאזרחים במדינה חופשית, הוא גם היום בו פרצה מלחמת העולם השנייה, כשגרמניה הנאצית פלשה לפולין והחלה למעשה בהשמדת היהודים. כיום, 70 שנה אחרי הפלישה, פולין היא מדינה חופשית ודמוקרטית שחברה ב-2004 לאיחוד האירופי. אחרי כיבוש נאצי אכזרי ולאחר מכן כיבוש ודיכוי סובייטי, יכולים הפולנים לערוך חשבון נפש למה שאירע לפני כמה עשורים על אדמתם.

בראיון לוואלה! חדשות שנערך בשגרירות פולין בתל אביב, מספרת שגרירת פולין, אגנייאשקה מישבסקה, על היום בו פלשה גרמניה למדינתה. "עלינו לחשוב על האחד בספטמבר כתאריך בו פרצה המלחמה הגדולה והנוראית ביותר אי פעם. ביום שטוף שמש זה אף אחד לא חשב שהמטרה המרכזית של אדולף היטלר לא הייתה רק כיבוש אירופה, אלא גם הפיכתה לנקייה מיהודים", אמרה מישבסקה, "שישה מיליון פולנים נהרגו במלחמה, חצי מהם פולנים יהודים, הבירה שלנו נהרסה ויותר מ-80% ממנה נהרסו כליל, האליטה הפולנית הושמדה לחלוטין, וגם הציביליזציה ששגשגה כאלף שנים על אדמת פולין, נעלמה מעל פני האדמה. אני מתכוונת כמובן ליהודים".

"רגישים יותר לעמדה הישראלית"

השגרירה התייחסה גם לשיתוף הפעולה של הפולנים עם הנאצים ולכך שרוב מחנות ההשמדה הגדולים היו על אדמת פולין. "כשאנו מדברים על כך, במיוחד כיום, אנו בוגרים מספיק על מנת להתאבל על הקורבנות הפולנים, אבל גם להיות מודעים למה אנחנו הפולנים איבדנו כשהקהילה היהודית האדירה, שתרמה רבות לתרבות הפולנית, להיסטוריה שלה ולמדע שלה, הושמדה".

"היו פולנים שלצערנו היו אדישים לחלוטין לגורל שכניהם והיו פולנים שהסגירו את היהודים ובמקרים מסוימים אף הרגו את היהודים", אמרה מישבסקה, אך ציינה כי היו גם אנשים שסיכנו את חייהם כדי להציל יהודים ושרבים מחסידי אומות העולם הם פולנים.

בנוגע לעמדת פולין בנושא הקפאת הבנייה בהתנחלויות, אמרה שגרירת פולין בישראל: "פולין, כחברה באיחוד האירופי חולקת עמדה שעל המדינה הפלסטינית לקום, בגלל שזה יהיה לא רק דבר צודק, אלא זה גם יכול לסיים את הסכסוך. אולם באותו זמן אנו מבינים את העובדות בשטח - יהיו חילופי שטחים מפני שאף אחד לא יכול באמת להבין כיצד ניתן יהיה לפנות את ההתנחלויות הגדולות". מישבסקה ציינה כי פולין מחזיקה בדעה שונה משאר מדינות אירופה וכי היא מבינה את שיקוליה של ישראל כשזו מתנגדת להקפאת הבנייה. "אנו מבינים, בגלל ההיסטוריה שלנו, שחירות ועצמאות הם לא דבר מובן מאליו ובשל כך אנחנו יותר רגישים ממדינות אחרות כשישראל מדברת על הדאגות הביטחוניות שלה", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully