וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בור הנדל"ן שהטביע את אפריקה: ארה"ב

רז סמולסקי

31.8.2009 / 7:13

בשנים האחרונות השקיעה אפריקה ישראל מאות מיליוני דולרים בשוק הנדל"ן המבטיח של ארה"ב, שבעקבות המשבר נהפך לביצה טובענית

באפריל 2007, בימי השיא של הגיאות בנדל"ן, רכשה אפריקה ישראל את מגדל ה"ניו יורק טיימס" בניו יורק ב-525 מיליון דולר. את מגדל המשרדים היא תיכננה לשפץ בהשקעה נוספת של 190 מיליון דולר, ובסך הכל מדובר בהשקעה של כ-715 מיליון דולר.

בסוף 2008 הוערך שווי הנכס לצורך הדו"חות הכספיים ב-315 מיליון דולר - ירידה של 40% בשווי מגדל משרדים במקום שלכאורה אמור להיות מהיציבים בעולם, שוק עם אקלים פוליטי נוח, מערכת בנקאות ממוסדת ורמת סיכון נמוכה.

בראיון לערוץ 2 שנערך באוקטובר 2008, נשאל לבייב אם אין סכנה שלא יצליח להחזיר את ההלוואות שלקח. "כל הפעילות שלנו מגובה בנכסים ריאליים. לא השקענו בעסקי ירח וחלל או בקידוחים וחיפושים של נפט בים הגדול", השיב.

זמנים קשים בטיימס

בזמנו הטיעון של לבייב נשמע הגיוני. הרי מדובר בהשקעות בנדל"ן - ענף שהסיכונים בו יחסית נמוכים. ואולם המשבר טרף את הקלפים, וארה"ב נהפכה מהשקעה מבטיחה לביצה שבה שקע לבייב. בדו"חות הכספיים של אפריקה ישראל חוזרת שוב ושוב השורה "לאור המשבר הפיננסי והשפעתו על שוק הנדל"ן בארה"ב...", שפותחת את ההסבר לירידת שווי נכסיה.

ואולם המשבר הפיננסי לא פגע רק בשווי הנכסים של אפריקה. הירידה בשווי נדל"ן נובעת מאבטלה, כאשר רוכשי דירות לא יכולים או לא רוצים להשלים עסקות, הבנקים לא מאשרים משכנתאות, חברות מצמצמות שטחים במגדלי משרדים ולוחצות את מחירי השכירות למטה, והבנקים לא מאריכים ולא ממחזרים הלוואות, אך ממהרים לממש נכסים בדרך לעיקול.

מגדל ה"ניו יורק טיימס" לא היה הנכס היחיד שאפריקה ישראל רכשה בימי השיא של חגיגת הנדל"ן במנהטן. ב-2007 היא נכנסה לפרויקטים נוספים במנהטן ובארה"ב כולה. היא נכנסה לשותפות (50%) עם מאן ריאלטי שבשליטת מוריס מאן בפרויקט apthorop, לפי שווי של 426 מיליון דולר; רכשה את מגדל השעון במנהטן ב-200 מיליון דולר; וכן שלחה ידה בשני פרויקטים נוספים בוול סטריט ובברודווי, ב-150 מיליון דולר.

מגדל אפתורפ, שבו 163 דירות, לא הסב לאפריקה ישראל נחת. מלבד סכסוך עם השותפים, מחירי הדירות בו ירדו בצורה דרמטית. לפי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל" מדובר בירידה של כ-50%, ולפי ה"ניו יורק פוסט", נכון למאי השנה נמכרו רק שתי דירות בפרויקט.

תחת הכותרת המאיימת "לאור המשבר הפיננסי", קשה גם להיפטר מנכסים. כך היה גם במקרה של קרקע לא מפותחת של אפריקה ישראל במיאמי, בשם "42 block", שבסוף 2007 כמעט נמכרה בכ-89 מיליון דולר. הרוכשת שילמה דמי פיקדון והתאריך הסופי להשלמת העסקה נקבע לתחילת 2010, אלא שהרוכשת החליטה לסגת מהעסקה מטעמים שמוגדרים על ידה כ"כוח עליון".

גם בלאס וגאס ביצעה החברה השקעה שלא תניב פירות בקרוב. ביוני 2007 היא רכשה עם שותפים קרקע ב-625 מיליון דולר, עם תוכניות גדולות לבנות כמה בתי מלון, אולם כנסים, קניון וקזינו. ואולם התוכניות נגנזו, והחברה הודיעה שאין בכוונתה להשקיע בפירעון ההלוואות של הפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully