וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך אומרים "מהפך" ביפנית?

טלי גולדשטין

30.8.2009 / 17:12

לאחר 54 שנים בצמרת, המפלגה הליברל-דמוקרטית היפנית ספגה מפלה צורבת בבחירות בעקבות הטיפול הכושל שלה במשבר הכלכלי. רה"מ טארו אסו התפטר

בחירות היסטוריות ביפן: ניצחון סוחף למפלגת האופוזיציה, המפלגה הדמוקרטית על פני מפלגת השלטון הוותיקה – המפלגה הליברל-דמוקרטית. ראש הממשלה טארו אסו, העומד בראש מפלגת השלטון, הודיע היום (ראשון) על התפטרותו מראשות המפלגה בעוד יריבו המנצח יקויו האטוימה הכריז כי הוא מתחיל להקים ממשלה חדשה, בה ישתף את המפלגות הקטנות במסגרת קואליציה.

טארו אסו, ראש ממשלת יפן המובס. רויטרס
טארו אסו, ראש ממשלת יפן המובס/רויטרס

בעלי זכות הבחירה ביפן, כ-100 מיליון במספר, הגיעו בהמוניהם לקלפיות והצביעו בעד האופוזיציה ובעד שינוי במה שכבר עתה נחשב לניצחון היסטורי, והדיחו את מפלגת השלטון השמרנית, שכיהנה בצמרת חמישה עשורים.

מזכ"ל המפלגה הליברל-דמוקרטית הירויוקי הוסדה נפול פנים לאור תוצאות הבחירות. רויטרס
מזכ"ל המפלגה הליברל-דמוקרטית הירויוקי הוסדה נפול פנים לאור תוצאות הבחירות/רויטרס

ניצחון המפלגה הדמוקרטית, בראשות יקויו האטוימה, שם קץ לשלטון כמעט רצוף של המפלגה הליברל-דמוקרטית והמיס את הקיפאון הפוליטי בפרלמנט. הממשלה החדשה הבטיחה כבר להתמקד בכלכלה הקורסת, לקצץ בתקציבים ולצמצם את סמכויות השכבה הבירוקרטית.

המנצח בבחירות ביפן, יוקיו האטוימה בוחן את התוצאות. רויטרס
המנצח בבחירות ביפן, יוקיו האטוימה בוחן את התוצאות/רויטרס

ההצבעה היום מהווה מדד לשתי סוגיות עיקריות הקשורות אחת לשנייה – תסכול המצביעים לגבי הכלכלה, השקועה במיתון החמור ביותר מאז מלחמת העולם השניה, ואיבוד האמון ביכולת המפלגה הליברל-דמוקרטית להתמודד עם בעיות קשות כגון החוב הלאומי והאוכלוסייה המזדקנת. מעל לכול, ממלא תפקיד מרכזי רצון העם לשינוי לאחר 54 שנים תחת שלטון המפלגה הליברל-דמוקרטית.

מסקרים, שנערכו לאחר סגירת הקלפיות, עולה כי מפלגת האופוזיציה, המפלגה הדמוקרטית ביפן, ניצחה בבחירות לפרלמנט, עם 320 מושבים בבית התחתון מתוך 480 מושבים. המפלגה הליברל-דמוקרטית גרפה 100 מושבים בלבד לעומת 300 מושבים, בהן החזיקה בעבר.

בניין הפרלמנט בטוקיו, יפן. רויטרס
בניין הפרלמנט בטוקיו, יפן/רויטרס

התוצאות הרשמיות צפויות רק מחר בבוקר. בתוך כך, התחילה המפלגה השלטת את ההכנות לבחירת ראש מפלגה חדש במקום ראש הממשלה טארו אסו. טארו אסו הודיע כי הוא נוטל את כל האחריות להפסד וכי יתפטר מתפקידו כראש המפלגה.

בנושא מדיניות החוץ, המפלגה הדמוקרטית מעוניינת להקטין את התלות שלה בארצות הברית, שאיפה המעלה חששות לקראת עימותים עתידיים. המפלגה התחייבה להדק את הקשרים עם מדינות אסיה, גם אלו שנחשבו לאויבות בעבר.

סוגיה נוספת שתעסיק את הממשלה החדשה היא ההזדקנות המהירה של אוכלוסיית יפן. מעל לרבע מהיפנים יהיו מעל גיל 65 או יותר עד 2015, נתון המייקר על עלויות הביטוח הלאומי.

פוסטרים לקראת הבחירות לפרלמנט ביפן. רויטרס
פוסטרים לקראת הבחירות לפרלמנט ביפן/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully